رقابت سخت اپل، سامسونگ و گوگل برای ساخت برترین صفحه نمایش موبایل
به گزارش ورزش من و تو، سازندگان گوشی های هوشمند در پی راه هایی هستند که گوشی های خود را از گوشی های سایر سازندگان متمایز نمایند. این رقابت به جایی رسیده است که اکنون غول های فناوری برای پیشی گرفتن از یکدیگر دست دست بر نمایشگرها گذاشته اند.
تینا مزدکی: سازندگان گوشی های هوشمند در پی راه هایی هستند تا به یاری نمایشگرهای نو، دستگاه های خود را از دستگاه سایر سازندگان متمایز نمایند. هر گوشی نوی که عرضه می گردد، فهرستی از پیشرفت ها را نسبت به مدل های قبلی به همراه دارد، اما صفحه نمایشگر تا به امروز در اولویت نبود. معمولا در تبلیغات یا معرفی محصولات، ابتدا تراشه و دوربین رونمایی می شد و شاید بعدا اشاره ای هم به نمایشگر می شد. این در حالی است که روشنایی و نرخ به روزرسانی صفحه نمایش، جزو اولین چیزهایی است که این روزها سازندگان گوشی می خواهد درباره آن صحبت نمایند.
اینکه نمایشگرها هر روز بیشتر از دیروز اهمیت پیدا می نمایند، منطقی است. تحلیلگران می گویند گوشی های هوشمند محصولات کاملی هستند که فراورینمایندگان برای پیشرفت، باید راهی بیابند که محصولاتشان از دیگر محصولات متمایز گردد و این راه ها معمولا شامل ارتقا دوربین، سیلیکون (تراشه) و صفحه نمایش می گردد. گوشی هوشمند اساسا ورقی شیشه ای است، بنابراین هر چه آن شیشه چشمگیرتر باشد، بهتر است.
راس یانگ، مدیر عامل مشاوران زنجیره تامین نمایشگر، موافق است که ماهیت نمایشگر هر گوشی، آن را به کاندیدای اصلی برای تمرکز بر هر به روزرسانی تبدیل می نماید. اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند ملاک پیشرفت صفحه نمایش گوشی های هوشمند شوند. به عنوان مثال در خصوص OLEDها، تعداد فزاینده ای از فناوری های پیشرفته برای افزایش عملنمودهای LTPO، CoE، MLA، خمیده، تاشو و غیره وجود دارد که می توانند باعث ارتقاء صفحه نمایش شوند.
این فن آوری ها منجر به پیشرفت های زیادی در صفحه نمایش در سال های اخیر شده است. LTPO یا اکسید پلی کریستالی با دمای پایین، فناوری تازه ای است که به سازندگان تلفن یاری می نماید تا هنگام نمایش نرخ تازه سازی با ویژگی های مدیریت انرژی تعادل برقرار نمایند، در حالی که ریزآرایه لنز (MLA) منجر به ایجاد پنل های روشن تری شده است. بعلاوه CoE یا فیلتر رنگی به توسعه نمایشگرهای نازک تر و انعطاف پذیرتر یاری نموده است که به ویژه در رشد بازار گوشی های تاشو مفید بوده است.
اساساً، بسیاری از فناوری های نو باعث می شوند که شاهد تفریح های بیشتر با نرخ تازه سازی سریع تر و افزایش حداکثر روشنایی باشیم و این مهم، افزایش مشخصات و ویژگی های نمایشگر را در گوشی های اخیر به همراه می آورد. در سال اخیر شاهد افزایش روشنایی پرچمداران گلکسی اس24 سامسونگ نسبت به مدل های قبلی بودیم. هر سه گوشی نو سامسونگ، از اس24 استاندارد گرفته تا گلکسی اس24 اولترا رده بالا، حداکثر روشنایی 2600 نیت را اعلام نموده بودند. این در حالی است که خانواده گلکسی اس23 از حداکثر روشنایی 1750 نیت برخوردار بودند.
اگر فکر می کنید این، جهش بزرگی برای سامسونگ است باید بدانید که OnePlus 12 در کوشش است تا عنوان برترین تلفن اندرویدی را که از آن پرچمداران سامسونگ است، به خود اختصاص دهد. این گوشی ادعا می کرد اوج روشنایی 4500 نیت را ارائه می دهد، در حالی که رسیدن به این سطح روشنایی در خارج از بعضی شرایط بسیار خاص سخت است. بنابراین، واضح است که نبرد برای فراوری صفحه نمایش گوشی های هوشمند روشن تر در جریان است.
اما نه تنها گوشی های پرچمدار بلکه حتی مدل های میان رده نیز نمایشگرهای چشمگیری دارند. پیکسل 8a که به تازگی و پس از نمایشگر 90 هرتزی پیکسل 7a رونمایی شده، نرخ رفرش پنل خود را به 120 هرتز افزایش داده است. میان رده گوگل نیز اکنون همان روشنایی 2000 نیتی را ارائه می دهد که در گوشی پرچمدار پیکسل 8 مشاهده می کنید.
روند اندروید در اپل هم دنبال خواهد شد. اپل احتمالا سری آیفون 16 خود را در پاییز عرضه خواهد نمود و شایعات از هم اکنون نشان می دهند که نمایشگر نو، حاشیه های نازک تر روشن تری دارد. البته در خصوص مدل های آیفون 16 پرو، مقدار صفحه نمایش ها حتی ممکن است افزایش یابد.
بعضی پیشنهاد می نمایند که اپل روزی از پنل های microLED در تلفن های خود استفاده کند. اگرچه ممکن است سال جاری در عرضه اپل چنین نمایشگری نبینیم اما این تغییر به معنای روشنایی بهتر، بهره وری بیشتر انرژی و بهبود کنتراست تصویر است.
تلفن های هوشمند پرچمدار امروزی نمایشگرهای روشن تری دارند که انرژی کمتری مصرف می نمایند. نمایشگرها هنوز جای پیشرفت دارند بنابراین احتمالا این تمرکز سازندگان گوشی های هوشمند روی نمایشگرها فعلا ادامه خواهد داشت.
منبع: tomsguide
54323
منبع: خبرآنلاین