تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کند

به گزارش ورزش من و تو، ایسنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر گشته، تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کند.

تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کند

دکتر مهرداد فرشیدی، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد اظهار کرد: حوزه گردشگری به شاخه های اجرایی متعدد تقسیم می گردد و با توجه به اینکه بیشتر فعالیت های گردشگری در بخش خدمات است، عملکرد ما در هر کدام از حوزه های مورد اشاره تاثیر عمده ای در موفقیت های آینده و برنامه های کلان گردشگری در کشور دارد. به همین علت لازم است به برنامه ها و مسائل آموزشی در فعالیت های مرتبط با گردشگری جدی تر و علمی تر نگاه کنیم.

وی اضافه نمود: تمام افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت دارند، باید همیشه آموزش های اولیه و ضمن خدمت را بطور جدی دنبال نمایند، چرا که همیشه شاهد نوآوری در ارائه خدمات گردشگری در دنیا هستیم، به همین علت ارائه نمایندگان اینگونه خدمات و حتی برنامه ریزان و متولیان گردشگری در کشور نباید از نوآوری های علمی و اجرایی در این صنعت دور بمانند.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد با بیان اینکه ما در تمام ارکان و فعالیت های مرتبط با گردشگری احتیاجمند آموزش هستیم، توضیح داد: در گردشگری 6 رکن اصلی شامل حمل و نقل، اقامت، پذیرایی، مدیریت جاذبه ها، راهنمایان و مراکز خرید وجود دارد که نوع برخورد و تعامل افراد شاغل در هر کدام از این فعالیت ها با گردشگران متفاوت و پایه و اساس علمی و تجربی دارد و برای ارائه خدمات بهینه به گردشگران احتیاج به آموزش های مداوم و مقطعی لازم و لازم است.

آموزش های گردشگری منجر به مطلوبیت خدمات به گردشگران می گردد

وی در پاسخ به این پرسش که آموزش چه پیشرفت هایی را در حوزه گردشگری در پی دارد، عنوان نمود: آموزش مداوم و بروز باعث افزایش آگاهی و علم افراد می گردد و اهمیت این موضوع به این معناست که افراد آموزش دیده با اشراف کامل به گردشگری و قوانین مربوط به آن، خدمات مطلوب تری را به گردشگران ارائه دهند که در جلب رضایت آنها و توسعه گردشگری بین المللی و داخلی تاثیرگذار خواهد بود. با توجه به اینکه در صنعت گردشگری ارائه خدمات بهینه به گردشگران در جلب رضایت آنها بسیار مهم است، برای تحقق این مهم لازم است به آموزش های علمی در زمینه های مختلف گردشگری جدی تر از گذشته توجه گردد.

متولیان گردشگری در ایران کمتر از علم آکادمیک و تجربه دنیای استفاده می نمایند

فرشیدی با اشاره به اینکه ما برای توسعه گردشگری در کشور احتیاج به بازاریابی، تبلیغات گسترده، مشتری مداری، ارائه خدمات نوین و تعامل با گردشگران داریم، گفت: تحقق تمامی این موارد در گرو آموزش صحیح است اما متاسفانه بسیاری از افرادی که متولی گردشگری در ایران بوده و برای این صنعت در کشورمان تصمیم گیری می نمایند، خود از علم آکادمیک و حتی تجربی در این صنعت پویا و پرطرفدار در سطح دنیا بی بهره هستند.

وی اعلام کرد: بیشتر افرادی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یا ادارات کل فعالیت می نمایند، تحصیلات مرتبط با گردشگری نداشته یا اگر تحصیلات مرتبط دارند، در مکان های نامناسب بکار گرفته می شوند.

این مدرس تخصصی دنیاگردی، هتلداری و حمل و نقل اضافه نمود: همانطور که تجربه در انجام وظایف کاری لازم و لازم است باید به علوم دانشگاهی بیش از پیش اهمیت داد. بنابراین تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول نموده و بازدهی فعالان در بازار گردشگری را ارتقا دهد.

وی در مورد چگونگی اولویت بندی برای آموزش گردشگری اظهار کرد: علم دنیاگردی بسیار نوین و نوظهور است. البته سابقه آن در کشورهای پیشرو در امر گردشگری به حدود نیم قرن می رسد، اما در ایران از اواخر دهه هفتاد آموزش های گردشگری به صورت گسترده و علمی در دستور کار نهاده شد و رشته های وابسته به گردشگری مانند هتلداری، تشریفات و پذیرایی، آشپزی و...در بسیاری از دانشگاه های کشور راه اندازی شد.

فرشیدی ادامه داد: با اینکه برای تدوین و برنامه ریزی این رشته ها عموما از افرادی استفاده شد که بسیاری از آنها در این زمینه تجربه کاری داشتند، اما متاسفانه این افراد در کنار تجربه کاری تحصیلات مرتبط دانشگاهی در این زمینه نداشتند، پس بنا نهادن آموزش های آکادمیک به وسیله این افراد در رشته های مختلف دنیاگردی خالی از اشکال نیست.

وی گفت: به همین دلیل اگر سرفصل رشته های مختلف دانشگاهی در حوزه های دنیاگردی را آنالیز و مطالعه کنید، ضعف ها و کمبودهای بسیاری را متوجه خواهید شد که باید مورد بازنگری کلی قرار گیرند.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی بینالود مشهد اضافه نمود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه ای هر کدام مستقل و به صورت جزیره ای به مسائل می پردازند که این چندگانگی مشکلاتی را در امر آموزش بوجود آورده است.

برای نیل به اهداف کلان در گردشگری باید به امر آموزش بیشتر توجه گردد

فرشیدی ادامه داد: این در صورتی است که برای موفقیت و پیشرفت در گردشگری و استفاده مناسب از پتانسیل موجود در صنعت باید در وهله نخست اقدام به هماهنگ کردن مباحث آموزشی در سطوح مختلف تعلیماتی با استفاده از دانش افراد متخصص در گردشگری نموده و قبول کنیم که تربیت صحیح نیروی انسانی متخصص، باید سرلوحه اقدامات اولیه در برنامه ریزی و توسعه گردشگری قرار گیرد و برای نیل به اهداف کلان در گردشگری باید به امر آموزش بیش از پیش توجه کنیم.

منبع: همگردی
انتشار: 11 اسفند 1401 بروزرسانی: 11 اسفند 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2167

به "تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلفیق علم و تجربه می تواند شیوه های آموزشی در گردشگری را متحول کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید