خودرو های پرنده از 2024؟
به گزارش ورزش من و تو، تحلیلگران معتقدند خودرو های پرنده از چند سال دیگر به صورت تجاری و همگانی در دسترس خواهند بود. با این حال، اما به سیاق هر پدیده تازه و نوظهوری، پرواز و سفر با خودرو های پرنده هم نیازمند وضع قوانین و مقررات خاص خودش است و این موضوع به دغدغه مهمی برای دولت ها، قانون گذاران و البته شرکت های فعال در این عرصه تبدیل شده است.
جهانی اقتصاد در ادامه نوشت: رویای پرواز هیچ انتهایی ندارد و همین است که بلندپروازی های انسان هر روز شکلی تازه به خود می گیرند. حالا بعد از هواپیماها، قرار است خودرو های پرنده میزبان سفر های هوایی ما باشند و به گواه ادعای مدیر یک شرکت تکنولوژی، خودرو های پرنده از چند سال دیگر به صورت تجاری و همگانی در دسترس خواهند بود.
با این حال، اما به سیاق هر پدیده تازه و نوظهوری، پرواز و سفر با خودرو های پرنده هم نیازمند وضع قوانین و مقررات خاص خودش است و این موضوع به دغدغه مهمی برای دولت ها، قانونگذاران و البته شرکت های فعال در این عرصه تبدیل شده است.
دغدغه وضع قوانین تازه
سفر های هوایی به خاطر راحتی و صرفه جویی در زمان معمولا اقبال خوبی در میان مردم دارند و به همین دلیل انتظار می رود ورود خودرو های پرنده به ناوگان حمل ونقل هوایی تحولی تاثیرگذار و چشمگیر باشد. همان طور که قابل پیش بینی است، احتمالا بعضی ها توانایی خرید خودرو های پرنده شخصی خودشان را خواهند داشت، اما اغلب افراد می توانند به صورت عمومی از آن ها استفاده کنند.
بسکمک از کارشناسان معتقدند که در آینده ای نه چندان دور احتمالا اغلب افراد در جاده ها از خودرو های الکتریکی یا خودرو های خودران استفاده خواهند کرد. هاگ مارتین مدیرعامل شرکت LacunaTechnologies است که استارت آپی فعال در زمینه ارائه نرم افزار های متن باز برای صنعت حمل ونقل به تعداد میرود و به مدیران شهری برای سیاستگذاری های حوزه حمل ونقل کمک می کند.
او معتقد است که تفاوت مهمی بین امکان پرواز خودرو ها و اندازه امنیت و قابل اطمینان بودن آن ها برای پرواز در آسمان، وجود دارد. به عقیده او همین موضوع باعث شده است که مدیریت شکل تازه ترافیک هوایی، محل بحث تازه مدیران شهری بشود. مارتین می گوید: فکر می کنم خودرو های پرنده تا سال 2024 به استفاده عمومی خواهند رسید و در آن زمان طراحی اپلیکیشنی که امکان مدیریت جابه جایی مسافران و حمل بار ها را داشته باشد، کار بزرگ و موثری خواهد بود.
با این اوصاف است که در این سال ها بعضی شرکت های خودروسازی مانند فیات کرایسلر (FiatChrysler) و شرکت چینی اکسپنگ (Xpeng)، مشغول توسعه خودرو های پرنده خودشان هستند. ممکن است بعضی امکان خرید یکی از این خودرو های پرنده را داشته باشند، اما قطعا قیمت آن ها بالاتر از خودرو های الکتریکی و خودران خواهد بود و از آنجایی که خودرو های غیرپرنده امنیت بیشتری داشته و امکان جابه جایی مسافران بیشتری را دارند، محبوبیت بیشتری نسبت به خودرو های پرنده خواهند داشت.
به گفته هاگ مارتین، مدیران شهری این روز ها نگران مدیریت ترافیک هوایی با حضور خودرو های پرنده در آینده هستند. به این ترتیب انتظار می رود قوانین این حوزه شامل مواردی مانند مکان بلندشدن و نشستن خودرو های پرنده، راستا پروازی، زمان پرواز و اندازه فاصله ای که در حین پرواز باید از یکدیگر داشته باشند، بشوند.
او می گوید: بررسی و تایید نهایی این قوانین احتمالا زمان زیادی می برد. در ایالات متحده آمریکا دو نهاد اداره هوانوردی فدرال و ناسا مشغول کار و تعامل با شرکت های سازنده پهپاد و تاکسی های هوایی هستند تا به ارزیابی بهتر و درست تری از اندازه ترافیک هوایی در آینده برسند. با این اوصاف چندان بعید به نظر نمی رسد که در سال های آینده به جای داشتن یک فرودگاه در هر شهر بزرگ، هزاران فرودگاه در اطراف شهر ها ساخته شوند.
بازار بزرگ و پرطرفدار چین
ظاهرا ورود خودرو های پرنده به آسمان تا سه سال آینده، پیش بینی نسبتا قطعی است؛ چون یک شرکت دیگر هم این موضوع را تایید کرده. استارت آپ XpengHeitech که زیرمجموعه شرکت خودروسازی چینی اکسپنگ است و در زمینه تولید خودرو های پرنده فعالیت می کند، اعلام کرده است که خودرو های پرنده ساخت این شرکت در سال 2024 در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت. این استارت آپ که در سال 2013 تاسیس شد، در حال حاضر 400 نفر کارمند دارد و قرار است این تعداد به زودی به 700نفر برسد.
ژائو دلی بنیانگذار این استارت آپ اعلام کرده است که خودروی پرنده ساخت این شرکت امکان راندن در جاده را هم دارد. به گفته او، این خودروی الکتریکی پرنده تنها با یک بار شارژ کامل، می تواند بیش از 600 کیلومتر در جاده براند. اما هنوز درباره اندازه مسافت پروازی این خودرو در هر بار شارژ اطلاعاتی منتشر نشده است. خبر ها حاکی از آن است که خودروساز های دیگر چینی مانند Geelys Terrafugia هم به فکر ساخت خودرو های پرنده افتاده اند.
این شرکت در حال ساخت کارخانه ای در حومه شهر ووهان برای راه اندازی خط تولید خودرو های پرنده خودش است. این در حالی است که شرکت فولکس واگن ای جی هم مشغول بررسی پتانسیل بازار چین برای تاسیس کارخانه ساخت خودرو های پرنده در این کشور است. همین موضوع قانونگذاران چینی را به فکر انداخته است که تا به شکلی جدی وضع مقررات برای پرواز با خودرو های پرنده را در دستور کار قرار بدهند.
شرکت خودروسازی چینی اکسپنگ که خودش را رقیب شرکت تسلا می داند، تصمیم دارد سهم بزرگی از حمل ونقل هوایی در آینده را به خودش اختصاص بدهد. با این اوصاف است که هی شیائوپنگ مدیرعامل این شرکت اعلام کرده که شرکتش در حال ایجاد یک تیم تحقیق و توسعه صد نفره برای خودرو های پرنده است تا بتواند نیاز بازار های آینده، پتانسیل این خودرو ها برای حمل بار و جابه جایی مسافران و امکان سنجی اندازه درآمدزایی این صنعت را به خوبی بررسی کند.
به گفته شیائوپنگ، شرکت اکسپنگ با ورود به عرصه خودرو های پرنده و صنعت روباتیک، هدف های بلندمدتی را در نظر گرفته است تا در آینده ای نه چندان دور بتواند در جمع بزرگ ترین خودروسازان جهان قرار بگیرد.
این شرکت که هشت سال برای طراحی و ساخت نمونه اولیه خودروی پرنده خودش زمان صرف کرده، قرار است اولین محصولش را در سال 2024 روانه بازار کند. مدل X 2 دومین نمونه خودروی پرنده این شرکت با امکان جابه جایی مسافران است که در ماه جولای گذشته رونمایی شد. این شرکت در پی ساخت خودروی پرنده ای است که امکان بلند شدن و نشستن به صورت عمودی را داشته و بتواند در ارتفاع پایین و میانه هم پرواز کند. با این همه اکسپنگ هم مانند دیگر شرکت های خودروساز تحت تاثیر بحران جهانی کمبود تراشه قرار گرفته است.
این شرکت در حال حاضر سه خودروی الکتریکی را روانه بازار کرده و تصمیم دارد اندازه فروش سالانه خودش را به 300 هزار یا 500 هزار خودرو برساند. اما در سال جاری میلادی به خاطر کمبود تراشه مورد نیاز، تحویل خودرو های این شرکت به مشتریانش از ماه جولای به آگوست موکول شد. این شرکت به خاطر تولید و عرضه خودرو های الکتریکی ارزان قیمت معروفیت دارد و انتظار می رود همین استراتژی را در بازار خودرو های پرنده هم دنبال کند.
خودرو های آینده
مدیرعامل اکسپنگ پیش بینی کرده است که تمام شرکت های خودروسازی در آینده بتوانند وارد صنعت روباتیک بشوند. او معتقد است از آنجایی که بین 10 تا 30 سال آینده، روبات ها به نام یک ابزار حمل ونقل مورد استفاده قرار می گیرند، شرکت های خودروسازی به ناچار باید وارد این صنعت بشوند. شاید به همین دلیل هم هست که شرکت تسلا در روباتیک سرمایه گذاری کرده و در ماه میلادی گذشته یک روبات انسان نما به نام تسلا بات را ساخته است.
با این همه، اما همچنان بازار خودرو های پرنده، جذابیت و مقبولیت بیشتری دارد و به واقعیت نزدیک تر است، به همین دلیل است که نظر شرکت های بزرگی مانند هیوندای و جنرال موتورز را هم جلب کرده است.
این شرکت ها حالا در پی طراحی و تولید انبوه خودرو های پرنده هستند تا به نام تاکسی وارد ناوگان حمل ونقل هوایی شوند. این دو شرکت انتظار دارند که اولین تاکسی های هوایی آن ها تا سال 2025 در آسمان به پرواز دربیایند. علاوه بر هیوندای و جنرال موتورز، شرکت های ویرجین آتلانتیک، تویوتا، دایملر و Geelys Terrafugia هم در پی حضور در بازار تاکسی های هوایی هستند.
با این حال یکی از مدیران ارشد شرکت جنرال موتورز پیش بینی کرده است که خدمات تاکسی هوایی تا سال 2030 می تواند بر موانع قانونی و فنی غلبه کرده و به صورت رسمی و تجاری مورد بهره برداری قرار بگیرد.
با این همه رویای پرواز با خودروی پرنده هر روز بیشتر به واقعیت نزدیک می شود؛ تا جایی که شرکت Archer که در زمینه طراحی و توسعه سیستم های پرواز و نشستن عمودی هواپیما ها فعالیت می کند، اعلام کرده است که قرار است تا سال 2024 خودرو های پرنده بر فراز شهر لس آنجلس به پرواز دربیایند. این شرکت تاکید کرده است که تست ها و آزمایش های اولیه در حال انجام هستند.
منبع: فرارو