جنگل ها به یاری نانولوله های کربنی خشک نخواهند شد

به گزارش ورزش من و تو، جنگلی از نانولوله های کربنی می تواند خاصیت پاراهیدروفوبیک داشته باشد به طوری که رفتار آب گریزی و جمع کردن آن در یک نقطه توامان در سطح این جنگل ها اتفاق افتد.

جنگل ها به یاری نانولوله های کربنی خشک نخواهند شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، تحقیقات اخیر محققان نشان می دهد که نانولوله های کربنی می توانند به عنوان پوشش، آب را پس زده و یا آن را در یک جا نگه دارند، خاصیتی که کاربرد های زیادی در بخش طیف سنجی، رنگ یا انتقال آب می تواند داشته باشد.

زمانی که یک قطره آب روی آرایه هایی از نانولوله های کربنی می افتد، نانولوله کربنی آب را پس می زند و در نتیجه آب حالت قطره ای پیدا می نماید با این حال این قطره روی زمین نمی افتد و روی سطح جمع می گردد.

زیو ژو از محققان این پروژه می گوید: برخلاف سطوح ابرآب گریز که قطرات آب به سادگی از روی آن لیز می خورند، جنگل نانولوله های کربنی پاراهیدروفوبیک هستند به این معنا که هم خاصیت آب گریزی دارند و هم آب را روی خود نگه می دارند، این ویژگی حالتی شبیه به رابطه توام عشق و نفرت است.

کلید اصلی در این رفتار، استفاده از جنگل نانولوله های کربنی است که به صورت متراکم و عمود روی سطح جمع شده اند و در عین حال به خاصیت آب دوستی ذاتی سطح نانولوله های کربنی نیز مربوط می گردد. این جنگل ارتفاع 100 میکرونی داشته و به حدی متراکم است که 100 میلیارد نانولوله کربنی در فضای یک سانتی متر مربعی قرار می گیرند.

بخشی از آب جذب شده و وارد آرایه نانولوله های کربنی می گردد و بخشی نیز به صورت کره در می آیند. این تحقیقات نشان می دهد که جنگل نانولوله های کربنی دارای خواص پاراهیدروفوبیک هستند.

این رفتار ترشوندگی می تواند منجر به ساخت سطوحی از نانولوله های کربنی گردد که کاربرد هایی در حوزه های مختلف دارد. پاول لیو از دانشگاه پترزبورگ می گوید: تحقیقات پیشین نشان داد که جنگل نانولوله های کربنی در حین استفاده در محیط آبی ناپایدار است، اما ما نشان دادیم که قطرات آب روی سطح جنگل نانولوله های کربنی پایدار هستند. این رفتار ترشوندگی می تواند در قالب آرایه هایی از نانولوله های کربنی به کار گرفته شده و نوار هایی با قابلیت استفاده در حوزه های مختلف ساخته گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 631

به "جنگل ها به یاری نانولوله های کربنی خشک نخواهند شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل ها به یاری نانولوله های کربنی خشک نخواهند شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید