پروبیوتیک چیست ؟ همه آنچه که باید درباره پروبیوتیک ها بدانید

پروبیوتیک چیست ؟ به عبارت ساده تر، پروبیوتیک ها باکتری های زنده ای هستند که برای بدن فوایدی دارند و غالبا در روده انسان زندگی می کنند. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که مگر باکتری هم برای بدن می تواند مفید باشد؟ بله! تصورات غلط رایج در مورد باکتری ها تمام آن ها را مضر می داند، اما همه باکتری ها مضر نیستند؛ در واقع باکتری ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: باکتری های خوب و باکتری های بد. باکتری های خوب یا همان پروبیوتیک ها به بدن شما در هضم غذا، بهبود عملکرد روده و تولید مواد مغذی کمک می کنند و بسته به نوعشان سلامت هر بخش از بدن را بهبود می بخشند. برای مثال برخی از پروبیوتیک ها برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، برخی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی و همچنین قسمت های دیگر بدن موثرند.

پروبیوتیک چیست ؟ همه آنچه که باید درباره پروبیوتیک ها بدانید

انواع مختلف پروبیوتیک چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم پروبیوتیک ها شامل باکتری های مختلفی با مزیت های متعددی هستند. اما دو نوع اصلی آن ها، لاکتوباسیلوس (Lactobacillus) و بیفیدوباکتریوم (Bifidobacterium) است. لاکتوباسیلوس شناخته شده ترین نوع پروبیوتیک ها است که در ماست و غذاهای تخمیریافته یافت می شوند و در درمان اسهال و مشکل عدم تحمل لاکتوز شیر، مفید است.

بیفیدوباکتریوم در انواع محصولات لبنی وجود دارد و برای کاهش عوارض سندروم روده تحریک پذیر (IBS) و مسائل دیگر موثر است.

به غیر از لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم که دو نوع اصلی پروبیوتیک ها هستند،پروبیوتیک های دیگری هم وجود دارند که بد نیست تفاوت آن ها را بتوانید شناساییکنید. دانشمندان باکتری ها را بر اساس جنس، گونه و نژاد شناسایی می کنند. برایمثال:

جنس: بیفیدوباکتریوم

گونه: لانگوم

سویه و نژاد:35624

یکی از مهم ترین نکاتی که برای شناسایی باکتری ها باید به آن توجه کنید، سویه باکتری است؛ چون این شاخص موثرترین عامل در بهبود سلامتی است. به این معنی که حتی اگر دو نوع پروبیوتیک جنس یکسانی داشته باشند، ممکن است از نظر سویه متفاوت باشند و مزایای مختلفی برای سلامتی دارند.

آیا پروبیوتیک های چند سویه انتخاب بهتری هستند؟

خیر، تعداد سویه ها رجحان یک پروبیوتیک را نسبت به دیگری معین نمی کند. برخی از برند ها با این استدلال محصولاتی با انواع مختلف باکتری ها ارائه می دهند تا محیط طبیعی روده را تداعی کنند. در صورتی که تحقیقات نشان داده مفهوم هر چه بیشتر بهتر لزوما درست نیست. بلکه همانطور که گفتیم سویه مهم ترین عامل برای انتخاب یک پروبیوتیک است.

چرا باید پروبیوتیک مصرف کنیم؟

با صنعتی شدن دنیا بخشی از باکتری های مفید بدن از بین می روند یا با به همریختن اکوسیستم شان تعدادشان کم می شود. بنابراین بدن احتیاج پیدا می کند تاپروبیوتیک ها را از راه خوراکی دریافت کند.

البته علاوه بر از بین رفتن باکتری ها که ما را مجاب به مصرف پروبیوتیک ها می کند،همانطور که گفتیم پروبیوتیک ها میکروب هایی هستند که بسته به نوعشان سلامت هر بخشاز بدن را بهبود می بخشند. آن ها همچنین به تعادل بین باکتری های خوب و بد موجوددر میکروبیوم روده که از تریلیون ها باکتری ساخته شده، کمک می کنند. این تعادل بهعنوان کلیدی برای سلامت کلی بدن محسوب می شود.

پژوهش های زیادی درباره تاثیرگذاری پروبیوتیک ها و بهبود اختلالات مختلف انجامشده است. برخی از بیماری هایی که پروبیوتیک ها در درمان آن ها موثر هستند عبارتنداز:

  • سندروم روده تحریک پذیر
  • بیماری التهابی روده(IDB)
  • اسهال عفونی
  • اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها

بر اساس پژوهش های دیگر، پروبیوتیک ها برای مسائل دیگر اندام ها مثل مسائل پوستی، حساسیت، سرماخوردگی و سلامت دهان مفید هستند.

عوامل موثر در انتخاب یک پروبیوتیک چیست ؟

قبل از تصمیم گیری توصیه می کنیم سه عامل را در نظر بگیرید:

سویه: چه سویه ای از یک باکتری خاص، مشکل و انتظار شما را برطرف خواهد کرد؟ از قلم نیاندازید که هر پروبیوتیکی مزایای خاص خودش را دارد و برای هر قسمتی از بدن مفید است.

اثبات: باید در مطالعات علمی از آن محصول و سویه حمایت شده باشد.

شفافیت سازی و جلب اعتماد: بسته بندی باید اطلاعات واضحی را در مورد نوع میکروارگانیسم های زنده، تاریخ انقضا، نحوه نگهداری، اندازه پیشنهادی برای هر وعده، شماره تماس با شرکت و هر سوالی که برایتان پیش می آید را داشته باشد.

بنابراین اگر همچین اطلاعاتی روی بسته بندی محصول مشاهده نکردید، دنبال محصول دیگری باشید.

بهترین منابع پروبیوتیک چیست ؟

سه منبع اصلیپروبیوتیک وجود دارد: مکمل ها، ماست ها و غذاهای تخمیر شده که هر کدام مزایا ومضرات مختلفی داشته و پروبیوتیک غذایی نام دارند.

در ابتدامهم است بدانید که تمام ماست ها و غذاهای تخمیر شده، پروبیوتیک نیستند. در واقع بسکمکاز ماست ها و غذاهای تخمیر شده حاوی سویه های باکتریایی هستند که فایده ای برایبدن ندارند.

پروبیوتیک هاینوع مکملی، اکثرا جویدنی یا به صورت پودر یا کپسول هستند و هر کدام بنا برانتظارتان مزایایی دارند.

آیا من به پروبیوتیک احتیاج دارم؟

بهترینپروبیوتیک برای شما کدام است؟ باید آن را با پزشک یا متخصص گوارش در میان بگذارید.او می تواند شما را هدایت کند که کدام پروبیوتیک برای سلامتی شما بهتر است و شمارا به سمت یک محصول خاص هدایت می کند.

چه مدت باید پروبیوتیک مصرف کنم؟

امروزه اکثرپروبیوتیک های موجود در بازار مصرف یک یا چند بار در روز را توصیه می کنند. توصیهمی شود افراد هر روز به طور مستمر و با تداوم پروبیتیک مصرف کنند تا از مزایایسلامتی آن بهره ببرند. اگر مصرف پروبیوتیک ها متوقف شود، شاهد کاهش نتیجهدلخواهتان در طول دوره خواهید شد؛ این به خاطر بازگشت میکروبیوم بدن شما به حالتعادی است.

آیا پروبیوتیک ها را باید همراه غذا میل کرد؟

به عنوان یکقاعده کلی، شما می توانید پروبیوتیک ها را در هر ساعت از روز ، با یا بدون غذا مصرفکنید. برخی از انواع پروبیوتیک ها ممکن است شرایط خاصی برای نگهداری داشته باشند کهدر حداکثر رساندن اثربخشی آن ها موثر است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: بروزرسانی: 13 آذر 1398 شناسه مطلب: 497

به "پروبیوتیک چیست ؟ همه آنچه که باید درباره پروبیوتیک ها بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروبیوتیک چیست ؟ همه آنچه که باید درباره پروبیوتیک ها بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید