موزه ملی هنر باستانی، یکی از بزرگ ترین جاذبه های فرهنگی لیسبون

به گزارش ورزش من و تو، موزه ملی هنر باستانی | National Museum of Ancient Art در لیسبون

لیسبون پر از جاذبه های طبیعی و تاریخی است و در این میان، موزه ها جایگاه ویژه ای دارند. اگر علاقمند به آثار فرهنگی هستید به موزه ملی هنر باستانی بروید، موزه ای که یکی از بزرگ ترین جاذبه های فرهنگی شهر است و در آن از آثار جالب توجهی تماشا می کنید. این موزه مدت هاست که یکی از مهترین جاذبه های لیسبون است و تکامل تدریجی هنر اروپا و آسیا را در طول سال ها نشان می دهد. اگر می خواهید از موزه ملی هنر باستانی بیشتر بدانید در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

موزه ملی هنر باستانی، یکی از بزرگ ترین جاذبه های فرهنگی لیسبون

موزه ملی هنر باستانی (National Museum of Ancient Art) در غرب مرکز شهر و در کاخی که قدمتش به قرن هفدهم برمی گردد برپا شده اند. این موزه که از سه قسمت تشکیل شده پر از شاهکارهای هنری ست که بازدید از همه آن ها حدودا 2 ساعت زمان می خواهد. در بازدید از این موزه، اول از همه وارد کلیسای آلبرت مقدس می شوید؛ در قسمت بعد کلکسیونی از جواهراتی را می بینید که در اکتشافات پرتغال بدست آمده و در قسمت بعد هم وارد گالری نقاشی ها و مجسمه ها می شوید.

تاریخچه موزه ملی هنر باستانی

در سال 1833 در پی اتفاقاتی که منجر به مصادره مکان های مذهبی شد گنجینه ای از هنرها و زینت آلات مذهبی از این محل ها خارج شد. در همین زمان به تحریک یکی از سیاستمداران لیبرال در سال 1836 آموزشگاه هنرهای زیبا تاسیس شد. این آموزشگاه در ابتدا برای پرورش هنرمندان تازه به وجود آمده بود اما در همان سال طبقه پایین این ساختمان به نگهداری و نمایش آثار هنری قدیمی اختصاص پیدا کرد. حدود 540 نقاشی در این گالری به نمایش در آمد که بیشتر آن ها جنبه های مذهبی داشتند. در بحبوحه آشوب های بعد از جنگ های لیبرال در پرتغال خیلی از کسانی که کلکسیون های هنری داشتند آثار خود را برای فروش گذاشتند. اما یکی از مهمترین آثار هنری آن موقع، مجموعه نقاشی های ملکه سابق بود که دولت پرتغال آن را در سال 1859 به موزه آموزشگاه داد. اتفاقی که باعث رونق بیشتر این موزه شد این بود که پادشاه فردیناند دوم که علاقه زیادی به هنرهای زیبا داشت بودجه مستقلی را برای این موزه در نظر گرفت و موزه هم با این پول ها آثار هنری بازار را خرید. در نهایت با تاسیس موزه ملی در سال 1884، بیشتر این آثار به موزه ملی منتقل شدند.

موزه ملی در داخل یک قصر قرن هفدهمی و لیمویی رنگ قرار گرفته است و از آن جایی که در گذشته پنجره هایش سبز بود گاهی به آن موزه پنجره های سبز می گویند. در سال 1882، در تالارهای این قصر نمایشگاه هنری برگزار گردید، موفقیت این نمایشگاه ها باعث شد که در 11 می 1884 در این محل، موزه ملی افتتاح گردد. هسته اصلی مجموعه های این موزه آثار مذهبی ای بودند که در جریان اتفاق های سال 1834 از مکان های مذهبی خارج شده بودند. این موزه نه تنها روی هنر پرتغال متمرکز شده بلکه تاریخچه استعماری این کشور و همینطور تاثیری که هنرهای کشورهای دیگر بر روی هنرمندان پرتغالی داشته اند را نیز نشان می دهد.

مجموعه های موزه ملی هنر باستانی

با شنیدن نام این موزه احتمالا فکر می کنید با اشیای باستانی ماقبل میلاد طرف هستید اما اصلا این طور نیست؛ این آثار، قدیمی و آنتیک هستند اما باستانی نیستند و قدمت آن ها به قرون وسطی تا اوایل قرن نوزدهم برمی گردد. مجموعه های این موزه شامل مجسمه، کارهای فلزی، پارچه، مبلمان، نقاشی و دیگر وسایل هنری و تزئینی اند و تمامی آن ها به ویژه آن هایی که متعلق به قرن 15 و 16 هستند تاریخچه نقاشی، مجسمه سازی و فلز کاری پرتغال را نشان می دهند و آثار ارزشمندی هستند.

در این موزه چیزی که بیشتر از همه نظرتان را جلب می نماید نقاشی های شاهکاری است که در قرن های 14 تا 19 خلق شده اند البته همه نقاشی ها مخصوص هنرمندان پرتغالی نیستند و در میان آن ها آثاری از نقاشان آلمانی و فنلاندی هم به چشم می خورد.

در اینجا مجموعه بزرگی از آثار هنری غیر اروپایی هم به چشم می خورد که بیشتر آن ها از اکتشافات امپراتوری های پرتغالی هستند. یکی از برجسته ترین این آثار، نقاشی های مخصوص ژاپنی ست که رسیدن کاشفان پرتغالی به ژاپن را نشان می دهند. این نقاشی ها اثر هنرمندان ژاپنی قرن 16 هستند که در آن ها به ویژگی های ظاهری خاص اروپایی ها تاکید شده است.

همانطور که گفتیم این موزه فراتر از نمایشگاه نقاشی هاست: در اینجا حتی می توانید مجموعه ای از سرامیک های چینی، مبلمان منزل و مجسمه های چوبی و .. را دیدن کنید. یکی از مجذوب کننده ترین آثار فلزی این موزه یک مجسمه فلزی نمادین از جنس طلاست که توریست معروف پرتغالی واسکو دو گاما آن را در سال 1509 به لیسبون برد.

معروف ترین اثر موزه ملی هنر باستانی

شاید معروف ترین اثری که در این موزه نگهداری می گردد تابلویی است که از 6 پنل مختلف تشکیل شده و در سال های قبل از 1470 به وسیله نقاش مخصوص پادشاه پرتغال خلق شده است. در این تابلو 6 گروه از طبقات مختلف مردم زمان وسطی به تصویر کشیده شده که در حال ادای احترام هستند.

باغ مجسمه

اگر بعد از دو ساعت موزه گردی احساس خستگی می کنید سری به باغ زیبای موزه بزنید. این باغ با مجسمه های خیره کننده ای تزئین شده و منظره مجذوب کنندهی از رودخانه تاگوس دارد. می توانید مدتی در این باغ استراحت کنید و در کافه، غذای مختصری بخورید.

موزه ملی هنر باستانی از ساعت 10 صبح تا 6 عصر و روزهای دوشنبه تعطیل است

منبع:en.wikipedia.org

منبع: الی گشت
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2032

به "موزه ملی هنر باستانی، یکی از بزرگ ترین جاذبه های فرهنگی لیسبون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی هنر باستانی، یکی از بزرگ ترین جاذبه های فرهنگی لیسبون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید