تور سریلانکا: معرفی کلمبو و خواص درمانی آن

به گزارش ورزش من و تو، تقویت کننده عمومی بدن و مقوی معده، تسهیل کننده عمل هضم و تصفیه کننده خون، رفع کننده استفراغ های با منشأ عصبی و آرام بخش، ضد اسکوربوت و اشتهاآور، رفع کننده ضعف دوره نقاهت و رفع کننده ضعف های مربوط به

تور سریلانکا: معرفی کلمبو و خواص درمانی آن

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا سریلانکا دیدن کنید.

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی گیاه:

Jateorhiza Columba Miers، نام فرانسه گیاه Chasmanthere، نام فرانسه ریشه گیاه Colombo و نام انگلیسی ریشه گیاه Columba می باشد. نام های دیگر آن به فارسی، عربی و در کتب طب سنتی، کلمبیا، کلمبو، سک الحمام و ساق الحمام نامیده شده است. سه ماده تلخ به نام های کلوم بین، کاسمان تین و پالمارین و به علاوه آلکالوئیدهای کلوم بامین، ژات روریزین و پالماتین در ریشه گیاه معین شده است.

تیره گیاه:

منیس پرماسه Menispermaceae

نوع گیاه:

بوته

معینات ظاهری گیاه:

گیاهی است علفی، پایا، دوپایه و بالارونده با ساقه های پیچنده، باریک، بدون انشعاب و کرکدار و برگ های آن متناوب و دمبرگدار با کناره هایی صاف و نوک تیز می باشند. گل های آن نر و ماده و میوه اش شفت، کرکدار و سطح خارجی میوه دارای برجستگی های سیاه رنگ است و میوه محتوی هسته ای کلیوی شکل می باشد. ریشه گیاه که بخش مورد استفاده آن است، ضخیم، دوکی شکل و سطح خارجی آن چروکیده، زبر، ناصاف و قهوه ای رنگ می باشد.

رویش جغرافیایی:

اغلب در سواحل شرقی آفریقا، بخش هایی از جنگل های موزامبیک و در برخی از نواحی جنگلی ماداگاسکار انتشار دارد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در ریشه کلمبو:

سه ماده تلخ به نام های کلوم بین، کاسمان تین و پالمارین و به علاوه آلکالوئیدهای کلوم بامین، ژات روریزین و پالماتین در ریشه گیاه معین شده است.

بخش مورد استفاده:

ریشه

نحوه مصرف:

معمولاً ریشه را به صورت دم نموده، جوشانده، ضماد و یا تنطور استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف آن پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی:

تقویت نماینده عمومی بدن و مقوی معده، تسهیل نماینده عمل هضم و تصفیه نماینده خون، رفع نماینده استفراغ های با منشأ عصبی و آرام بخش، ضد اسکوربوت و اشتهاآور، رفع نماینده ضعف دوره نقاهت و رفع نماینده ضعف های مربوط به اختلالات دستگاه هاضمه می باشد. ضمناً برای کم خونی، تب و اسهال خونی هم مفید است.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 21 مهر 1400 بروزرسانی: 21 مهر 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1773

به "تور سریلانکا: معرفی کلمبو و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور سریلانکا: معرفی کلمبو و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید