ثبت جهانی دیگر برای بیستون

به گزارش ورزش من و تو، کیومرث اعظمی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بااشاره به برنامه ریزی وزارت میراث فرهنگی برای ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی، اظهار کرد: از سال 1395 مقدمات اولیه برای تهیه پرونده ثبت جهانی این کاروانسراها در وزارت میراث فرهنگی شروع شد و استان ها برای تهیه پرونده کاروانسراهای واجد ارزش خود اقدام کردند.

ثبت جهانی دیگر برای بیستون

معاون میراث فرهنگی استان اضافه نمود: در استان کرمانشاه هم پرونده سه کاروانسرا ماهیدشت، قصرشیرین و بیستون را تهیه و سال گذشته آن را به وزارت میراث فرهنگی ارسال کردیم.

وی توضیح داد: در نهایت از بین این سه کاروانسرا، کاروانسرای بیستون به دلیل دارا بودن شاخصه های لازم انتخاب شد و در فهرست کاروانسراهای ایرانی برای ثبت جهانی نهاده شد.

اعظمی دارا بودن ارزش های منحصربه فرد معماری، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، حفظ اصالت و پایداری بنا، واقع شدن کاروانسرا در عرصه مجموعه جهانی، قرارگیری در جهت اصلی، نداشتن مشکل حریم، عدم هرگونه دخل و تصرف در اصل بنا و داشتن زیرساخت های گردشگری را از جمله شاخصه های کاروانسرا بیستون برای ثبت جهانی شدن آن دانست.

وی اضافه نمود: متاسفانه سایر کاروانسراهای استان به دلیل نداشتن شاخصه های مورد احتیاج در فهرست کاروانسراهای ایرانی برای ثبت جهانی شدن قرار نگرفتند.

معاون میراث فرهنگی استان با بیان این که پرونده کاروانسراهای ایرانی اسفند ماه به یونسکو ارسال شده، بیان کرد: در این پرونده جمعا 56 کاروانسرا از 24 استان کشور برای ثبت جهانی شدن معرفی شده است.

ایسنا نوشت، به گفته این مسئول، باتوجه به نقش کلیدی کاروانسراها در معماری ایرانی و در تاریخ تمدن هنر و معماری و شهرسازی کشورمان ثبت جهانی آن ها در دستور کار نهاده شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 2 تیر 1400 بروزرسانی: 2 تیر 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1619

به "ثبت جهانی دیگر برای بیستون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی دیگر برای بیستون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید