هولوگرام هایی که می توانند لمس شوند!

به گزارش ورزش من و تو، محققان هولوگرام هایی ابداع نموده اند که می توان آنها را احساس کرد، به اسم مثال یک توپ بسکتبال هولوگرامی ایجاد کردند که قابلیت چرخش و جهش دارد.

هولوگرام هایی که می توانند لمس شوند!

به گزارش خبرنگاران و به نقل از آی ای، همه ما در بعضی فیلم های سینمایی شاهد تصاویر دیجیتالی سه بعدی و زنده بوده ایم و مثلا یک تماس تصویری که بدن فرد مورد نظر به طور کامل اما به صورت دیجیتالی در مقابل فرد تماس گیرنده ظاهر می گردد و آرزو نموده ایم که ای کاش چنین چیزی برای ما هم میسر بود. اکنون به نظر می رسد این فناوری موسوم به هولوگرام پیش روی ماست و در آینده ای نزدیک در دسترس خواهد بود.

محققان دانشگاه گلاسکو سیستمی را ابداع نموده اند که از جت های هوا موسوم به ایروهپتیکس(aerohaptics) استفاده می نماید تا به کاربران این امکان را بدهد که واقعاً یک هولوگرام را احساس نمایند.

راویندر داهیا سرپرست این پروژه می گوید: این جت های هوا حس لمس را در انگشتان، دست ها و مچ دست افراد ایجاد می نمایند. با گذشت زمان، این فناوری می تواند به شما امکان دهد تا با یک نماد مجازی از دوست خود در آن سوی دنیا دیدار کنید و واقعاً دست دادن با او را احساس کنید.

این اختراع شامل یک نازل است که در پاسخ به حرکات دست ها، هوا را با نیروی مناسب به سمت دست کاربر می دمد. داهیا و تیمش از یک هولوگرام توپ بسکتبال برای آزمایش سیستم تازه خود استفاده کردند. آنها دریافتند که می توان توپ را به شکل قانع نماینده ای لمس کرد و حتی آن را غلتاند و به حرکت درآورد.

وی اضافه کرد: بازخورد لمسی حاصل از جت های هوا بر اساس سطح مجازی توپ بسکتبال تنظیم شده است و به کاربران این امکان را می دهد تا شکلِ گِرد توپ را احساس نمایند.

محققان در حال حاضر در پی تغییر دمای جریان هوای این سیستم هستند تا کاربران بتوانند سطوح گرم یا سرد را احساس نموده و بعلاوه امکان اضافه کردن بو به جریان هوا را آنالیز می نمایند. همه این عناصر با هم، یک تجربه همه جانبه و واقعی تر را ایجاد می نماید.

داهیا ادعا می نماید که این فناوری تازه هولوگرافیک می تواند بازی های ویدئویی را بدون احتیاج به پوشیدن لباس ها و حمل تجهیزات سنگین بهبود بخشد. او بعلاوه ادعا می نماید که این اختراع می تواند به وسیله پزشکان برای درمان بهتر بیماران مورد استفاده قرار گیرد و به اسم مثال به آنها امکان می دهد یک تومور را لمس نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1757

به "هولوگرام هایی که می توانند لمس شوند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هولوگرام هایی که می توانند لمس شوند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید