شهر مدینه الزهرا کجاست

به گزارش ورزش من و تو، بعد از میلاد مسیح یعنی در سال 700 فتوحات مسلمانان در بخش های جنوبی اسپانیا به حکومت قوم ویزیگوت در شبه آبخست ایبری به اختتام رسید. تا سال 1000 میلادی اعتماد بخش بدکیش به اکثر بخش های اسپانیا و پرتغال سرایت نموده بود و تنها بخش های شمالی آن سبکبار از قدرت خلیفه کوردوبا جهد داشتند. استان کوردوبا در این دوره به عنوان دارالملک اسپانیا انتخاب شد و در زمان حکومت عبدالرحمن سوم در سال 912 میلادی توانست به اوج شکوفایی خودش برسد. در ادامه در مطلب جاذبه های گردشگری اسپانیا در خصوص شهر مدینه الزهرا کجاست بیشتر می گوییم.

شهر مدینه الزهرا کجاست

جالب است بدانید که در این مدت زمان استان کوردوبای جتی پرازدحام ترین شهر در دنیا هم شد و جز تاثیرگذارترین ها در اروپای غربی به شمار می رفت. نفوس شورش این شهر به چیزی حدود نیم هزارهزار می رسید و برای درک بهتر عظمت آن، شهر لندن را مثال می زنیم که یکی دیگر از شهرهای مهم اروپایی در آن موقع بود و فقط 15 هزار نفر هجوم داشت.

چند سال بعد عبدالرحمن سوم پشتکار گرفت که دارالملک جدیدی را برای حکومت خود خارج از شهر کوردوبا بسازد و این شهر قرار بود به نمادی از قدرت وارث دگرگونی گردد، از همین رو تصمیم در ساخت شهری محزون شد که نسبت به رقیبان خود استیلا ویژه ای داشته باشد. این شهر ویژه نامش ولایت الزهرا بود که بر روی کوهپایه های رشته کوه سیرا مورنا خلق شد، شکوه و عظمتی که این شهر داشت باعث شده بود تا تاریخدانان به آن لقب ورسای قرون وسطی را بدهد.

بورس های تکثر برای ساخت شهر راهبر الزهرا در اسپانیا صرف شد و در مرکز آن، کاخ جبروت را ساختند تا از همان ابتدای ورود، ابهت خلف را به بازدیدنمایندگان نشان دهد و آن ها را به عرق وادارد. نایب حتی دستگاه قنات شهر را گسترس داد و آب لوله کشی را به تمام قسمت های شهر رساند. در واقع واقف دیار الزهرا، شاهکار معماری این دوره به شمار می رود که در آن سبک اسلامی با زیر ساخت های رومی منطقه معاشرت اختلاط شده است.

گفته های وفور و کمی درباره شهر شهر الزهرا در اسپانیا وجود دارد که توسط تاریخشناسان مطرح شده است و عده ای می گویند استخرهای بزرگ و ساختن اساس هایی از جنس طلا و عاج فیل در تمام شهر نظاره می گردد.اما شهر الزهرا به همان وزن پایگاه نیز کاربردی بود و سربازخانه، ساختمان های اداری و دارالضرب را نیز در برمی گرفت. پس از مرگ الحکم دوم، پسر او هنوز برای حکومت خیلی جوان بود و عاقبت قدرت به دست المنصور افتاد. او قصد داشت تا همانند عبدالرحمن سوم، نام خود را در وقایع خدای نامه به ثبت برساند و دارالسلطنه دیگری در نزدیکی دلیل الزهرا بسازد که حتی مجلل تر از آن باشد. حکماً این شهر جدید کمی پس از آفریده شدنش در آتش سوخت و به ویران و آباد استحاله شد.

نابودی شهر

در سال 1010 این شهر به دلیل جنگ های اندرونی که در آن اتفاق افتاده غارت شد و به اضمحلال پیوست. بِربرها که برای یاری به بدل در برابری با مسیحیان به شهر آمده بودند، علیه او شورش کردند و شهرهای غزارت از جمله مدینه الزهرا را به غارت بردند.این شهر طی سال ها بعد کم کم به ناشناخته سپرده شد و بخش های زیادی از آن زیر خاک پوشیده گشت. تا این که در سال 1910 میلادی سرگذشت شناسان و کارشناسان زمین شناسی به حفر کندن هایی در بخش های یکسان آن که در زیر خاک نهفته و آشکار شده بود نیز پرداختند.

این خرابی ها به مرور زمان به نفوذ یکی از تأثیرگذارترین ادب های اسلامی در اروپا واپسین و ابتدا داد؛ اما تأثیر عمیقی که ارتقا های جبر و معماری و ترجمه آثار بزرگ ادبی در این دوران بر روی نزاکت اروپایی گذاشته است را نمی توان نو گرفت. پادشاهی امویان اندلس از سال 929 تا 1031 میلادی بقا داشت و این دوره را عصر زردگون اندلس به حساب می آورند.

در حال حاضر اگر تاریخ شناسان توانسته اند تنها 10 درصد از شهر واقف دیار الزهرا را از زیر خاک خارج بیاورند که این پیرامون شامل کاخ مرکزی و تالار پیشواز آن، چندی ساختمان کارمند افزون بزرگ و یک مسجد می گردد. یقیناً نقشه هایی برای گود کردن کاوش قسمت های آن تهیه شده است اما با توجه به وسعت این شهر بزرگ دارد این مبادرت سال های بسیاری طول خواهد کشید. مرکز بازدیدنمایندگان یک نمایشگاه و سینما را دربرمی گیرد و نمای احتمالی شهر در اوج شکوفایی آن را به نمودن می گذارد. تورهای گردشگری فراوانی برای ملاقات از شهر دلیل الزهرا در اسپانیا برگزار می گردد که گردشگران می توانند در برای شناسنده این شهر شرکت نمایند.

منبع: جاده های سبز
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 340

به "شهر مدینه الزهرا کجاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر مدینه الزهرا کجاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید