خواندن کتاب برای برطرف اضطراب کافی نیست، چگونه بلاتکلیفی های زندگی موجب اضطراب می شوند؟

به گزارش ورزش من و تو، خبرنگاران اگر به اختلال اضطراب فراگیر مبتلا هستید، ممکن است نگرانی بیش از حد و غیر قابل کنترلی درباره رویدادهای زندگی روزمره تجربه کنید همچون امور اقتصادی، خانواده، سلامتی، آینده و حتی نگرانی های جزئی مانند ترافیک، شغل یا مسائل مربوط به خانه. شما تنها نیستید. اختلال اضطراب فراگیر یکی از رایج ترین مسائل سلامت روان است که امروزه جامعه ما با آن روبرو است. متأسفانه، این شرایط مزمن می تواند چنان نگرانی بیش از حدی ایجاد کند که موجب دشواری زندگی شما گردد- و حتی ممکن است در شماری از نشانه های جسمی شامل مسائل خواب و تمرکز، خستگی، تحریک پذیری و احساس بی قراری آشکار گردد. بنابراین چگونه می توانید قبل از آنکه اضطراب همه چیز را از شما بگیرد بر آن غلبه کنید؟

خواندن کتاب برای برطرف اضطراب کافی نیست، چگونه بلاتکلیفی های زندگی موجب اضطراب می شوند؟

کتاب کار اختلال اضطراب فراگیر (راهنمای جامع درمان شناختی-رفتاری برای مقابله با بلاتکلیفی، نگرانی و ترس) بر اساس درمان شناختی- رفتاری (CBT) راهکارهای واقعی و اثربخش- اثبات شده ای پیشنهاد می دهد. این کتاب به وسیله کارشناسان مشهور ملیسا روبیچاد، میشل جی . داگاس نوشته شده است و تمرین ها و راهکارهای عملی را برای یاری به تسکین بدترین نگرانی ها، ترس ها و وحشت های شما مطرح می نماید. این کتاب بر آنچه غالباً شما را به سوی نگرانی سوق می دهد- ترس از بلاتکلیفی - تمرکز دارد. به طور خلاصه، افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر با روش برنامه ریزی ذهنی و آمادگی برای هر نوع پیامدی که زندگی جلوی راه آنها می اندازد، نگران هستند. در این کتاب، یاد خواهید گرفت تا نگاه کردن به بلاتکلیفی را به اسم تهدید کنار بگذارید- که به نوبه خود، اضطراب شما را کاهش می دهد و احساس آرامش را القا می نماید. به بهانه انتشار این کتاب با نیلوفر شکیب مترجم اثر گفت وگویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

اختلال اضطراب فراگیر یکی از اختلالاتی است که اتفاقا در کشور ما فراوانی زیادی دارد و اساسا به علت گرانی خدمات مشاوره و روانشناسی بسیاری امکان شناخت و درمان این بیماری را ندارند. این کتاب برای چنین افرادی چگونه می تواند موثر باشد؟

این کتاب به وسیله دو مؤلف مشهور (ملیسا روبیچاد و میشل داگاس) نوشته شده است و مبتنی بر پژوهش های محکم است. به بیان دیگر، راهکارهای پیشنهادی در این کتاب مبتنی بر درک ناگهانی بالینی (آنچه فکر می کنیم کار خواهد نمود) نیستند بلکه آنها مبتنی بر علم اند.

بعلاوه این کتاب براساس چهارچوب درمان شناختی-رفتاری است که همان طور که آگاه هستید درمان شناختی-رفتاری مؤثرترین درمان روان شناختی اگر نگوییم برای همه اما برای بیشتر اختلالات اضطرابی محسوب می گردد.

در این کتاب روش های اثربخشی برای مدیریت نگرانی ها و اضطراب بیش ازحد مطرح شده است. با مطالعه این کتاب خواهید دید که چگونه بلاتکلیفی های زندگی موجب اضطراب می شوند و دراین میان ابزارهایی برای مواجهه با این بلاتکلیفی ها به دست خواهید آورد. بعلاوه یاد خواهید گرفت که دو نوع نگرانی (مسائل کنونی در برابر موقعیت های فرضی) را شناسایی کنید و راهکارهایی ویژه برای مقابله با هریک خواهید آموخت و آنالیز خواهید کرد که آیا نگرانی سودی برای شما دارد یا خیر و با بازگشت مقابله خواهید کرد. کاربرگ ها، تمرین ها، مثال های واضح و شروع از اصول اولیه درمان این کتاب را ارزشمند نموده است.

اکنون چه درمان های مؤثر روان شناختی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر وجود دارند؟

اکنون درمان های مؤثر روان شناختی برای درمان اختلال اضطراب فراگیر بسیار بهتر شده اند. آنها مبتنی بر درک دقیق تر ماهیت اختلال اضطراب فراگیر هستند و به وسیله بسیاری از پژوهش های کنترل شده خوب حمایت می شوند مانند پژوهش هایی پیشگامانه که به وسیله نویسندگان این کتاب انجام گرفته است. بااین حال، آنچه در تمام این سال ها مدنظر قرار نگرفته بود یک کتاب خودیاری مرحله به مرحله بود که راهکارهای اثبات شده غلبه بر اختلال اضطراب فراگیر را شرح دهد.

در حال حاضر تعدادی کتاب خودیاری مبتنی بر شواهد برای مقابله با مسائل مبتنی بر اضطراب و به طورکلی مقابله با اضطراب وجود دارند اما هیچ کدام به صورت اختصاصی برای اختلال اضطراب فراگیر نوشته نشده اند- البته تا به امروز. باید این نکته را هم افزود که ملیسا روبیچاد و میشل داگاس سال ها است که به مطالعه اختلال اضطراب فراگیر و درمان آن پرداخته اند و درمان آنها از برترین مواردی است که به وسیله پژوهش ها حمایت می گردد.

مخاطبان اصلی کتاب کدام قشر از جامعه هستند؟ آیا کتاب تخصصی است و افراد باید از سطح سواد خاصی برای درک موضوعات کتاب بهره مند باشند یا اینکه کتاب می تواند برای عموم مردم قابل استفاده باشد؟

هر فردی که از اختلال اضطراب فراگیر یا از هر نگرانی دیگری رنج می برد بهتر است این کتاب را بخواند. بعلاوه این کتاب می تواند برای متخصصان و دانشجویان علاقه مند به درمان اضطراب و درمانگرانی که در حال یاری به این افراد هستند مفید واقع گردد.

همان طور که ذکر شد در این کتاب از کاربرگ ها، تمرین ها و مثال های واضح و محسوس مانند ترس از پرواز، گم شدن یا به مهمانی رفتن استفاده شده است. البته نگرانی ها و ترس های خوانندگان کتاب ممکن است پیچیده تر از مثال های ما باشند. بااین حال، در صورت درک این مثال های ساده، خوانندگان بهتر می توانند راهکارهای این کتاب را برای نگرانی و اضطراب خاص خودشان به کار ببرند. همین طور در حین مطالعه این کتاب ممکن است بعضی از افراد متوجه شوند که بعضی نکات بحث شده واضح به نظر می رسند یا بعضی مثال ها بسیار ساده انگارانه هستند. این امر درنتیجه یک تصمیم عمدی انجام شده است. از آنجایی که احتمالاً بیشتر خوانندگان دارای نشانه های مشترک اختلال اضطراب فراگیر هستند اما با این وجود همه افراد متفاوت اند، بنابراین هر خواننده ای با دانش منحصربه فرد خودش این کتاب را می خواند و ممکن است با بسیاری از مفاهیم بحث شده آشنا باشد یا نباشد. بنابراین، این کتاب از اصول اولیه شروع می نماید تا هر فردی که این کتاب را مطالعه می­کند یک پایه و اساس داشته باشد و بتواند از آن برترین بهره را ببرد.

آیا خواندن یک کتاب خودیاری واقعاً می تواند به غلبه بر اضطراب یاری کند؟

پاسخ من به این پرسش همواره یکسان است: نه- نه بیشتر از خواندن یک کتاب تناسب اندام که به شما یاری می نماید تا ازنظر جسمی متناسب شوید. برای تجربه تغییر قابل توجه و بلندمدت، خواندن کتاب کافی نخواهد بود. خوانندگان باید راهکارهای توصیه شده در آن را به طور مداوم تمرین نمایند. بعضی از خوانندگان این کتاب، ممکن است بدون یاری یک درمانگر از درمان گفته شده در این کتاب سود ببرند. اما برای بعضی دیگر افراد، حمایت درمانگر برای تقویت راهکارهایی که در این کتاب شرح داده شده است مهم خواهد بود. در نهایت صرف نظر از اینکه آیا می خواهید از این کتاب به تنهایی بهره ببرید یا همراه با یک درمانگر، این کتاب برای هر فردی که در تقلا با اضطراب و نگرانی است مفید خواهد بود.

نگاهتان نسبت به عمومی سازی دانشی که در این کتاب درج شده است چیست؟

متن و تمرین های توصیف شده در این کتاب برای بیشتر افراد نسبتاً ساده هستند. از طرف دیگر مؤلفان این کتاب با کار بر روی صدها مراجع مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر در طول دو دهه گذشته ما را در جایگاهی قرار داده­اند که می توانیم آنچه را که از آنها آموخته ایم به مخاطبان گسترده تری به وسیله این کتاب عرضه کنیم و امیدواریم که این کتاب به خوانندگان در جهت زندگی بدون اضطراب یاری کند.

درباره اضطراب کتاب های متعددی در ایران ترجمه یا تالیف شده وجه تمایز این اثر در چیست؟

این کتاب یک کتاب خودیاری است که راهکارهای اثبات شده غلبه بر بلاتکلیفی، نگرانی و ترس که نتیجه سال­ها مطالعه و پژوهش مؤلفان این کتاب است را مرحله به مرحله و به طور اختصاصی شرح می­دهد. در حال حاضر تعدادی کتاب خودیاری مبتنی بر شواهد برای مقابله با مسائل اضطرابی وجود دارند اما هیچ کدام به صورت اختصاصی برای اختلال اضطراب فراگیر نوشته نشده اند- البته تا به امروز. باید این نکته را هم افزود که ملیسا روبیچاد و میشل داگاس سال ها است که به مطالعه اختلال اضطراب فراگیر و درمان آن پرداخته اند و درمان آنها از برترین مواردی است که به وسیله پژوهش ها حمایت می گردد.

و نکته آخر

بسیار متشکرم از حسن توجه شما. امیدوارم که توانسته باشم قدمی هرچند کوچک در راه دانش­افزایی مردم کشورم بردارم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 4 آبان 1400 بروزرسانی: 4 آبان 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1790

به "خواندن کتاب برای برطرف اضطراب کافی نیست، چگونه بلاتکلیفی های زندگی موجب اضطراب می شوند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواندن کتاب برای برطرف اضطراب کافی نیست، چگونه بلاتکلیفی های زندگی موجب اضطراب می شوند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید