فراوری نخستین داروی ایرانی درمان بدون عارضه فقر آهن در مازندران

به گزارش ورزش من و تو، نخستین داروی ایرانی درمان فقر آهن بدون عارضه توسط محققان یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری مازندران فراوری شد.

فراوری نخستین داروی ایرانی درمان بدون عارضه فقر آهن در مازندران

امید رجبی دکترای بیولوژی و سیستماتیک گیاهی در گفت و گو با خبرنگاران، از فراوری نخستین داروی ایرانی درمان فقر آهن با نام شربت فروتونیک (Ferotonic) اطلاع داد، اظهارکرد: با کوشش محققان یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور سیمرغ وابسته به پارک علم و فناوری مازندران، این دارو وارد بازار شد.

وی با اشاره به اینکه کار تحقیقاتی برای ساخت داروی آهن با ساختار یون، از سال 1385 شروع شد و در سال 1389 فرمول ساخت آن نهایی شد، اعلام نمود: داروی آهن فروتونیک منشأ گیاهی داشته و مجوز سیب سلامت و کد ثبت فرآورده را از سازمان غذا و دارو اخذ نموده و گواهی ثبت اختراع ایران و آمریکا را دارا است.

عضو انجمن طب گیاهی انگلستان با اشاره به اینکه همه داروهای آهن در شکل های مختلف از جمله شربت، قطره، کپسول بدون استثنا دارای نمک هستند، توضیح داد: فراوری این داروی گیاهی آهن با ساختار یون، به طور رسمی در تیر ماه سال 1397 در یکی از شرکت های دارویی کشور شروع شد و اکنون در سطح داروخانه های کشور موجود است.

رجبی درباره عملکرد اشکال مختلف آهن فعلی در بدن اعلام نمود: بدن بر پایه یون طراحی شده است و مولکول آهن را نمی شناسد، از طرفی آهن مولکولی بوده که دندان های بچه ها را سیاه، یبوست و اسهال ایجاد می نماید و موجب اختلال در عملکرد کبد می گردد که بار روانی منفی زیادی برای خانواده ها دارد.

وی اضافه کرد: فرمولاسیون نوین این دارو به درمان کم خونی فقر آهن منجر می گردد و پس از مصرف آن بدن بیمار دیگر احتیاج به استفاده از داروی کمکی دیگری در این زمینه ندارد، چرا که آهن موجود به دلیل یونی بودن ساختار آن، به صورت کامل در بدن جذب می گردد و در نتیجه آن عوارض کم خونی به طور کامل رفع خواهد شد.

مدیرعامل امید دارو طبرستان ادامه داد: این دارو فقط یک مکمل برای جبران کمبود آهن نیست بلکه بیش از 12 ریز مغذی از جمله مقادیر بالای از ویتامین D و C ، انواع کلسیم و منیزیم دارد و در حقیقت یک مولتی ویتامین مینرال حاوی آهن است.

رجبی گفت: نتایج مطالعات بالینی داروی درمان فقر آهن گیاهی با استناد خون سازی و فراوری فاکتورهای خونی از سوی یکی از مراکز معتبر علمی دانشگاه علوم پزشکی کشور بیانگر درجه رضایتمندی بالای بیماران است، همچنین این دارو در درمان کم خونی ناشی از فقر آهن در بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی و پرتو درمانی و مبتلایان به بیماری مزمن منجر به فقر آهن نیز کاربرد دارد.

وی تاکید نمود: داروی گیاهی درمان فقر آهن با ساختار یونی کاملاً طبیعی است و ساختار آن با داروهای موجود در بازار تفاوت دارد و برخلاف مکمل های رایج از هیچ ماده شیمیایی، چون نمک های گلوکونات، فومارات، یا سولفات و حتی آهن لیپوزومال و سوکروزومیال و غیره در ترکیبات آن استفاده نشده است.

صادرات داروی فقر آهن محقق شد / محدودیت ظرفیت فراوری نداریم

مدیرعامل امید دارو طبرستان در خصوص میزان فراوری این دارو گفت: محدودیتی برای فراوری این دارو وجود نداشته و می توان گفت به تعداد هر فرد ایرانی توانایی فراوری شربت درمان فقر آهن وجود دارد و همچنین امیدواریم ضمن تأمین بازار داخل، بازار خارج را نیز در دست گرفته و صادرات به تمام دنیا را پیش بینی نموده ایم.

درمان کم خونی ناشی از فقر آهن

رجبی ادامه داد: این دارو قابلیت مصرف برای اطفال از سن 6 ماهگی تا افراد 90 سال را داشته و 3 برابر آهن جگر سیاه گوساله در 100 گرم، آهن هِم قابل جذب دارد همچنین این دارو منع مصرف در دوره بارداری و شیردهی ندارد اما برای دیابتی ها و تالاسمی مینور و ماژور قابل مصرف نیست.

وی اضافه کرد: این داروی درمان کم خونی ناشی از فقر آهن حاوی عصاره آبی نوعی گیاه بومی فلات ایران شکر سرخ و طعم دهنده طبیعی بوده و هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و فاقد اضافه کردنی ها و شیرین کننده های مصنوعی است.

فراوریداروی درمان فقر آهن وابسته به خارج نیست

عضو انجمن داروهای طبیعی آمریکا با تأکید بر اینکه فراوری داروی درمان فقر آهن وابسته به خارج نیست، اعلام نمود: داروی درمان کم خونی ناشی از فقر آهن در ایران به صورت صددرصد طبیعی با خواص منحصر به فرد و مطابق با ساختار بدن انسان بر پایه یون طراحی و فراوری شده است که مواد اولیه آن نیز در داخل کشور وجود داشته و فراوری می گردد.

رجبی ادامه داد: این دارو اشتها آور و پر کالری بوده و برای افراد لاغر و کم اشتها بسیار مناسب است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 149

به "فراوری نخستین داروی ایرانی درمان بدون عارضه فقر آهن در مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نخستین داروی ایرانی درمان بدون عارضه فقر آهن در مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید