تور گرجستان: استانبول بهتر است یا تفلیس؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

به گزارش ورزش من و تو، استانبول بهتر است یا تفلیس

استانبول و تفلیس هر دو جزء شهرهایی هستند که ایرانیان برای سفر به آن ها اشتیاقی زیادی دارند؛ اما گاهی برای کسانی که بار اولشان است می خواهند به این دو شهر سفر نمایند انتخاب اینکه کدام یک از آن ها را انتخاب نمایند کمی سخت است. در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره این که استانبول بهتر است یا تفلیس اطلاعاتی را به شما بدهیم تا با داشتن آگاهی بدانید که اول به کدام یک سفر کنید. نکته ای باید بدانید این است که در واقع هر دوی این شهرها جز برترین ها برای سفرهای خارج از ایران به شمار می فرایند، چرا که هم نسبت هزینه ها در آن در حد میانه است و مزیت دیگر اینکه برای سفر به این دو شهر نیازی به فرایند زمان بر ویزا وجود ندارد و شما می توانید با خرید تور تفلیس یا استانبول به یکی از این دو شهر در فصل مناسب به آن ها سفر کنید و خاطره خوشی را برای خودتان رقم بزنید. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این دو شهر آشنا شوید.

تور گرجستان: استانبول بهتر است یا تفلیس؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟

با ما سفر کنید و با تور گرجستان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

موقعیت جغرافیایی استانبول و تفلیس

دو کشور ترکیه و گرجستان در فاصله های نسبتا کمی از مرزهای ایران قرار گرفته اند و جزء مقاصد اصلی سفر ایرانیان به خارج از کشور هستند. برای سفر به هر دوی این کشورهای راه های زمینی وجود دارد که به علت انرژی زیادی که از شما بابت سفر به آن ها گرفته می گردد با خرید بلیط هواپیما خودتان را به آن ها برسانید. اما دو شهر استانبول و تفلیس از لحاظ جغرافیایی در کجا قرار دارند؟ باید بگوییم که شهر استانبول در شمال غربی منطقه مرمر ترکیه قرار گرفته است، جمعیت این شهر طبق آمار سرشماری که در سال 2016 صورت گرفته، 14804116 نفر بوده است. فاصله هوایی تهران تا استانبول تقریبا حدود 2 و نیم ساعت است. شهر تفلیس هم که مرکز کشور گرجستان است در 120 کیلومتری رشته کوه های قفقاز و در نزدیکی دریای سیاه نیز واقع است. ساحت شهر تفلیس در کشور گرجستان حدود 246 کیلومترمربع است و جمعیت آن مطابق با آمار سرشماری که در سال 2014 صورت گرفته حدود یک میلیون نفر تخمین زده شده است.

شرایط آب و هوایی استانبول و تفلیس

  • استانبول

با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر استانبول، آب و هوای شهر این شهر دارای تغییرات متعددی است. در شهر استانبول شما می توانید شاهد آب و هوای مدیترانه ای، گرمسیری و آب و هوای اقیانوسی باشید. گرم ترین ماه سال در این شهر 24 درجه سانتی گراد و سردترین ماه هم فوریه بوده که میانگین دما در این ماه 6 درجه سانتی گراد است. مقدار بارندگی در شهر استانبول 100 میلی متر در ماه ژانویه مقدار گیری شده است.

  • تفلیس

شهر تفلیس به علت نزدیکی آن به کوه و وزش باد از سوی این کوه ها تابستان های نسبتا گرم و زمستان های بسیار سردی دارد. شرایط اقلیمی این شهر نسبتا نیمه گرمسیری و مرطوب بوده و میانگین دما در سال حدود 2 درجه سلسیوس مقدار گیری شده است؛ میانگین بارش در تفلیس نزدیک به پانصد میلی متر است که تنها سی میلی متر آن به فصول گرم اختصاص دارد.

اطلاعات ضروری در دو شهر استانبول و تفلیس

جاذبه های گردشگری در دو شهر توریستی استانبول و تفلیس

غذاهای محبوب در استانبول

سیب زمینی شکم پر (Kumpir): یکی از محبوب ترین غذاهای استانبول یا به طور کلی ترکیه کمپیر است که در ایران هم هواداران بسیاری دارد. این غذا که یک سیب زمینی شکم پر است درونش دارای نخود، لوبیا، سس مایونز، سوسیس و غلات است.

لهمجون (Lahmacun): لهمجون یا همان پیتزای ترکی از گوشت قیمه شده، پیاز، و فلفل قرمز تهیه می گردد، برای بهبود عطر و طعم آن معمولاً کمی جعفری و آب لیمو هم به آن اضافه می نمایند. پیتزای ترکی را حتما با لیوان دوغ میل کنید.

اسکندر کباب (Iskender Kebap): این غذای ترکیه ای بشقابی است که در آن ورقه های نازکی از گوشت که با چربی گوشت گاو، گیاهان محلی و ادویه جات طعم دار شده اند، به سیخ زده شده و به صورت عمودی کباب می شوند.

بورک (Borek): بورک در واقع شامل پنیر و سبزیجات میان لایه های نازک خمیر است که اصطلاحا به آن یوفکا می گویند.

غذاهای محبوب در تفلیس

  • کاچاپوری | Khachapuri: یکی از غذاهای سنتی که بین گرجی ها بسیار محبوب است کاپاپوری است که ترکیب آنها از نان و پنیر است.
  • خینکالی | Khinkali: برای تهیه خینکالی از یک نوع خمیر به همراه گوشت و انواع ادویه جات استفاده می گردد.
  • چورچخلا | Churchkhela: اگر اهل خوردن شیرینی هستید چورچخلا را در گرجستان حتما امتحان کنید؛ طرز تهیه این شیرینی که ظاهری شبیه به شمع دارد نیز از آرد، شیره یا پوراب انگور و انواع مغزها است.
  • لوبیو | Lobio: یکی دیگر از غذای سنتی و محلی این کشور لوبیو است که از لوبیا، پیاز، گردو، گشنیز، جعفری و سیر نیز تهیه می گردد. این خوراک یکی از برترین غذاهای سنتی است که بیشتر از همه توجه گیاه خواران را جلب می نماید.
  • ساتسیوی | Satsivi: این غذا که معمولا یک غذای زمستانی در گرجستان است، غذای لذیذی است که از گوشت مرغ یا بوقلمون تهیه می گردد و همراه با یک سس لذیذ سرو می گردد.

چند مقایسه کوتاه درباره شهر استانبول و تفلیس

  • از لحاظ دارا بود دریا و ساحل دریایی، می توان گفت استانبول سواحل بیشتری دارد.
  • تعداد موزه ها در تفلیس حدود 60 و در استانبول حدود 48 موزه است.
  • شهر استانبول دارای 2 فرودگاه بین المللی و تفلیس دارای 1 فرودگاه بین المللی است که این امر نشان میدهد که ارتباط شهر با مقصد های مختلف بین المللی و قابلیت دسترسی بین المللی چگونه است.
  • تعداد تئاترها و سینماهایی که در استانبول وجود دارد بیشتر از تفلیس است.
  • میانه بیشترین دما در شهر استانبول 19.7 درجه و در شهر تفلیس 19 درجه سیلیسیوس است.
  • میانه کمترین دما در استانبول 12 درجه و در تفلیس 9.7 درجه سیلیسیوس می باشد.
  • میانگین هزینه حمل و نقل عمومی در استانبول حدود 3 دلار و در تفلیس 2 دلار می باشد که تفاوت بسیاری است.
منبع: الی گشت
انتشار: 30 بهمن 1400 بروزرسانی: 30 بهمن 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1915

به "تور گرجستان: استانبول بهتر است یا تفلیس؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان: استانبول بهتر است یا تفلیس؟ کدام را برای سفر انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید