خودروی خود را برای سفر های نوروزی آماده کنید

به گزارش ورزش من و تو، یک کیت ابزار اضطراری خودرو اساسا شامل مواردی مانند؛ کابل باتری به باتری، فشار سنج تایر، دستکش کار، چراغ قوه، پیچ گوشتی، انبردست، مثلث خطر، کپسول آتش نشانی و... می شود. قبل از حرکت سعی کنید که یک کیت اضطراری کامل و مفید را آماده کرده و در صندوق عقب خود قرار دهید.

خودروی خود را برای سفر های نوروزی آماده کنید

خبرنگاران- به یاد داشته باشید که شما با خودروی شخصی سفر کرده و تمام بار مسئولیت خرابی و کارکرد نادرست خودروی شما، به روی دوش شماست! قطعا شما دوست ندارید که سفر شاد و مفرح خود را در پشت یک خودروی یدک کش بگذرانید و خاطره خوش تعطیلات نوروز 98 را به یک خاطره تلخ و بد ترکیب تبدیل کنید.

دوباره بوی بهار و شب عید در فضای خیابان ها و کوچه های شهرمان پیچیده و همه ما منتظریم که یک ساله دیگر را پشت سر گذاشته و سال جدید را با قلبی پر از امید به آینده شروع کنیم. همیشه سال نو و تحویل سال یک حال و هوای شگفت انگیز و دوست داشتنی داشته و حسی متفاوت را برای تمام انسان ها به همراه دارد. در واقع سال نو، در سراسر جهان زمینه یک تحول روحی را در تمام انسان ها فراهم می کند. در کشور ما نیز چنین بوده و نوروز باستانی ایرانیان؛ شور و شعفی مثال زدنی به زندگی ما می بخشد.

البته شاید دلیل به وجود آمدن این هیجانات را باید وجود تعطیلات نوروزی دانست که برای مدتی اندک، شرایط را برای خروج از شهر و دیار ما فراهم کرده و ما می توانیم به راحتی، همراه با خانواده و دوستان خود لحظاتی شاد را در شهرهای مختلف کشور پهناورمان تجربه کنیم.

ولی باید توجه داشت که برای سفر کردن، به یک وسیله نقلیه مطمئن نیاز داریم. در حقیقت تعداد اندکی از مردم ما برای سفرهای نوروزی به سراغ گزینه هایی مانند: قطار، هواپیما و اتوبوس می روند و اکثریت قریب به اتفاق ما ایرانی ها دوست داریم(یا شاید هم مجبوریم!) که با خودروی شخصی راهی جاده ها و بزرگراه های کشور شده و شهرهایی مانند تهران را خلوت کنیم!

اما خروج از شهر و دل سپردن به جاده های مرگ بار کشورمان نیازمند رعایت اصولی است که باید آنها را جدی گرفت. به یاد داشته باشید که شما با خودروی شخصی سفر کرده و تمام بار مسئولیت خرابی و کارکرد نادرست خودروی شما، به روی دوش شماست! قطعا شما دوست ندارید که سفر شاد و مفرح خود را در پشت یک خودروی یدک کش بگذرانید و خاطره خوش تعطیلات نوروز 98 را به یک خاطره تلخ و بد ترکیب تبدیل کنید.

اگر این چنین بوده و شما به دنبال راحتی سفر با خودروی شخصی هستید و نمی خواهید که خرابی های احتمالی خودروی شما بلای جان تان شده و روح و روان شما را آزار دهد؛ باید حتما قبل از حرکت به خودروی خود نگاهی انداخته و با نکته سنجی کامل، یک خودروی ایده آل را برای سفرهای طولانی و دوست داشتنی خود آماده کنید.

حالا سوالی که برای شما پیش می آید این است که قبل از حرکت با خودروی خود؛ چگونه آن را مهیا سفر کرده و از عملکرد آن اطمینان حاصل کنیم؟ جواب این سوال پیش ماست و ما به شما می گوییم که با طی کردن مراحل زیر و تهیه اقلام پیشنهادی؛ قطعا خیالتان راحت شده و در راه نمی مانید.

چراغ ها را از قلم نیاندازید!

متاسفانه اغلب رانندگان نسبت به وضعیت چراغ های خودروی خود بی تفاوت بوده و به راحتی از کنار آنها عبور می کنند! در واقع یک راننده مسئول قبل از شروع سفر، حتما باید از عملکرد صحیح تمام چراغ های خودرو اطمینان حاصل کند و در صورت بروز هر مسئله ای، سریعا برای رفع کرد آن اقدام کند. ممکن است چراغ های ترمز روشن نشده و یا نور چراغ های جلو کمتر از حد معمول باشند؛ پس دقت و تیز بینی لازم را داشته باشید تا هیچ چراغی از قلم نیفتد.

البته این را هم بگوییم که گاهی همه چیز در شروع سفر خوب و رو به راه بوده و چراغ ها مثل روز اولشان کار می کنند؛ اما با گذشت زمان و در طول سفر، احتمالِ سوختن لامپ آنها وجود دارد! پس حتما حداقل دو لامپ تازه و متناسب با خودروی خود را تهیه کرده و در صندوق عقب بگذارید تا در صورت سوختن لامپ های اصلی، به راحتی آنها را تعویض کنید!

مراقب برف پاکن باشید!

توجه داشته باشید که شما سفری طولانی در پیش دارید و داشتن دیدِ کافی برای راننده از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این رابطه اغلب رانندگان به برف پاکن خودروی خود توجه نکرده و آن را به حال خود رها می کنند. این کار احتمالا باعث به وجود آمدن اختلال در دید راننده شده و هنگام بارش باران و... باعث ایجاد مسائلی خواهد شد. پس خوب به برف پاکن خودرو نگاه کنید و اگر از عملکرد آن راضی نیستید، برای تعویض و جایگزینی آن اقدام کرده و یک بار به یکی از فروشگاه های فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو مراجعه کرده و یک برف پاکن مناسب خریداری کنید.

توجه داشته باشید که اگر خودتان اقدام به تعویض برف پاکن ها می کنید؛ حتما برروی شیشه خودرو یک حوله نرم قرار دهید تا در صورت برخورد و رها شدن ناگهانی برف پاکن، آسیبی به شیشه خودرو وارد نشود. البته اگر این کاره نیستید و توان تعویض برف پاکن ها را ندارید؛ خود را آزار نداده و از یک فردِ با تجربه و کاربلد کمک بگیرد!

به آب پاش ها توجه کنید!

تعویض برف پاکن ها آخرِ کار نیست و شما یک مورد کوچک و پر اهمیت را از قلم انداختید! شما حتما باید از عملکرد صحیح آب پاش های شیشه جلوی خودروی خود اطمینان حاصل کنید. این آب پاش های ساده اما مهم؛ حتما باید محلول شیشه شور را به درستی برروی شیشه خودرو بریزند و اگر این گونه نباشد، باید آنها را به دقت تنظیم کنید. همچنین لوله های مرتبط به آب پاش ها را بررسی کرده و از عدم گرفتی آنها اطمینان حاصل کنید.

شیشه شور به مقدار کافی

کاپوت خودرو را بالا زده و مخزن شیشه شور را حتما چک کنید. اگر این مخزن خالی بوده و یا مقدار کمی از محلول شیشه شور در درون آن وجود دارد؛ حتما مقداری شیشه شور مخصوص خودرو تهیه کنید و در درون آن برید. دقت داشته باشید که حتما از محلول شیشه شور خودرو استفاده کنید و برای کاهش هزینه ها در درونِ مخزن مذکور آب نریزید؛ زیرا آب به مرور زمان تبخیر شده و با رسوبات خود باعث انسداد لوله های مرتبط به آب پاش ها می شود. به این نکته هم توجه کنید که اگر مقصد سفر شما یک منطقه مرطوب مانند سواحل مازندران است؛ حتما یک بطری اضافی از محلول شیشه شور خودرو را در صندوق عقب داشته باشید.

شیشه ها را تمیز کنید

تمیز کردن شیشه ها را تمام رانندگان به خوبی انجام می دهند و کمتر کسی یافت می شود که قبل از شروع حرکت با یک لنگ به جان شیشه های خودرو نیفتد. اما برای اینکه همه چیز را به خوبی بیان کرده و نکته ای را فراموش نکنیم؛ بهتر است که از یک دستمال میکرو فایبر برای تمیز کردن آینه ها و شیشه های خودرو استفاده کرده و در صورت تمیز کردن شیشه های جلو؛ لزوما فقط به قسمت بیرونی آن توجه نکرده و از داخل هم آن را تمیزکنیم.

تهویه مطبوع یادمان باشد

قبل از شروع حرکت سیستم تهویه مطبوع خودرو را آزمایش کنید. این سیستم در عین سادگی خود، نقش مهمی بر عهده داشته و رطوبت موجود در داخل کابین را از بین خواهد برد. برای درک بهتر این موضوع باید گفت که اگر سیستم تهویه مطبوع به درستی کار نکند؛ شما باید در هوای سرد و بارانی وجود بخار برروی شیشه های خودرو را تحمل کنید. اگر سیستم تهویه مطبوع خودروی شما به درستی کار نکرده و یا قدرت سابق را ندارد؛ حتما باید کانال های آن از نظر وجود نشتی مورد بررسی قرار دهید و برای پی بردن به اصل ماجرا حتما از یک تعمیرکار حرفه ای کمک بخواهید.

فیلتر کابین را تعویض کنید

فیلتر کابین را باید جزئی از سیستم تهویه مطبوع خودرو دانست که مکان قرارگیری آن در اکثر خودروهای امروزی؛ پشت داشبورد است. اگر فیلتر هوای کابین کثیف باشد؛ جریان هوای عبوری از دریچه های سیستم تهویه محدود شده و خودرو از نظر گرمایش و سرمایش کارایی بسیار کمی خواهد داشت. تعویض فیلتر هوای کابین، کاری آسان و کم هزینه بوده و برای اکثر خودروهای ایرانی امکان تهیه آن با پرداخت مبلغی ناچیز وجود دارد.

باد لاستیک ها را بررسی کنید

فشار باد تایرها حتما باید بررسی شود و برای اینکه بدانید چه فشار بادی برای خودرو و تایر شما مناسب است؛ حتما به دفترچه راهنمای خودرو، برچسب های نصب شده برروی چارجوب درب و یا نوشته های روی تایر توجه کنید.

تایرهای فرسوده را تعویض کنید

تایرها را باید جزء مهم ترین اجزای یک خودرو دانست و حتما قبل از سفر باید از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید. اگر تایر خودروی شما فرسوده بوده و عمر خود را کرده است؛ حتما و بدون درنگ برای تعویض آنها اقدام کنید. گاهی اوقات در سرعت های بالا، لاستیک های فرسوده خودرو ارتعاشاتِ سطح جاده را به بدنه منتقل می کنند. همچنین فرسودگی تایرها باعث حرکت غیر متعادل خودرو و کشیده شدن آن به اطراف می شود. البته می دانیم که این روزها لاستیک و هزینه های خرید آن کمی بالا رفته است؛ اما هرچه باشد شما از جان خود محافظت کرده و قطعا با انجام این کار سود خواهید کرد!

مراقب تسمه ها باشید!

حتما تسمه های خودرو خود را از یاد نبرید و آنها را قبل از حرکت از چک کنید. به یاد داشته باشید که تسمه های خودروی شما باید از نظر سایش و کشش در شرایط ایده آلی قرار داشته باشند و هیچ نشانه ای از فرسایش آنها دیده نشود. اگر مدت زمان زیادی است که تسمه های خودروی خود را تعویض نکرده اید؛ به یک مکانیک حرفه ای مراجعه کرده و نسبت به تعویض تسمه تایم و تسمه دینام اقدام کنید. از قلم نیاندازید که اگر تسمه تایم خودروی شما پاره شود؛ شما خسارتی جدی خواهید دید و احتمالا خودروی شما دیگر مثل روز اول نخواهد شد!

روغن موتور منتظر شماست!

قبل از حرکت با خودرو، سلامت روغن موتور و سطح آن را بررسی کنید. برای اطلاع از سطح مناسب روغن موتور، می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کرده و با مطالعه آن، از سطح مناسب روغن موتور در خودروی خود مطلع شوید. در غیر این صورت باید خودرو را در یک سطح صاف پارک کرده و پس از گذشت چند دقیقه آن را خاموش کنید. بعد از انجام این مراحل کمی دیگر صبر کنید تا موتور خودرو خنک شود و سپس به سراغ گیج روغن بروید. برروی گیج علامت FULL حک شده و اگر سطح روغنی که برروی گیج وجود دارد به علامت FULL رسیده باشد؛ یعنی سطح روغن موتور کافی و مناسب است. همچنین از یاد نبرید که روغن موتور را از نظر رنگ و... نیز بررسی کنید و در صورت لزوم برای تعویض آن اقدام شود.

ضد یخ از یاد نرود!

ضدیخ بسیار مهم بوده و به خنک شدن موتور کمک می کند. پس مخزن ضدیخ را چک کرده و سطح آن را بررسی کنید. اگر ضد یخ موجود در مخزن بسیار کم بود؛ حتما با تهیه ضدیخ مناسب میزان آن را افزایش دهید. البته ناگفته نماند که بهتر است تمام سیستم خنک کننده خودرو را از نظر عملکرد و وجود نشتی مورد بررسی قرار داد.

باتری را بررسی کنید!

باتری را می توانید به شکل بصری بررسی کنید. اگر برروی اتصالات باتری نشانه هایی از اسید، ترک و یا رسوبات ببینید؛ باید نسبت به جایگزینی آن اقدام کنید. همچنین اتصالات باتری را از نظر شل و صفت بودن بررسی کرده و از پایداری آنها اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که عمر باتری ها به طور متوسط بین 5 تا 7 سال است. البته برخی از باتری ها تا 10 سال هم عمر می کنند و برخی دیگر فقط تا 3 سال دوام خواهند آورد. بنابراین به سن و سال باتری خود توجه کنید و اگر نمی توانید کارایی آن را تضمین کنید؛ حتما با مراجعه به یک باتری ساز؛ از او بخواهید که باتری خودروی شما را تست و آزمایش کند تا از سلامت آن مطمئن تر شوید.

فیلتر هوا را تعویض کنید!

قبل از حرکت حتما فیلتر هوای خودروی خود را تعویض کنید. کثیف بودن فیلتر هوا باعث کاهش قدرت خودرو و افزایش مصرف سوخت خواهد شد. خوشبختانه فیلتر هوا قیمت زیادی ندارد و با پرداخت مبلغی ناچیز می توانید آن را تعویض کنید.

روغن گیربکس یادتان نرود!

روغن گیربکس خودروی خود را حتما بررسی کنید. البته امروزه بسکمک از خودروها به گونه ای طراحی شده اند که امکان بررسی و چک کردن روغن گیربکس آنها فقط در تعمیرگاه و کنندگی ها امکان پذیر است؛ اما با این وجود هنوز هم بسکمک از خودروها به گونه ای طراحی شده اند که امکان چک کردن روغن گیربکس را برای راننده فراهم می کنند. برای این کار به سراغ گیج روغن گیربکس رفته و آن را خارج کنید.

سطح روغن گیربکس را بررسی کرده و روغنی که برروی گیج نشسته است، برروی یک حوله و یا دست مال سفید بمالید. اگر رنگ روغن گیربکس قرمز و یا آلبالویی باشد؛ شما مسئله ای نخواهید داشت. ولی در غیر این صورت حتما نسبت به تعویض روغن گیربکس اقدام کنید. توجه داشته باشید که روغن گیربکس در سیستم انتقال قدرتِ خودرو نقش مهمی داشته و تعویض نشدن آن به مرور زمان برای خودروی شما مسائلی را ایجاد خواهد کرد.

به طلق چراغ های جلو توجه کنید!

تیرگی طلق چراغ های جلو می تواند در شب برای شما مسائلی ایجاد کند و امنیت شما را به خطر بی اندازد. پس حتما برای رفع تیرگی طلق چراغ ها اقدام کنید. برای این کار راه حل های فراوانی مانند استفاده از خمیردندان، اسپری WD40 و... وجود دارد؛ اما آسان ترین کار ممکن، خرید یک طلق جدید و تعویض آن با طلق فرسوده است!

به لاستیک یدک توجه کنید!

لاستیک یدک را از قلم نیاندازید. شما باید فشار باد آن را بررسی کرده و از سلامت کامل آن اطمینان حاصل کنید. همچنین حواستان را جمع کنید که آچار، جک و... مورد نیاز برای تعویض لاستیک را از یاد نبرید!

یک بطری روغن همراه خود داشته باشید

بسکمک از خودروهای مدرن در هنگام رانندگی مقدار کمی روغن موتور را مصرف کرده و باعث کاهش سطح روغن موتور می شوند. کاهش روغن موتور به مرور زمان باعث ایجاد مسائل بسکمک شده و عملکرد موتور را دچار اختلال خواهد کرد. بنابراین بهتر است که همیشه یک بطری روغن موتور 1 لیتری همراه خود داشته باشید تا در طول سفر مسئله ای برای شما ایجاد نشود.

کیت ابزار اضطراری تهیه کنید!

یک کیت ابزار اضطراری خودرو اساسا شامل مواردی مانند؛ کابل باتری به باتری، فشار سنج تایر، دستکش کار، چراغ قوه، پیچ گوشتی، انبردست، مثلث خطر، کپسول آتش نشانی و... می شود. قبل از حرکت سعی کنید که یک کیت اضطراری کامل و مفید را آماده کرده و در صندوق عقب خود قرار دهید.

برترین ها - امین نقی زاده

منبع: زندگی امروز
انتشار: 1 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 167

به "خودروی خود را برای سفر های نوروزی آماده کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروی خود را برای سفر های نوروزی آماده کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید