از طریق برنامه های آموزشی باید مجازات آدم ربایی اطلاع رسانی شود

به گزارش ورزش من و تو، یک وکیل دادگستری با اشاره به اینکه بسیاری از مردم و افرادی که مرتکب جرم آدم ربایی می شوند در جریان مجازات آن نیستند، گفت: اگر در برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی مباحث مجازات این جرم عنوان شود، مطمئنا نقش پیشگیرانه ای خواهد داشت.

از طریق برنامه های آموزشی باید مجازات آدم ربایی اطلاع رسانی شود

عبدالله سمامی در گفت وگو با خبرنگاران، در تبیین مجازات مرتبط با جرم آدم ربایی اظهار کرد: مطابق ماده 621 قانون مجازات اسلامی مجازات قانونی مشخص شده برای آدم ربایی 5 تا 15 سال محکومیت می باشد و در ماده 631 قانون مجازات اسلامی در خصوص بحث کسی که بخواهد طفلی را جابجا کرده و یا برباید و همچنین در بحث مخفی کردن یا تعویض کردن طفل و نوزادربایی عملا این ماده این موضوع را به 6 ماه تا 3 سال محکومیت مشخص کرده است.

وی با بیان اینکه در خصوص نوزادربایی 6 ماه تا سه سال حبس می تواند محدود و کم باشد، گفت: ماده 621 به نوعی با ماده 631 تشابه دارد، فلذا باید این ماده هم به همین نحو مجازات را سنگین مشخص می کرد تا باعث جلوگیری از این اتفاق بسیار ناخوشایند و غیرقانونی شود.

این وکیل دادگستری گفت: در باب مجازات آدم ربایی ماده 621 عنوان می کند هر کسی به قصد مطالبه وجه مال یا به قصد انتقام و به هر منظور دیگری، که اصطلاح به هر منظور دیگری قصد عمل مجرمانه را گسترش می دهد که مثلا به عنف، تهدید یا حیله باشد و همچنین عملا مصادیق قصد مجرمانه یا عمل مجرمانه را گسترش داده و به نوعی کلماتی از قبیل به هر منظور دیگر یا به هر نحو دیگر عملا این موارد را گسترش داده که مشمول افراد بسیار زیادی در این رابطه می شود.

سمامی ادامه داد: در قانون آمده که اگر فرد شخصا یا توسط دیگری شخصی را برباید یا مخفی کند که در این صورت هم ربودن و هم مخفی کردن اتفاق افتاده، این بحث مطرح است که اول برباید و بعد مخفی کند و در واقع مرتکب بحث مخفی کردن هم بشود که این موضوع با حبس 5 تا 15 سال روبرو خواهد شد.

وی با بیان اینکه در خصوص آدم ربایی باید عنصر مادی، قانونی و معنوی این جرم را در نظر بگیریم، شرح داد: با توجه به مواد قانونی که گفتیم، عنصر قانونی وجود داشته و امکان پذیر است و مطابق قانونی که برای این موضوع آمده قانونا جرم انگاری شده است. همچنین مطابق ماده 2 قانون مجازات اسلامی که عنوان می کند هر عملی که برایش مجازات مشخص شده می تواند جرم باشد، این بحث جرم انگاری آن است که به نوعی عنصر قانونی را در بر می گیرد.

این وکیل دادگستری اضافه نمود: بحث عنصر مادی هم که همان بحث ربودن و مخفی کردن است که عملا باید صورت گیرد و وقتی ربودن انجام شد به عنصر معنوی کار می رسیم.

سمامی در ادامه گفت: در عنصر معنوی بحث انگیزه و قصد مجرمانه را داریم و آنچه که در باب عنصر معنوی اهمیت دارد قصد مجرمانه است، یعنی فرد با هر قصدی بخواهد این کار را انجام دهد ولو اینکه انگیزه متفاوت داشته باشد مثلا بحث مالی، دریافت رسید یا اقرار باشد یا اینکه هر انگیزه دیگری به آن انگیزه توجهی نمی کنند. البته ممکن است آدم ربایی به انگیزه کمک به شخص یا دور کردن او از خطری باشد که در باب امور مخففه آن مجازات قرار می گیرد، اما سایر مباحث انگیزه قابل استناد در این موضوع نیست و آن چیزی که اهمیت دارد عملا قصد مجرمانه فرد است که مطابق آن باید محکومیت داشته باشد.

وی شرح داد: اگر مجازات قانونی آدم ربایی مطابق ماده 621 باشد و مجازات مطرح شده در ماده 631 هم افزایش یافته و مانند ماده 621 تلقی شود، با جرم انگاری آن از بحث اعمال مجرمانه به این شکل جلوگیری خواهد شد.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه اطلاع رسانی، فرهنگ سازی و ارتباط با مخاطب در این زمینه می تواند مبحث بسیار مهمی باشد، بیان کرد: بسکمک از مردم و افرادی که مرتکب چنین جرمی می شوند در جریان این مجازات ها نیستند و علمی به آن ندارند.

سمامی در انتها گفت: اگر در برنامه های آموزشی و فرهنگ سازی مباحث مجازات جرم آدم ربایی عنوان شود، مطمئنا نقش پیشگیرانه و بازدارنده خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 441

به "از طریق برنامه های آموزشی باید مجازات آدم ربایی اطلاع رسانی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از طریق برنامه های آموزشی باید مجازات آدم ربایی اطلاع رسانی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید