چگونه گودهای پرخطر را ایمن کنیم ؟

به گزارش ورزش من و تو، تهران (پانا) - یک استاد دانشگاه گفت ایمن سازی گودهای پرخطر با پر کردن آن ها با خاک ایجاد نمی گردد و باید اقدامات اساسی تری در این رابطه انجام داد.

چگونه گودهای پرخطر را ایمن کنیم ؟

امیر ساعدی داریان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با پانا گفت: وقتی گودی را با خاک پر می کنید آن بخش خطر که به صورت عینی دیده می گردد را برطرف خطر می کنیم. همه ما تصویر سنتی از گود پرخطر داریم و آن این است که ناگهان ساختمانی سقوط می نماید و یا خیابانی می ریزد اما وقتی ما گودی را با خاک پر می کنیم تنها همین مشکل حل می گردد و از سقوط ساختمان های مجاور در گود جلوگیری می کنیم.

وی ادامه داد: سایر مسائل مانند ساختمان های مجاور، ترک ها، نشست خیابان حل نخواهد شد زیرا آن زیر خاک هنور متلاطم است و مسائل اساسی حل نشده وقتی قرار است گودالی با خاک پر گردد 500 ماشین کمپرسی خاک را بصورت کاملا غیرمهندسی در داخل چاله می ریزد و تراکمی برای آن خاک انجام نمی گردد در حالی که باید برای ایمن سازی گودها فعالیت هایی کاملا مهندسی شده و اساسی انجام گردد، شما فرض کنید یک لیوان را با گلوله های کوچک پر کنید لابه لای این توپ های کوچک پر از حفره های خالی است، برای ایمن سازی گودهای پرخطربا پر کردن نمی توان فشردگی خاک را مانند گذشته ایجاد کرد و هرگز تراکم اولیه شکل نمی گیرد و همواره خطر نشست وجود دارد.

این کارشناس حوزه سازه تأکید می نماید: فرآیند خاکبرداری و پر کردن آن فرآیند گرانی است که بخشی از آن را شهرداری متقبل می گردد و بخشی را در زمان خاکبرداری مالک و بهتر است بجای ایجاد هزینه های بی فایده آسان و غیرمهندسی و سریع برای حل مسائل به دنبال راه کارهای جامع که کمی هزینه های بالاتری دارند باشیم و با روش های علمی و مهندسی اقدام به ایمن سازی گودهای سطح شهر کنیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1475

به "چگونه گودهای پرخطر را ایمن کنیم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه گودهای پرخطر را ایمن کنیم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید