گردشی در معماری برجسته بناهای مادرید؛ مرکز مدرن اسپانیا

به گزارش ورزش من و تو، مادرید، مرکز و بزرگ ترین شهر اسپانیا با تاریخی غنی و پشتوانه ای از ساختمان های تاریخی با معماری قابل توجه، یکی از برترین مقاصد گردشگری اروپایی به شمار می آید.

گردشی در معماری برجسته بناهای مادرید؛ مرکز مدرن اسپانیا

در خیابان های آفتابی مادرید، مرکز زیبای کشور اسپانیا به گشت و گذار بپردازید تا جاذبه های معماری خارق العاده ای از عصرهای مختلف را تماشا کنید. مادرید با تماشای های بسیار از دروازه های قرن هجدهمی و سکونتگاه هایی به سبک آرنوو یا هنر نوین گرفته تا طراحی های صنعتی و معماری هنر زیبا، توجه بسیاری از گردشگران علاقه مند به معماری را در طول سال به خود جلب می نماید.

با خبرنگاران همراه شوید تا برترین مکان های تماشای در مادرید با معماری برجسته را بشناسید و در سفر به این شهر جادویی به بازدید از آن ها بروید.

1. موزه مرکز ملی هنر رینا سوفیا (Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía)

موزه

رینا سوفیا، یک موزه هنری مشهور در سطح دنیا است که مجموعه متنوعی از هنر اسپانیایی در قرن بیستم، از پیکاسو گرفته تا سولانا (Solana) را به نمایش می گذارد. این موزه در نزدیکی ایستگاه قطار آتوچا (Atocha) و ایستگاه های مترو واقع شده است و از منطقه لاواپیس (Lavapiés) خیلی دور نیست.

برجسته ترین اثر به نمایش گذاشته شده در این موزه قطعا نقاشی گرنیکا (Guernica)، اثر پیکاسو در سال 1937 است. این نقاشی آبی، سیاه و سفید، بمباران دهکده گرنیکا در شمال اسپانیا به وسیله بمب افکن های آلمان نازی در 26 آوریل 1937 و در خلال جنگ داخلی اسپانیا را به تصویر می کشد. این اثر با ابعاد بزرگ 3.5 در 7.5 متر، حس مرگ، خشونت، بی رحمی، زجر و درماندگی را به بیننده القا می نماید.

شما در مرکز ملی هنر رینا سوفیا می توانید از آثار نقاشان مشهوری چون سالوادور دالی و خوان میرو در کنار ترکیبی از نمایشگاه های موقت محلی و بین المللی در گالری های موزه تماشا کنید.

  • تعداد بازدیدنمایندگان در سال 2019: 4.4 میلیون نفر
  • افتتاح: 1992
  • تلفن: 1000 774 91 34+
  • آدرس: 52 Calle de Santa Isabel, Madrid, Comunidad de Madrid, 28012, Spain

2. بنای یادبود پوئرتا دِ آلکالا (Puerta de Alcalá)

نقطه عطف معماری

بنای یادبود نئوکلاسیک پوئرتا دِ آلکالا، اولین طاق پیروزی مدرن پس از عصر رومیان است که در اروپا ساخته شد. مادرید در گذشته با دیوارهایی محصور بوده و این دروازه، ورودی شهر مادرید بوده است؛ البته بنایی که امروز در این شهر مشاهده می کنید، اولین آلکالای ساخته شده نیست.

در دهه 1500، یک نسخه کوچک تر، با شکوه کمتر در نزدیکی مرکز شهر قرار داشت. وقتی پادشاه کارلوس سوم به قدرت رسید، تصمیم گرفت که یک دروازه نو بسازد و در سال 1764، نسخه اصلی پوئرتا دِ آلکالا تخریب و ساخت یک دروازه طاق دار نو شروع شد. بنای پوئرتا دِ آلکالا که امروز در مادرید می بینید، در واقع در سال 1769 تکمیل شد و به صورت رسمی در سال 1778 مورد استفاده نهاده شد.

  • ارتفاع: 22 متر
  • معمار: فرانچسکو ساباتینی (Francesco Sabatini)
  • آدرس: s/n Plaza de la Independencia, Madrid, Comunidad de Madrid, 28001, Spain

3. کاخ پالاسیو دِ لونگوریا (Palacio de Longoria)

نقطه عطف معماری

کاخ شگفت انگیز پالاسیو دِ لونگوریا با الهام از معماری فرانسوی به سبک آرنوو یا هنر نوین ساخته شده است و در منطقه مالاسانیا (Malasaña) واقع شده است. این کاخ در اصل، محل زندگی خانوادگی سرمایه داری به نام خاویر گونزالز لونگوریا (Javier González Longoria) بوده است؛ اما از سال 1950، دفتر مرکزی SGAE (انجمن نویسندگان و ناشران اسپانیا) را در خود اسکان داده است.

کاخ سه طبقه لونگوریا معمولا برای بازدید عموم باز نیست؛ اما برای تماشا طراحی داخلی منحصر به فرد، راه پله های سلطنتی و تزیین های پر نقش و نگار این کاخ می توانید یک تور رزرو کنید.

  • افتتاح: 1904
  • معمار: خوزه گراسس ری یرا (José Grases Riera)
  • آدرس: Palacio Longoria Madrid, Comunidad de Madrid, 28004, Spain

4. ساختمان ادیفیسیو متروپلیس (Edificio Metrópolis)

نقطه عطف معماری، ساختمان

ساختمان تماشایی و برجسته ادیفیسیو متروپلیس، یکی از نمادین ترین مکان های مادرید است که در گوشه خیابان آلکالا و خیابان مشهور گرن ویا (Gran Vía) واقع شده است. این نقطه عطف معماری به وسیله جولز و ریموند فوریر (Jules and Raymond Février) در سال 1907، طراحی شده و صاحب آن، یک شرکت بیمه به نام متروپلیس سگورس (Metrópolis Seguros) بوده است.

از برجسته ترین و مهم ترین مشخصه های ساختمان ادیفیسیو متروپلیس، می توان به مجسمه های روی سقف گنبدی شکل آن و 30 هزار ورقه طلای 24 عیار که برج آن را می پوشانند، اشاره نمود.

ادیفیسیو متروپلیس به سبک معماری هنرهای زیبا ساخته شده است و یکی از زیباترین نقاط شهر برای عکاسی به شمار می آید.

  • ارتفاع: 45 متر
  • ساعت های بازدید: 24 ساعته
  • آدرس: 42 Calle de Alcalá, Madrid, Comunidad de Madrid, 28014, Spain

5. پلازا مایور (Plaza Mayor)

نقطه عطف معماری و تاریخی

پلازا مایور یا میدان اصلی شهر در اصل به وسیله معماری به نام خوآن دِ هررا (Juan de Herrera) طراحی و در سال 1619 تکمیل شد؛بب اما متاسفانه چندین بار دچار آتش سوزی شد و تحت پروژه های بازسازی گسترده نهاده شد.

اولین آتش سوزی در سال 1631 صورت گرفت و میدان اصلی شهر مادرید به وسیله خوآن گومز دِ مورا (Juan Gómez de Mora)، دوباره ساخته شد. دومین آتش سوزی در سال 1670 رخ داد و معماری که آن را بازسازی کرد، توماس رومان (Tomás Román) بود.

پس از وقوع سومین آتش سوزی در سال 1790، ساختمانی که امروز در میدان اصلی شهر می بینید، به وسیله خوآن دِ ویلانوئوا (Juan de Villanueva) خلق شد. ساخت و ساز سال ها به طول انجامید و در نهایت در سال 1854 به اتمام رسید، زمانی که خوآن دِ ویلانوئوا درگذشته بود.

پروژه ساخت میدان اصلی شهر مادرید به وسیله آنتونیو لوپز آگوادو (Antonio López Aguado) و کاستودیو مورنو (Custodio Moreno)، شاگردان ویلانوئوا تکمیل شد.

  • مساحت: یک هکتار
  • آدرس: Plaza Mayor, 28012 Madrid, Spain

6. موزه کایسافروم (CaixaForum)

نقطه عطف معماری

در اوایل دهه 2000، پس از طراحی نمایشگاه تیت مدرن در لندن، معمارانی به نام های هرزوگ (Herzog) و دِ مورون (de Meuron)، پروژه خلق یک مرکز فرهنگی نو در مادرید به نام موزه کایسافروم را به دست گرفتند.

هرزوگ و مورون، یک پمپ بنزین در خیایان پاسائو دل پرادو (Paseo del Prado) که در این مکان قرار داشت و روبه روی باغ گیاه شناسی سلطنتی بود را تخریب کردند؛ اما نیروگاه برق سنترال الکتریکا (Central Eléctrica) را نگه داشتند.

پوسته آجری طبقه بندی شده نیروگاه دست نخورده به جای مانده است؛ اما پِی آن حذف شد و هم اکنون، یک ورودی به میدان عمومی زیر ساختمان است و این حس را به بازدیدنماینده می دهد که گویی ساختمان معلق است.

آهن زنگ زده استفاده شده برای طبقات بالاتر به این ساختمان شگفت انگیز، بافتی عجیب و غریب داده است و یک دیوار زنده و پوشیده از گیاهان طبیعی در مقابل آن، یک تناقض جالب توجه با مصالح صنعتی ایجاد نموده است.

  • ارتفاع: 28 متر
  • افتتاح: 2008
  • تلفن: 7300 330 91 34+
  • آدرس: 36 Paseo del Prado, Madrid, Comunidad de Madrid, 28014, Spain

7. کاخ سیبل (Palacio de Cibeles)

ساختمان، نقطه عطف معماری

کاخ سیبل، ارگی در شهر مادرید است که در گذشته به عنوان اداره پست و تلگراف اسپانیا فعالیت می کرد؛ اما در حال حاضر، از آن با نام تالار شهر مادرید یاد می نمایند. در سال 1904 مسابقه ای بین شرکت های معماری برگزار گردید تا تصمیم گرفته گردد که کدام طراحی برای اداره پست مناسب است و این مکان انتخاب شد.

طراحی کاخ سیبل، به وسیله معماری به نام خواکین اوتامندی (Joaquín Otamendi) انجام شد و پروژه ساخت و ساز در سال 1919 به اتمام رسید. در سال های اول فعالیت به این ساختمان، کلیسای جامع ارتباطات می گفتند.

طراحی کاخ سیبل در میان ساختمان های سنتی اوایل قرن بیستم، مدرن به شمار می آمد. این ساختمان در حال حاضر، سنترو سنترو (CentroCentro)، یک فضای عمومی مختص هنر معاصر را نیز در خود جای داده است.

  • تلفن: 1454 523 91 34+
  • آدرس: 6º Planta, 1 Plaza Cibeles, Madrid, Comunidad de Madrid, 28014, Spain

8. برج های کیو (KIO Towers)

نقطه عطف معماری

ساختمان های مادرید به طرز عجیبی برای شهری که مرکز کشور اسپانیا است، کوتاه هستند و همین مساله دو آسمانخراش کج در میدان کاستیا (Plaza de Castilla) را اعجاب آور و شگفت انگیزتر می نماید.

در سال 1996، معمارانی به نام های فیلیپ جانسون (Philip Johnson) و جان بورگی (John Burgee)، برج های کیو را با 15 درجه زاویه برای جلوگیری از برخورد با مترو در زیر آن، طراحی کردند. این برج ها با ارتفاع 115 متر و 26 طبقه، پوئرتا دی اروپای اول و دوم (Puerta de Europa) نام دارند. نام این برج ها به معنای دروازه اروپا، در تضاد با دروازه آلکالا انتخاب شده است.

برج های کیو اولین آسمان خراش های خمیده دنیا هستند و کماکان، یک بخش تاثیرگذار از خط افق مادرید به شمار می آیند که امروزه، ساختمان های بلند دیگری نیز در آن جای دارد.

  • ساعت های بازدید: دوشنبه تا پنجشنبه: هشت صبح تا دو ظهر، سه ظهر تا 6 عصر؛ آدینه: هشت صبح تا دو ظهر
  • تلفن: 4400 353 91 34+
  • آدرس: 216 Paseo de la Castellana, Madrid, Comunidad de Madrid, 28046, Spain
منبع: کجارو / theculturetrip.com
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1969

به "گردشی در معماری برجسته بناهای مادرید؛ مرکز مدرن اسپانیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشی در معماری برجسته بناهای مادرید؛ مرکز مدرن اسپانیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید