انتظار خاصی از مسئولان ندارم فقط صدای نخبگان را بشنوند
به گزارش ورزش من و تو، مقام آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز گفت: تنها انتظار من از مسئولان این است که حداقل از پیشنهادات نخبگان استقبال نمایند، امکاناتی مورد احتیاج برای فعالیت های تحقیقاتی و آزمایشگاهی است را در اختیار ما بگذارنند و به درخواست هایمان توجه نموده و جامه عمل بپوشانند.
مهسا آرمان، دانش آموز 15 ساله رشته تجربی مدرسه فرزانگان یک مشهد که در بیستمین دوره مسابقات جهانی دانش مغز (Brain Bee 2018) به عنوان نماینده ایران موفق به کسب مقام چهارم ایران شد، در گفت وگو با خبرنگاران، در خصوص مسابقات جهانی دانش مغز اظهار کرد: مسابقات جهانی دانش مغز (Brain Bee 2018)هرساله و همزمان با برگزاری یکی از کنگره های حوزه علوم اعصاب در یکی از کشورهای جهان برگزار می گردد که سال جاری به میزبانی آلمان برگزار گردید. ایران تاکنون برای چهارمین بار دراین مسابقات شرکت نموده است.
وی افزود: انگیزه حضور من در این مسابقات علمی تقریبا از سالی آغاز شد که من در مقطع دهم متوسطه اول تحصیل می کردم. آشنایی اولیه من با این مسابقات از ماه های مهر و آبان سال 96 آغاز شد و در وهله اول احساس کردم کمی دیراست برای آغاز کردن و آماده شدن و از طرفی بخاطر آنکه دانش آموزان زیادی هستند که خود را برای این مسابقه آماده نموده اند و من به اندازه آنان آماده نیستم.
آرمان گفت: اما زمانی که در مرحله نهایی کشوری مسابقه ملی دانش آموزی دانش مغز (BRAIN BEE) در روز 23 فروردین ماه 1397 در شهر تهران برگزار گردید، اول شدم اعتمادبه نفس بیشتری گرفتم و بسیار جدی به ادامه راه برای حضور در مسابقات جهانی پرداختم. از دی تا فروردین بازه زمانی مطالعه من برای آزمون کشوری بود که بعد از اعلام نتایج، نفر اول برای مسابقات جهانی انتخاب می شد.
وی در خصوص نقش مدرسه در آشنایی با این مسابقه علمی تاکید نمود: من و دوستم اعلامیه ای که در مدرسه نصب گردیده بود را مطالعه کردیم و تصمیم به شرکت در این مسابقات گرفتیم. حاصل کار این مسابقه علمی در سطح کشوری مقام نخست من و مقام دومی دوستم، نگار حاذقی، بود.
نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز گفت: 26 نفر از 26 کشور در این مسابقات در سطح جهانی حضور داشتند. آزمون کشوری در یک روز از 8 صبح تا 18 بعدازظهر و آزمون جهانی طی چهار روز برگزار گردید.روز اول به آشنایی و معرفی گذشت و سه روز بعدی هم آزمون ها گرفته شد.
آرمان بخش کتبی مسابقه ملی دانش مغزرا از آزمون جهانی سختتر دانست و اعلام کرد: فرمت برگزاری آزمون جهانی بسیار شبیه مرحله کشوری بود و اما بخش کتبی آزمون کشوری از جهانی هم سختتر بود. مرحله جهانی در چهار بخش برگزار می گردد که شامل آزمون کتبی، آزمون شفاهی، آزمون عملی که به دو بخش آناتومی و بافت شناسی تقسیم می گردد و تشخیص بیماری است.
وی افزود: در حالی که اکثر مطالب و سوالاتی که در آزمون جهانی مطرح می گردد به برگزیده مرحله کشوری توضیح داده می گردد اما در سطح جهانی سوالات ترکیبی و مفهومی داده می گردد و شرایط پاسخگویی سخت تر می گردد.
انرژی و هوش فوق العاده ایرانیان در مقایسه با خارجی ها
نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز، سطح علمی، انرژی و هوش را در این مسابقات فوق العاده دانست و گفت: سال جاری بیستمین سال برگزاری این مسابقات بود و من چهارمین نماینده ایران بودم. سال اول ایران در این مسابقات مقامی کسب نکرد، اما در سال دوم، مقام چهارم سال سوم، مقام پنجم و سال جاری نیز مجددا مقام چهارم را بدست آورد. در بیستمین دوره مقام های اول تا سوم به ترتیب به نمایندگان لهستان، گرانادا و کانادا رسید و من به عنوان نماینده ایران موفق به کسب مقام چهارم شدم.
آرمان اعلام کرد: به نفرات اول تا پنجم مدال، نفرات اول تا سوم علاوه بر مدال جایزه نقدی و به نفر اول علاوه بر تمامی جوایز فوق امکان استفاده از آزمایشگاه برای انجام کارهای تحقیقاتی در هر جایی که بخواهد، اعطا می گردد.
تسهیلات خاصی برایم درنظر گرفته نگردیده است
وی با اشاره به اینکه تسهیلات و حمایت مالی خاصی برایم درنظرفته نگردیده است، ادامه داد: معمولا اگر دانش آموزان مقامی در المپیادهای علمی کسب نمایند، تسهیلاتی در دانشگاه و سهمیه و معافیت در کنکور به آنان اهدا می گردد و همچنین نام آن ها در بنیاد علمی نخبگان ثبت می گردد. این در حالی است که برای مسابقاتی نظیر دانش مغز چنین تسهیلات و امتیازی قائل نمی شوند. از نظر من هم نمی گردد به کسی خرده گرفت و هرکس پس از مسابقه باید خودش به دنبال ادامه راه خودش برود.
آرمان ادامه داد: انتظار من تنها این است که حداقل از پیشنهادات نخبگان استقبال نمایند، امکاناتی مورد احتیاج برای فعالیت های تحقیقاتی و آزمایشگاهی است را در اختیار ما بگذارنند و به درخواست هایمان توجه نموده و جامه عمل بپوشانند.
وی گفت: محققان زیادی وجود دارند که درحال انجام تحقیقات برروی موارد بین المللی، اختراعات و کارهای از این قبیل هستند یا کسانی که بر روی گونه ای از حیوانات در حال آزمایش هستند، امکانات بیشتر و بهتری را احتیاج دارند و ممکن است به دلیل نبود امکانات، ایده های ناب این افراد از بین برود.
نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز افزود: اگر تسهیلات و شرایطی مهیا گردد تا در کشوری دیگر تحصیل کنم حتما این کار را انجام می دهم چون درس خواندن در خارج از کشور از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده و این مسئله غیرقابل انکار است. دوست دارم شرایط همه چیز در ایران بهبود یابد تا ایران نیز مانند کشورهای خارجی گردد.
دوست دارم از استعدادم تنها برای پیشرفت کشورم استفاده کنم
آرمان گفت: انرژی و هوش ایرانیان فوق العاده است و تنها با کمی کوشش می توانند به موفقیت های چشمگیری دست یابند و اگر قرار باشد جایی را درست کنم دوست دارم آن جا ایران باشد.
وی مطرح کرد: من به صرف علاقه در این مسابقه علمی شرکت کردم و انتظار خاصی از خود نداشتم و دلیل این موضوع می تواند شرایط حاکم در مدارس فرزانگان باشد که تمام دانش آموزان حضور و کسب موفقیت در یک زمینه ، مسابقه و یا المپیاد علمی را برخود واجب می دانند. اگر چنین مسابقاتی وجود نداشته باشد بسیاری از دانش آموزان ممکن است متوجه علاقه خود نشوند.
مقام آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز تاکید نمود: بسیاری از رشته ها مانند علوم شناختی بین رشته ای است و برای کسی مثل من که به زمینه علوم شناختی علاقه دارم و تنها می توانم از طریق رشته های روانشناسی و پزشکی به تحصیل در این زمینه بپردازم، دانشگاه زمان دیری برای پرداختن به این علاقه است.
آرمان اعلام کرد: به نظر من تمام این رشته ها باید در برنامه آموزشی به نحوی گنجانده شوند که نه به صورت یک درس ادغام گردیده بلکه خارج از دروس اصلی برای دانش آموزان توضیح داده شوند تا افراد علاقه مند به سمت این رشته ها جذب شوند.
رشته علوم شناختی در ایران با صندلی واقعی اش در دنیا فاصله دارد
وی در خصوص صندلی رشته علوم شناختی تاکید نمود: سطح، صندلی و ارزش رشته علوم شناختی در ایران در سطح مطلوبی نیست و باید روی تقویت وبهبود آن کار گردد. رشته علوم شناختی بسیار جوان است و چون بین رشته ای است دانشجویان بسیاری می توانند از رشته های مختلف وارد آن شوند و تحقیق، پژوهش و فعالیت داشته باشند.همچنین قابلیت آن را دارد که تمام کشورهای جهان روی آن کار نمایند و چیزهای جدید کشف و اختراع نمایند.
نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز اعلام کرد: اولین و مهمترین مسئه این است که نمی توان کسی را وادار به انجام کاری کرد و حتما باید علاقه ای وجود داشته باشد، اگر همه دانش آموزان را از یک فیلتر خاص عبور دهیم به آن ها بگوییم که در این زمینه فعالیت نمایند، مسلما زده می شوند و در این کار موفق نخواهند شد بلکه آن ها باید به سمت علاقه خودشان بروند.
آرمان توضیح داد: در وهله اول دانش آموزان باید علایق خود را بشناسند و محال است کسی به چیزی گرایش و علاقه نداشته باشد. توصیه من این است که دنبال همان علاقه خود را بگیرند و سعی نمایند که در چارچوب تعریف گردیده دیگران قرار نگیرند
وی افزود: سیستم آموزشی کشور ایرادات بسیار زیادی دارد و با حرف من و امثال من هم اصلاح نمی گردد و احتیاج به تغییرات اساسی دارد. ایجاد انگیزه و علاقه در دانش آموزان بیشتر برعهده دبیران و اساتید مدارس است.
مقام آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز افزود: نقطه قوت سیستم آموزشی ایران، جزئی بودن است که این ویژگی هم باعث زده شدن برخی افراد گردیده و هم باعث پیشرفت و رشد برخی دیگر می گردد.
نخبگان باید آینده کشور را در دست بگیرند
آرمان با تاکید براینکه بسیاری از دانشجویان، دانش آموزان و جوانان از خارجی ها بهتر هستند، گفت: همین جوانانی که با این سیستم پیشرفت می نمایند بسیار قوی و واقعا باهوش هستند و قابلیت و توانایی این را دارند که مشکلات و ضعف های ایران را در هر زمینه بهبود بخشیده و اصلاح نمایند و مهمترین نکته این است که افرادی که به نوعی نخبه محسوب می شوند باید بتوانند در آینده کنترل بخشی از کشور را به دست بگیرند.
وی با اشاره به نقش اطرافیان خود در حضور و کسب مقام در مسابقات جهانی مغز آلمان، مطرح کرد: خاله من مدال برنز المپیاد کشوری زیست شناسی دارد و چون از لحاظ سنی به من نزدیکتر بود شرایط این گونه مسابقات همیشه در خانواده ما وجود داشت و علاوه برایشان که نقش مشوق را برای من ایفا می کردند، خانواده ام و به خصوص مادرم کمک ها و حمایت های بسیاری فوق العاده در این زمینه داشت.
مقام آور ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز اعلام کرد: دوره های آموزشی به منظور آماده کردن من برای این مسابقات شامل یک دوره چهار روزه در تهران برای آزمون کشوری و یک دوره چهارروزه برای آزمون جهانی در اواخر خرداد بود. در مشهد با استفاده از ارتباطات شخصی و پیگیری های پدرم توانستم با برخی از اساتید دانشگاه فردوسی و سازمان های خصوصی کمک بگیرم.
آرمان مطرح کرد: حضور در کلاس های دانشگاه علوم پزشکی و کلاس های خصوصی به من کمک کرد تا برای این آزمون به آمادگی هرچه بهتر و بیشتر برسم. در خصوص حمایت مالی باید این مطلب را بگویم که این حمایت فقط از جانب ستاد علوم شناختی جهت بلیط رفت وبرگشت به محل آزمون صورت گرفت.
پس بازگشت از آلمان کسی برای استقبالم نیامده بود
وی در خصوص استقبال از او در تهران و مشهد گفت: با توجه به اینکه سه ونیم صبح به تهران رسیدم، کسی برای استقبال نیامده بود اما در مشهد نمایندگان آموزش وپرورش، دوستان، مدیر و معاون مدرسه و خانواده ام از کسانی بودند که به استقبال من آمده بودند.
وی در خصوص اهداف خود در آینده گفت: با توجه به اینکه با آغاز ترم جدید تحصیلی وارد سال یازدهم تحصیل می شوم درس خواندن و پرداختن به کارهای جنبی ومسابقات علمی کمی سخت می گردد اما برنامه من این است که هروقت بتوانم به تحقیقات خود در زمینه علوم شناختی ادامه دهم و یا مقالاتی بخوانم و کارهایی انجام دهم که به این حوزه مربوط است.
نماینده ایران در بیستمین مسابقات جهانی دانش مغز یادآور شد: قبل از شرکت در این مسابقه بسیار سردرگم و پریشان بودم به گونه ای که برای انتخاب آینده رشته دانشگاهیم میان رشته زبان انگلیسی و پزشکی مردد بودم اما پس از شرکت در این مسابقه بسیار راغب هستم که در رشته پزشکی تحصیلات را آغاز کنم و احتمالا تهران را به دلیل رتبه علمی و صندلی بالاتر برای دانشگاه محل تحصیل انتخاب خواهم کرد.
آرمان اظهارکرد: انتظار من از رشته مغزواعصاب، دروس فوق العاده سخت، فضایی و پیچیده بود در صورتیکه این گونه نیست و با کمی کوشش می گردد حتی به سطح دانشجویان سال دوم یا سوم پزشکی هم رسید.
وی بااشاره به اینکه اگر علاقه به این مسابقات در او بود، نوع مدرسه برایش فرقی نمی کرد اعلام کرد: اگر با این مسابقه آشنا می شدم و در مدرسه ای به غیر از سمپاد و فرزانگان درس می خواندم باز هم در چنین رویدادهای علمی شرکت می کردم. چنین مسابقاتی در مدارس دیگر حتی معرفی هم نمی گردد و دانش آموزان باید با علاقه و پیگیری خود در این مسابقات حاضر شوند.
منبع: خبرگزاری ایسنا