روش نگهداری گل حنا و تکثیر آن

به گزارش ورزش من و تو، برای نگهداری گل حنا می بایست به نور زیاد، هوای ملایم، خاک قوی و رطوبت زیاد توجه ویژه ای داشت. تکثیر گل حنا به وسیله کاشت بذر و قلمه زدن صورت می گیرد.

روش نگهداری گل حنا و تکثیر آن

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - گل حنا از گیاهان آپارتمانی همیشه سبز است که بیشتر اوقات سال گل خواهد داشت و دوام زیادی دارد، همچنین کاشت این گل در فضای باغچه و فضای باز نیز امکانپذیر است و در فضای سبز برای نقشههای گلکاری، کاشت در جعبهها و گلجاها استفادهمی گردد. برای آشنایی با روش نگهداری گل حنا، شرایط محیطی مورد نیاز و نحوه تکثیر آن با خبرنگاران همراه شوید.

شرایط نگهداری گل حنا

شرایط محیطی مورد نیاز برای نگهداری گل حنا و پرورش آن به توضیح زیر می باشد:

خاک: خاکبا زهکشی خوب مخلوطخاکباغچه با خزه و کود دامی مناسبترین خاک برای کاشت گل حنا است.

دما: دمای مناسب برای نگهداری این گل ، 16 تا 23 درجه سانتیگراد است، همچنین حد اقل د رجه حرارت مناسب برای گل حنا د ر زمستان 12ـ13 د رجه سانتیگراد است و چنانچه د ر محیط گرم تری قرار گیرد ، به گل د هی خود اد امه می د هد ، ولی د ر هر صورت گیاه نیاز به استراحت زمستانه د ارد . دمای زیاد محیط باعث کاهش گلدهی و ریزش گلهای گیاه میگردد.

نور: گل حنا نیاز به نور غیر مستقیم دارد و باید از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بماند ، ولی د ر زمستان، نگهد اری آن برای چند ساعت د ر آفتاب برای اد امه گل د هی مفید خواهد بود آبیاری: گل حنا د ر فصل تابستان هر روز نیاز به آبیاری د ارد و د ر زمستان هفته ای د و روز آبیاری کافی است.

رطوبت هوا : محیط با رطوبت بالا، برای گل حنا بسیار مفید است، ولی توجه داشته باشید، از پاشید ن آب روی بوته، بهخصوص گل ها باید خود د اری کرد .

تعویض گلد ان: گیاه حنا نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارد ولی در صورت لزوم و پر شدن ریشه هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دارد.

کوددهی: این گیاه د ر تمام طول د وره رشد باید با کود های تقویتی مایع، تغذیه کرد .

آفات و بیماریها

مهمترین آفت این گل کنهها و شپشکها هستند، برای از بین بردن این آفات از کنه کشها به تنهایی یا مخلوط با سموم سیستمیک بهره ببرید .

تکثیر گل حنا

تکثیر این گیاه به دو روش قلمه گیری و کاشت بذر امکان پذیر است.

  • کاشت به وسیله بذر

بذر گل حنا را میتوان اوایل بهار کشت نمود. بوتههای این گیاه به سرعت رشد میکنند و در اوایل تابستان به گل مینشینند. اگر بذر این گیاه را در تابستان یا پاییز بکارید، در این حالت بوتهها در طول ماههای زمستان گلریزان خواهند کرد.

به این منظور، بذر گیاه را در اسفند ماه در جعبه کاشت یا گلدانهای انفرادی به صورت سطحی بکارید و در دمای 16 تا 18درجه سانتیگراد نگهداری کنید و پس از مقاوم سازی گیاه به سرما، در اردیبهشت ماه به زمین اصلی منتقل میکنند.

  • تکثیر به وسیله قلمه

بعضی از انواع گل حنا را میتوان به وسیله قلمه تکثیر نمود. ساقه های 5/7 تا 10 سانتی متری را از گیاه ببرید و آن ها را در بستری از پیت، ماسه مرطوب، لوم و یا آب قرار دهید. بستر کاشت را همیشه مرطوب نگه دارید تا گیاه تان ریشه بدهد . قلمههای گل حنا، در مدت کوتاهی ریشهدار میشوند. نشاءهای ریشهدار شده را در فصل بهار در گلدان بکارید تا در فصل تابستان گیاهی غرق در گل حاصل گردد.

گیاه شناسی گل حنا

گل حنا از گیاهان بومی قاره آسیا است. گلهای حنا به صورت فنجانی یا بشقابی و در نوع کم پر و پر پر وجود دارند و بعضی از گونههای این گل از بهترین گلهای آپارتمانی محسوب میشوند زیرا چنانچه در خاک خوب و شرایط مساعد پرورش یابند، بیشتر اوقات سال گل خواهند داشت و دوام زیادی دارند.

همچنین این گل دارای دو نوع پا کوتاه (20 تا 30 سانتیمتر) و پا بلند (بالغ بر 90 سانتیمتر) است. نمونه های پا بلند آن برای کشت در هوای آزاد و نمونههای پاکوتاه برای پرورش در گلدان مناسبتر است.

گل حنا در رنگهای قرمز، عقیقی، ارغوانی، نارنجی، صورتی، سفید و بنفش یا در رنگهای خال خال و ابلق دیده میگردد. میوه گل حنا پس از رسیدن با کوچکترین ضربه دست یا خود به خود شکفته میگردد، از همین رو به آن گل بی تاب یا کم تحمل نیز میگویند.

در انتها توصیه میکنیم، همیشه برگهای گیاه تان را تمیز نگه دارید. برگ ها و ساقه های مرده و همچنین شکوفه های پژمرده و خشک شده را از گل جدا کنید. این کار در به حداقل رساندن مسائل ناشی از بیماری ها نیز یاری می نماید . همچنین گل حنا به سرما حساس است، بنابراین قبل از آغاز سرما و یخبندان این گیاه را از خارج به داخل خانه منتقل کنید .

منابع: کتاب باغبانی و گلکاری در خانه و آپارتمان، سایت نارگیل، بانک اطلاعات گل و گیاه

منبع: setare.com
انتشار: 2 بهمن 1399 بروزرسانی: 2 بهمن 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1339

به "روش نگهداری گل حنا و تکثیر آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش نگهداری گل حنا و تکثیر آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید