فضاپیمای جونو عکس هایی با جزئیات خیره کننده از قمر مشتری ثبت کرد

به گزارش ورزش من و تو، چشم بشر پس از 20 سال دوباره به روی ماه مشتری روشن شد و فضاپیمای جونو ناسا که روز گذشته نزدیک ترین گذر را از کنار قمر گانیمد این سیاره انجام داد، در دو عکس که پس از چند ساعت ارسال نموده، جزئیات تماشایی این قمر را به تصویر کشیده است.

فضاپیمای جونو عکس هایی با جزئیات خیره کننده از قمر مشتری ثبت کرد

اکنون دو تصویر نخست دوربین های فضاپیمای جونو (Juno) که 7 ژوئن (17 خرداد) از نزدیک ترین فاصله نسبت به گانیمد (Ganymede) قمر مشتری گذشت، به زمین رسیده است. یکی از عکس ها به وسیله دوربین جونوکم (Junocam) مدارگرد مشتری و دیگری به وسیله دوربین واحد مرجع ستاره ای (Stellar Reference Unit) گرفته شده است.

هر دو عکس، سطح قمر گانیمد، عظیم ترین قمر منظومه شمسی را با جزئیات قابل توجهی نشان می دهند و دهانه ها، عوارض سطحی تاریک و روشن و ساختارهای طولانی که احتمالا به گسل های تکتونیکی مرتبط هستند، در این تصاویر به وضوح معین است.

پیش از جونو سه فضاپیمای دیگر هم گانیمد را از نزدیک دیده اند. فضاپیماهای دوقلوی ناسا، وویجر (Voyager) در سال 1979 از کنار این قمر گذشتند و فضاپیمای گالیله (Galileo) هم در سال 2000 به نزدیک ترین فاصله با آن رسید.

اسکات بولتون (Scott Bolton) پژوهشگر اصلی جونو از مؤسسه تحقیقات جنوب غربی گفت: در طول یک نسل، این نخستین فضاپیمایی است که به نزدیک ترین فاصله از این قمر باستانی رسیده است. ما پیش از هر گونه نتیجه گیری علمی از داده های ثبت شده به وسیله جونو، وقت خود را به آنالیز تصاویر اختصاص خواهیم داد اما تا آن هنگام می توانیم به آسانی از این اعجوبه آسمانی شگفت زده باشیم؛ تنها قمر منظومه شمسی که عظیم تر از سیاره عطارد است.

دوربین نور مرئی فضاپیمای جونو با استفاده از فیلتر سبز خود، تقریبا یک سمت قمر گانیمد را به طور کامل ثبت نموده است. وقتی نسخه های دیگر همان تصویر که با فیلترهای قرمز و آبی گرفته شده اند، در مرکز کنترل زمینی دریافت شوند، متخصصان پردازش تصویر می توانند، پرتره رنگی گانیمد را شکل دهند. عکسی باکیفیت که توان تفکیک آن حدود 1 کیلومتر در هر پیکسل است.

علاوه بر این دوربین واحد مرجع ستاره ای جونو که برای ناوبری فضاپیما استفاده می گردد، یک عکس سیاه و سفید از سمت تاریک گانیمد که رو به خورشید نیست، ثبت نموده است که در نور کم و پراکنده ای از مشتری دیده می گردد. در این عکس وضوح تصویر 600 تا 900 متر در هر پیکسل است.

هیدی بکر (Heidi Becker) سرپرست نظارت بر تابش جونو از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: شرایطی که ما تصاویر فرعی را از سمت تاریک گانیمد ثبت کردیم، برای یک دوربین نور کم مانند SRU ایدئال بود. بنابراین عکس گرفته شده، نسبت به عکسی که به وسیله جونوکم زیر نور مستقیم خورشید گرفته شده، بخش متفاوتی از سطح قمر را نشان می دهد. بسیار مجذوب نماینده خواهد بود اگر دو تیم بتوانند بخش هایی را با هم ترکیب نمایند.

فضاپیمای جونو در روزهای آینده تصاویر بیشتری از پرواز خود از کنار قمر گانیمد به زمین می فرستد. انتظار می رود که ملاقات این فضاپیمای خورشیدی با قمر سیاره مشتری، داده هایی درباره ترکیب، یون سپهر، مغناطیس سپهر و پوسته یخی آن فراهم کند و در عین حال مقدار گیری هایی از محیط پرتوافشان مشتری انجام داده باشد که برای مأموریت های آینده به سیستم سیاره مشتری، استفاده خواهد شد.

عکس کاور: بخشی از تصویری که جونو هنگام گذر نزدیک از کنار گانیمد ثبت کرد.

Credit: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS

منبع: NASA

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1681

به "فضاپیمای جونو عکس هایی با جزئیات خیره کننده از قمر مشتری ثبت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضاپیمای جونو عکس هایی با جزئیات خیره کننده از قمر مشتری ثبت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید