شیوه نامه اجرایی زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل سال جاری نهایی می گردد

به گزارش ورزش من و تو، تهران (پانا) - مجری طرح توسعه زنبورداری وزارت جهاد کشاورزی گفت تدوین شیوه نامه اجرایی زنجیره ارزش تامین، فراوری و توزیع محصولات زنبور عسل در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی سال جاری نهایی می گردد.

شیوه نامه اجرایی زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل سال جاری نهایی می گردد

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، حسین اکبرپور هدف از تدوین و اجرای شیوه نامه اجرایی زنجیره تامین، فراوری و توزیع محصولات زنبور عسل را ایجاد ارزش اضافه نموده و رونق کسب و کار در این حوزه مطرح کرد و اضافه نمود: ما می توانیم بهبود بهره وری همه عوامل فراوری، توسعه مناسبات صادرات در راستای تجاری سازی محصولات و توسعه صنعت زنبورداری بر مبنای اصلاح مدیریت و فراوری را در قالب زنجیره ارزش داشته باشیم.

وی با بیان این که هدفگذاری خوبی در نظام زنجیره تامین، فراوری و توزیع محصولات زنبور عسل در حال اجرا است، گفت: اکنون وظایف هر یک از سازمان ها و دفاتر از جمله دفتر توسعه زنبورداری و نقش تشکل ها در این زنجیره فراوری دیده شده است.

اکبرپور اضافه نمود: واحدهای پرورش زنبور عسل، واحدهای پرورش ملکه، فروشگاه های محصولات زنبور عسل و آزمایشگاه های مربوط به خوراک زنبور عسل نیز در این زنجیره می توانند نقش خود را برای ایجاد ارزش اضافه نموده و تجاری سازی محصولات مزیت دار ایفا نمایند.

وی گفت: اکنون نیز بعضی از حلقه های زنجیره فراوری زنبور عسل در تعدادی از استان ها توسط صاحبان سرمایه تشکیل شده، اما با اجرایی شدن نظام اجرایی تامین، فراوری و توزیع محصولات زنبور عسل، همه این حلقه در قالب یک نظام اجرایی تعریف می شوند.

مجری طرح توسعه زنبورداری گفت: تا به امروز پیش نویس نظام اجرایی تامین، فراوری و توزیع محصولات زنبور عسل بیش از 15 بار ویرایش شده و در این پیش نویس نظرات استان ها و صاحبنظران در حوزه صنعت زنبورداری احصا شده است.

وی درباره ارزش اضافه نموده در صنعت زنبورداری کشور بیان داشت: ارزش اضافه نموده در بخش های مختلف زنبورداری متفاوت است، اما مهمترین بخش فعالیت زنبورداری مربوط به گرده افشانی است.

اکبرپور اضافه نمود: بر اساس یافته های محققان، ارزش گرده افشانی زنبور عسل در فراوریات کشاورزی 90 برابر ارزش محصولات مستقیم زنبور عسل است.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات اجرا شده یک سوم محصولات کشاورزی به گرده افشانی حشرات نیازمندند، بیش از یک دوم روغن های مورد استفاده در رژیم غذایی انسان به وسیله بذور روغنی نظیر پنبه، بادام، سویا، کنجد، کلزا و آفتابگردان به دست می آیند که فراوری بذر مناسب در بیشتر آنها به گرده افشانی حشرات به ویژه زنبورعسل وابسته است.

اکبرپور در خصوص توسعه کمی و کیفی زنبورداری گفت: با توجه به محدودیت های منابع ملی و طبیعی، امکان توسعه کمی زنبورداری در این عرصه ها در کشور وجود ندارد و از این رو توسعه این صنعت در عرصه های جدید و در اراضی زراعی و باغی امکان پذیر است.

وی در خصوص مسائل سمپاشی باغات و اراضی زراعی برای زنبورستان های مجاور گفت: بسیاری از مسائل زنبورداری از جمله سمپاشی اراضی باغی و زراعی با تشکیل ستاد ملی گرده افشانی و یا در سطح استان ها و هماهنگی هایی که انجام می دهند، رفع خواهد شد.

براساس آمارها در سال 99 بیشتر زنبوردارانی که در سرشماری سال 1398 شرکت داشته اند، دفترچه یا شناسنامه زنبورداری دریافت نموده اند که این دفترچه به عنوان اوراق بهادار محسوب می گردد و قابلیت های مختلفی از جمله دریافت تسهیلات بانکی را دارد اما به دلیل شیوع کرونا، سرشماری سال 1399 انجام نشد.

در سال 98 نزدیک 112 هزار و 500 تن عسل، سه تن و 300 گرم ژل رویال، 285 تن گرده گل، 124 تن بره موم و 2 هزار و 220 تن موم در کشور فراوری شد.

بر اساس آخرین سرشماری سال 98، حدود 98 هزار زنبورستان و نزدیک به 10 میلیون و 600 هزار کلنی زنبور عسل در کشور وجود داشته و ایران به لحاظ تعداد کلنی زنبورعسل و میزان فراوری عسل در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1520

به "شیوه نامه اجرایی زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل سال جاری نهایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه نامه اجرایی زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل سال جاری نهایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید