ابداع یک روش ابتکاری برای درمان قوز قرنیه

به گزارش ورزش من و تو، بیش از 12 میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری یا آسیب رسیدن به قرنیه چشم، دچار نابینایی می شوند. پیوند از یک اهداکننده انسانی متوفی می تواند بینایی فرد را بازگرداند. اما تقاضا آنقدر زیاد است که از هر 70 بیمار فقط یک نفر پیروز به عمل پیوند می گردد.

ابداع یک روش ابتکاری برای درمان قوز قرنیه

به گزارش خبرنگاران، این احتیاج در کشور های در حال توسعه مانند هند و ایران بیشتر نیز خواهد بود. اهدای قرنیه علاوه بر وجود بانک چشم به امکاناتی مانند سردخانه نیز احتیاج دارد. بدون وجود این امکانات قرنیه اهدایی باید ظرف مدت پنج تا هفت روز استفاده گردد.

محققان سوئدی به تازگی به جایگزینی برای قرنیه چشم پیوندی دست یافته اند. آن ها از کلاژن خالص پوست خوک، یک نسخه مهندسی زیستی شبیه پروتئین موجود در قرنیه انسان ساخته اند. این قرنیه به راحتی قابل دسترسی خواهد بود و ماندگاری طولانی تری نسبت به قرنیه اهدایی دارد. این ایمپلنت بینایی، بر روی 20 بیمار که نابینا یا دارای اختلال بینایی ناشی از یک بیماری قرنیه به نام قوز قرنیه بودند، مورد آزمایش نهاده شد و توانست بیماری آن ها را رفع و یا بهبود ببخشد.

مهرداد رفعت، یک پژوهشگر ایرانی و نویسنده این مطالعه می گوید: این ایمپلنت بینایی می توانند بصورت سفارشی و انبوه فراوری شوند. برخلاف قرنیه های اهدایی، که اغلب کیفیت چندان خوبی ندارند؛ زیرا از بیماران مسن فوت شده به دست می آیند. رفعت شرکتی به نام LinkoCare Life Sciences را برای فراوری قرنیه های مهندسی زیستی مورد استفاده در این مطالعه تاسیس نموده است. میزان و ضخامت این ایمپلنت ها بر اساس نوع چشم و شرایط بیمار قابل تغییر است.

محققان برای ساخت این ایمپلنت، مولکول های کلاژن را از پوست خوک جدا کردند. سپس با اضافه کردن پیوند هایی بین الیاف کلاژن، آن ها را تقویت کردند و با اتصال آن ها به یک داربست هیدروژلی، توانستند قرنیه انسان را شبیه سازی نمایند. پیوند قرنیه از اهدانماینده انسانی، احتیاجمند جراحی برای برداشتن کامل بافت آسیب دیده گیرنده می باشد و با استفاده از تجهیزات جراحی گران قیمتی که در بسیاری از نقاط دنیا در دسترس نیست، انجام می گردد. اما در این مطالعه محققان توانستند با ایجاد یک برش کوچک در چشم بیماران، قرنیه های ساخته شده را به انسان پیوند بزنند.

رفعت و همکارانش این آزمایش را در هند و ایران بر روی بیماران مبتلا به قوز قرنیه انجام دادند. قوز قرنیه سبب می گردد قرنیه به تدریج نازک شده و به شکل مخروطی به سمت بیرون برآمده گردد. این شرایط باعث تار و مخدوش شدن بینایی و در طول زمان منجر به نابینایی می گردد. این بیماری حدود 2.3 درصد از جمعیت هند (حدود 30 میلیون نفر) و 4 درصد از جمعیت ایران (حدود 3.4 میلیون نفر) را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر قوز قرنیه قبل از زخم یا خراشیدگی شدید قرنیه تشخیص داده گردد، پزشکان می توانند بینایی را با استفاده از لنز های تماسی ویژه و روشی به نام پیوند متقابل قرنیه که از نور UV برای تقویت قرنیه و کاهش پیشرفت بیماری استفاده می نماید، حفظ نمایند.

در این مطالعه نویسندگان شرکت نمایندگانی را انتخاب کردند که به علت ناراحتی و درد چشم، شرایط آن ها با لنز های سفارشی قابل اصلاح نبود. پس از پیوند، داوطلبان به مدت دو سال تحت نظر محققان نهاده شدند. آن ها به این نتیجه رسیدند که این ایمپلنت ها بی خطر هستند و توانسته اند ضخامت و انحنای قرنیه طبیعی گیرنده ها را بازیابی نمایند. پیش از عمل، 14 نفر از 20 شرکت نماینده از نظر قانونی نابینا و بقیه دارای اختلال بینایی بودند. دو سال پس از عمل، سه نفر از شرکت نمایندگانی که قبل از مطالعه نابینا بودند، به لطف ترکیبی از قرنیه های مهندسی زیستی و استفاده از لنز های تماسی یا عینک، به بینایی 20/20 دست پیدا کردند. بینایی سایرین نیز به طور میانه به 20/26 با استفاده از لنز تماسی و 20/58 با استفاده ازعینک بهبود پیدا کرد.

کریستوفر استار چشم پزشک و و سخنگوی بالینی آموزشگاه چشم پزشکی آمریکا، می گوید اگر چه این مطالعه بر روی گروه کوچکی انجام شد، اما نتایج امیدوارنماینده ای در برداشت. او می گوید: دستاورد های بینایی پس از عمل کاملاً چشمگیر بود. شرکت نمایندگان به قطره های چشمی و دارو های کمتری نسبت به آن هایی که پیوند قرنیه های اهدانماینده انسانی را دریافت می نمایند، احتیاج داشتند.

منبع: wired

منبع: فرارو
انتشار: 25 مرداد 1401 بروزرسانی: 25 مرداد 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2073

به "ابداع یک روش ابتکاری برای درمان قوز قرنیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع یک روش ابتکاری برای درمان قوز قرنیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید