تبلیغات مبتذل برندهای معروف با تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی!، چه کسانی متولی تبلیغات در فضای مجازی هستند؟

اخیرا در بعضی از شبکه های اجتماعی شاهد بروز و ظهور کلیپ هایی هستیم که با هدف تبلیغ، در حال انتشار و ترویج محتوای غیراخلاقی هستند.

تبلیغات مبتذل برندهای معروف با تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی!، چه کسانی متولی تبلیغات در فضای مجازی هستند؟

به گزارش خبرنگار ، شاید بتوان گفت یکی از جاذبه های فضای مجازی، ظرفیت گسترده و بی نهایت آن برای تبلیغات است. پتانسیل بالایی که هر چیزی را می تواند در خود بگنجاند.

به دنبال دسترسی آسان به اینترنت و ظهور و گسترش شبکه های اجتماعی، حضور کاربران با سرعتی باورنکردنی در این شبکه ها افزایش یافت که همین امر سبب شد تا در کنار دنیای واقعی یک دنیا موازی اما مجازی با همان انسان ها ساخته گردد تا آنجا که حتی کسب و کارها هم مجازی شد؛ به همین سادگی و در زمانی بسیار کوتاه وارد یک فضای ناشناخته شدیم و آگاهانه و ناآگاهانه در آن فعالیت کردیم.

البته اینکه این فضا فرصت مناسبی برای اشتغال زایی است و تاکنون جوان های بسیاری از این ظرفیت استفاده نموده و توانسته اند به درآمدهای خوبی دست یابند، جای انکار ندارد، اما نکته قابل توجه فعالیت بعضی از کاربران خاص این فضا است که از ظرفیت ایجاد شده نهایت بهره را می برند.

همانطور که گفتیم این امر فی نفسه مسئله ای ندارد اما اینکه چه چیزی و چرا در این فضا تبلیغ می گردد جای بحث دارد. در خصوص آنالیز چرایی این موضوع شاید اولین سوالی که به ذهن خطور می نماید این باشد که آیا این فضا یا به عبارتی دیگر دنیای گسترده مجازی همچون دنیای واقعی تحت نظارت است و می تواند تابع قوانین باشد یا خیر؟ اصلا قوانینی اعمال می گردد؟

این سوال ما را بر آن داشت تا در قالب گزارش های سریالی به بحث، پیرامون موضوع اعمال نظارت بر فضای مجازی بپردازیم؛

در اینستاگرام چه چیزهایی تبلیغ می گردد؟

چند وقتی است در بعضی از شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام شاهد کلیپ ها و ویدئو هایی هستیم که با هدف تبلیغ، محتوایی را نشر می دهند که به دور از موازین شرع و قوانین جمهوری اسلامی است و عجیب اینکه این تبلیغات گاهی مربوط به شرکت های شناخته شده ای است که طیف وسیعی از مردم را به عنوان مصرف نماینده دربرمی گیرد. نمونه هایی که در ادامه ارائه شده است از جمله مواردی است که به راحتی و بدون هیچ مانعی در پیج های مختلف اینستاگرامی به اشتراک گذاشته شده است.

در این ویدئوها که به دلایل اخلاقی مجبور به حذف قسمت هایی از آن شدیم، برای جذب مخاطب و تاثیرگذاری روی کاربران که اغلب قریب به اتفاق آن ها جوانان هستند، علاوه بر تصاویر نه چندان مناسب شأن ایرانی، از موسیقی های الهام گرفته شده است که چندی پیش مهمترین دلیل حواشی ایجاد شده در مدارس بود.

یا ویدئویی دیگر که با ادعای تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی، به راحتی کالایی را تبلیغ می نماید که معرفی آن تا این اندازه علنی و آشکار آن هم در فضایی با چنین گستردگی و به شیوه ای نامتعارف که خود یک ضد اخلاقی و بی فرهنگی واضح است، هیچ وجاهت قانونی و عرفی ندارد.

و یا در جایی دیگر و در کمال ناباوری شاهد فعالیت آزادانه پیج هایی هستیم که اقدام به تبلیغ و فروش اسلحه می نمایند و به راحتی سفارش می پذیرند بدون اینکه هیچ مانعی برای آن ها وجود داشته است.

اینها تنها بخشی از واقعیت هایی است که در فضای مجازی با آن روبه رو هستیم و می بینیم که چطور تبلیغاتی از این جنس، توانسته به راحتی ارزش ها و فرهنگ ما را زیر سوال ببرد و اینکه چگونه می گردد با یک نماهنگ، یک ضداخلاقی آشکار را بسیار نامحسوس و رندانه عادی سازی کرد.

سخن پایانی

با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و گسترش به کارگیری آن، حضور در فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی امری اجتناب ناپذیر است، اقبال گسترده کاربران از اینستاگرام و فعالیت های شبانه روزی با هر هدفی، با توجه به شرایط فعلی حاکم بر جامعه که دشمن در کمین نشسته تا از هر راه ممکن بتازد، اگر حواسمان نباشد، در کنار بحث مالی، ارزش های فرهنگی را هم از دست می دهیم. تبلیغاتی با این محتوا آن هم با درج نام جمهوری اسلامی، نه تنها وجهه کشور و انقلاب را زیر سوال می برد بلکه در صورت نبود نظارت و مدیریت مناسب، می تواند ضربه سنگینی به باورها و ارزش ها بزند.

ما برای آنکه ایران، خانه خوبان گردد، خون دلها خورده ایم، پس نباید اجازه دهیم نبود نظارت کافی بر مباحث محتوایی منتشره در فضای مجازی، به سادگی دستاوردهای چهل ساله انقلاب را از بین ببرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: بروزرسانی: 18 مهر 1398 شناسه مطلب: 339

به "تبلیغات مبتذل برندهای معروف با تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی!، چه کسانی متولی تبلیغات در فضای مجازی هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبلیغات مبتذل برندهای معروف با تابعیت از قوانین جمهوری اسلامی!، چه کسانی متولی تبلیغات در فضای مجازی هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید