برترین فناوری های پزشکی سال 2019 معرفی شدند

به گزارش ورزش من و تو، وب سایت گجت نیوز - حسین مرادی: برترین فناوری های پزشکی سال 2019 معرفی شدند که از مهم ترین آن ها می توان به ویرایش ژن، جراحی رباتیک، واقعیت مجازی در پزشکی و چاپگر های سه بعدی برای ساخت اندام مصنوعی اشاره نمود.

برترین فناوری های پزشکی سال 2019 معرفی شدند

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

امروزه با پیشرفت روز افزون علم، بسیاری از بیماری ها درمان می شوند و بسیاری از افراد از مرگ حتمی نجات پیدا می نمایند، اما این انتها ماجرا نیست و همیشه شاهد ظهور فناوری های پزشکی جدیدی هستیم که می توانند بیش از پیش کارآمد بوده و در درمان سریع بیماران مفید باشند. به همین دلیل دانشمندان و طراحان با ادغام تکنولوژی روز جهان در کنار نوآوری های خود توانستند مجموعه ای از فناوری های جدید را برای حوزه پزشکی ارائه دهند. در ادامه شما را با برترین فناوری های پزشکی سال 2019 آشنا خواهیم کرد.

برترین فناوری های پزشکی سال 2019

1. فناوری ویرایش ژن CRISPR

فناوری ویرایش ژن یک فناوری بسیار جدید بوده که هنوز به تکامل نرسیده است. به یاری این فناوری، پزشکان می توانند مکانیسم های طبیعی سیستم ایمنی باکتری ها و ویروس های مهاجم را مهار نموده و پایان رشته های DNA آلوده را نابود نمایند.

2. فناوری Telehealth

امروزه شاهد پیشرفت فوق العاده فناوری Telehealth هستیم. در واقع به یاری این فناوری، بیمار به صورت حضوری با پزشک دیدار نمی نماید، بلکه موارد درمانی خود را به واسطه تجهیزات دیجیتالی دریافت خواهد نمود. از این رو بیمارانی که در مناطق دور قرار دارند، قادر خواهند بود از مراقبت های پزشکی برخوردار شوند.

3. واقعیت مجازی (Virtual reality)

یکی از برترین فناوری ها در سال 2019 در حوزه پزشکی، واقعیت مجازی محسوب می گردد که برای تشخیص بیماری های مختلف بسیار کاربردی است. از مزایای این فناوری می توان به تشخیص آسان و کنترل فرایند درمان و بهبودی بیمار اشاره نمود.

4. دارودرمانی اختصاصی (Precision medicine)

اینکه به یاری یک فناوری بتوان برای بیمار بر اساس سابقه بیماری، ژنتیک و شرایط آن دارو های اختصاصی تجویز کرد، قطعا جزو برترین فناوری های پزشکی در سال 2019 محسوب می گردد؛ چراکه به واسطه آن پزشکان می توانند دارو ها را فقط بر اساس شرایط آن بیمار تجویز نمایند که چنین اقدامی از هر نوع عوارض ناخواسته در طول مصرف دارو جلوگیری خواهد نمود.

5. گجت های سلامتی پوشیدنی (Health wearables)

از سال 2000 میلادی با ظهور فناوری بلوتوث شاهد عرضه فناوری های پوشیدنی بوده ایم که توانستند با استقبال زیادی روبرو شوند. این گجت های پوشیدنی شامل اندازه گیری ضربان قلب، گلوکز خون، ردیابی الگوی خواب و سایر موارد مربوط به تناسب اندام است.

اکنون در سال 2019 این گجت ها با پیشرفت های بسیار زیادی همراه شده اند و به همین دلیل شرکت اپل ساعت هوشمند اپل سری 4 را به همراه الکتروکاردیوگرام (ECG) روانه بازار کرد که می تواند ریتم قلب را به صورت همیشگی مورد کنترل و آنالیز قرار دهد. این فناوری و سایر گجت های مشابه آن می توانند برای بیمارانی که به بیماری های قلبی مبتلا هستند، یک وسیله نجات بخش باشد.

6. عضو های مصنوعی بدن (Artificial organs)

در حال حاضر شاهد رشد و به تکامل رسیدن چاپگر های زیستی هستیم که به یاری این فناوری و فراوری سلول های پوستی می توان به بیماران مبتلا به سوختگی امید دوباره بخشید. این فناوری در فراوری تخمدان، عروق خونی و پانکراس مصنوعی نقش زیادی را ایفا می نماید و بدون شک به دلیل نجات جان میلیون ها بیمار باید آن را یکی از برترین فناوری های پزشکی سال 2019 دانست.

7. چاپگر سه بعدی (3D-printing)

فناوری چاپگر های سه بعدی جزو محبوب ترین فناوری ها در تمام صنایع محسوب می شوند و قطعا حضور آن ها در صنعت پزشکی نیز بسیار اثربخش بوده است. فراوری مفاصل مصنوعی، استخوان، پروتز و انواع حسگر با سازگاری حداکثری با بدن بیمار جزو مهم ترین کاربرد های این فناوری به شمار می فرایند.

آنالیز آزمایش های این حوزه حاکی از آن است که پروتز های فراوری شده به یاری این فناوری برای بیمار حداکثر آسایش و رفاه را به همراه دارد. همچنین فراوری دارو های ترکیبی در یک قرص برای درمان بیماری های مختلف به عنوان یکی دیگر از کاربرد های این فناوری محسوب می گردد.

8. حسگر مغزی بی سیم (Wireless brain sensors)

دانشمندان با توسعه حسگر های زیستی بی سیم توانستند فشار و دمای درون مغز بیمار را مورد آنالیز قرار دهند. از برجسته ترین قابلیت های این حسگر ها می توان به قابلیت جذب شدن به بافت و احتیاج نداشتن به جراحی برای خارج کردن آن ها اشاره نمود.

9. جراحی رباتیک (Robotic surgery)

بدون شک جراحی رباتیک یکی دیگر از برترین فناوری های پزشکی در سال 2019 محسوب می گردد که به یاری آن پزشکان می توانند جراحی ها را با دقت بسیار بالا برای بیماران انجام دهند. همچنین پزشکان قادر خواهند بود روش های پیچیده درمان را به یاری جراحی رباتیک اجرا نمایند. البته این فناوری قابلیت ترکیب با واقعیت افزوده را دارد تا به شکل همزمان اطلاعات بیمار را در اختیار پزشک قرار دهد که تمامی این موارد یک جراحی بی نقص را به همراه خواهد داشت.

10. افشانه های هوشمند (Smart inhalers)

افشانه یکی از روش های مصرف دارو محسوب می گردد که بیمار در این روش دارو را به شکل گاز استنشاق و مصرف می نماید. این دارو ها به شکل مایع تحت فشار در ظروف مخصوصی ساخته می شوند و بیماران آن ها را در بینی و ریه اسپری می نمایند. دارو های افشانه ای برای درمان بیماری آسم یکی از مهم ترین دارو ها به شمار می فرایند و اگر به درستی مصرف شوند، بر روی بیماران تاثیر 90 درصدی خواهند داشت، اما طبق آمار فقط 50 درصد بیماران می توانند به درستی از آن استفاده نمایند و بسیاری دیگر زمان و روش درست استفاده از آن را نمی دانند.

به همین دلیل دانشمندان توانستند به یاری فناوری، افشانه های هوشمندی (Smart inhalers) را به فراوری برسانند که این افشانه هوشمند با اتصال به بلوتوث به یاری بیمار می آید. در واقع طراحان یک دستگاه کوچک به افشانه متصل کردند که می تواند زمان مصرف هر دوز از دارو را در کنار روش استفاده درست را به ثبت برساند. این اطلاعات به گوشی موبایل هوشمند بیمار ارسال خواهد شد و بیمار می تواند به یاری این اطلاعات از شرایط بیماری خود آگاه گردد و مصرف دارو را کنترل کند. آنالیز های مربوط به استفاده از این فناوری توسط بیماران نشان می دهد آن ها می توانند به آسانی شرایط خود را کنترل نمایند.

منبع: proclinical

منبع: برترین ها
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 643

به "برترین فناوری های پزشکی سال 2019 معرفی شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین فناوری های پزشکی سال 2019 معرفی شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید