تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟

به گزارش ورزش من و تو، فلاش تانک و سیفون از اجزای اصلی تجهیزات سرویس بهداشتی ساختمان ها هستند. فلاش تانک مخزنی برای ذخیره آب است که داخل یا روی دیوار نصب می گردد و سیفون جزئی از سیستم لوله کشی فاضلاب در توالت است؛ اما تفاوت فلاش تانک با سیفون فقط محدود به محل نصب آن ها نیست.

تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟

هدف از نصب فلاش تانک در سرویس های بهداشتی، صرفه جویی در مصرف آب و افزایش سطح بهداشت محیط است. سیفون لوله خمیده ای است که در ورودی لوله کشی فاضلاب نصب می گردد. نقش لوله سیفون جلوگیری از خروج بوی نامطبوع از توالت است.

با توضیحات ارائه شده، تفاوت فلاش تانک و سیفون تا حدودی تعیین شد. با خبرنگاران همراه باشید تا عملکرد فلاش تانک و سیفون و اهمیت کارکردشان در سیستم فاضلاب را آنالیز کنیم.

در صورتی که برای تعمیر یا نصب فلاش تانک و سیفون احتیاج به مشاوره و خدمات دارید، برای ثبت سفارش خود به صفحه عیب یابی سیفون و تعمیر فلاش تانک سایت خبرنگاران مراجعه فرمایید یا با شماره 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • سیفون قطعه ای ضروری در سیستم لوله کشی سرویس بهداشتی و فاضلاب ساختمان است که از انتشاربوی بد در محیط جلوگیری می نماید.
  • فلاش تانک مخزن فشاری و منبع ذخیره آب است که داخل یا روی دیوار سرویس بهداشتی نصب می گردد.
  • فلاش تانک باعث ایجاد فشار آب می گردد که فضولات را به سمت سیستم فاضلاب شهری راهنمایی می نماید. سپس کاسه دوباره با آب تمیز پر می گردد.

فلاش تانک چیست و چگونه کار می نماید؟

قبل از این که به آنالیز تفاوت فلاش تانک با سیفون بپردازیم باید هر دوی این قطعات را بشناسیم و عملکرد آن ها را بدانیم. در ادامه به طور کامل توضیح می دهیم که فلاش تانک چه فرقی با سیفون دارد.

فلاش تانک مخزن فشاری و منبع ذخیره آب است که داخل یا روی دیوار سرویس بهداشتی نصب می گردد. در مرکز این مخزن در قسمت پایین سوراخ بزرگی وجود دارد که به لبه کاسه توالت منتهی می گردد.

این سوراخ دارای درپوشی است که آن را مسدود می نماید تا از جاری شدن آب به داخل کاسه جلوگیری گردد. درپوش به زنجیری متصل است که به دسته مخزن وصل می گردد.

وقتی این دسته بچرخد درپوش را از سوراخ خارج می نماید و آب ذخیره شده در مخزن به سرعت وارد کاسه می گردد. با کاهش سطح آب در مخزن، کنترل شناور روی دریچه پایین می آید. جریان آب باز می گردد تا مخزن دوباره پر گردد.

در فلاش تانک گرانشی که تا حدی قدیمی شده است مخزن در بالای کاسه توالت به دیوار نصب می گردد. در این نوع فلاش تانک فرد با کشیدن زنجیر، توالت را تخلیه می نماید تا آب از مخزن به کاسه آزاد گردد. این نوع فلاش تانک تا حدودی به نیروی گرانش متکی است تا آب به داخل کاسه وارد گردد.

با گذشت زمان، سیستم فلاش تانک نوی فراوری شد تا مخزن به جای دیوار روی کاسه توالت بنشیند. تقاضا در بازار برای توالت با مخزن بالا به علت ظاهر مناسب تر، بیشتر است. اما بیشتر مردم فلاش مخزن کم حجم را می پسندند.

سرویس توالت فرنگی را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • نصب توالت فرنگی یک تکه و دوتکه
  • تنطیم فلوتر سرویس فرنگی
  • آب بندی سرویس فرنگی
  • نصب توالت فرنگی وال هنگ
  • نصب فلاش تانک و تعمیر سیفون

دریافت خدمات سرویس فرنگی

سرویس توالت فرنگی را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • نصب توالت فرنگی یک تکه و دوتکه
  • تنطیم فلوتر سرویس فرنگی
  • آب بندی سرویس فرنگی
  • نصب توالت فرنگی وال هنگ
  • نصب فلاش تانک و تعمیر سیفون

دریافت خدمات سرویس فرنگی

سیفون چیست و چگونه کار می نماید؟

در ادامه مبحث فرق سیفون و فلاش تانک با ساختار سیفون هم آشنا می شویم. سیفون لوله خمیده ای است که در ورودی لوله فاضلاب تعبیه می گردد. وظیفه اصلی سیفون، جلوگیری از خروج بوی نامطبوع از سرویس بهداشتی است.

در واقع تفاوت فلاش تانک با سیفون در این است که سیفون در تمام لوله کشی های فاضلاب در نقاط مختلف ساختمان به کار می رود. از سیفون در توالت، حمام، آشپزخانه و انواع دیگر تخلیه فاضلاب استفاده می گردد. اما فلاش تانک بالای کاسه توالت نصب می گردد.

نحوه نصب سیفون توالت ایرانی و فرنگی به گونه ای است که سیفون توالت زیر کاسه نصب می گردد. سیفون مقداری آب را داخل خود نگه می دارد تا مانع پخش بوی بد در محیط گردد.

تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟

تفاوت فلاش تانک با سیفون برای بسیاری از افراد چندان تعیین نیست. در واقع یکی از اشتباهاتی که بیشتر افراد مرتکب می شوند این است که کارکرد فلاش تانک و سیفون را یکی می دانند. هر دو قطعه از اجزاء توالت و سرویس بهداشتی هستند؛ اما عملکرد کاملا متفاوتی دارند. احتمالا تا الان متوجه شده اید که فلاش تانک و تفاوت آن با سیفون چیست؟

چند نکته در مورد تفاوت فلاش تانک با سیفون:

  • در تفاوت فلاش تانک با سیفون باید گفت که سیفون قطعه ای ضروری در سیستم لوله کشی سرویس بهداشتی و فاضلاب ساختمان است.
  • تفاوت فلاش تانک با سیفون در کارکردشان است. نقش اصلی سیفون جلوگیری از پخش شدن بوی بد در محیط سرویس بهداشتی است. این کار با ذخیره مقداری آب انجام می گردد.
  • بزرگترین تفاوت فلاش تانک با سیفون در عملکرد و محل نصب آن ها است. فلاش تانک مخزنی برای ذخیره آب است که در بالای کاسه توالت داخل یا روی دیوار نصب می گردد.
  • فلاش تانک با اهرم یا فشار دکمه آب را به داخل کاسه با فشار وارد می نماید. با این کار کاسه توالت به خوبی شسته شده و فضولات وارد چاه فاضلاب می شوند.
  • فلاش تانک در انواع روکار، توکار، اهرمی و دکمه دار فراوری و عرضه می شوند. حالا که با تفاوت فلاش تانک با سیفون آشنا شدیم در ادامه انواع فلاش تانک را معرفی می کنیم.

انواع فلاش تانک توالت

فلاش تانک در توالت های خانگی به دو دسته اصلی تقسیم می گردد: فلاش تانک دکمه دار و فلاش تانک اهرم دار. بیشتر توالت های خانگی از نوع اهرم دار و گرانشی هستند.

1. فلاش تانک فشاری یا دکمه دار

در این نوع فلاش تانک، با ورود آب به مخزن توالت، هوا جمع شده و ایجاد فشار می نماید. در زمان شستشو، که با فشردن دکمه ای انجام گردد هوای تحت فشار همراه با آب با فشار آزاد خواهد شد. فشار ایجادشده به شستشو و تمیزی کاسه توالت یاری می نماید.

مزایا و معایب فلاش تانک دکمه دار

فلاش تانک توکار و روکار قوی در سیستم توالت تحت فشار در تمیز نگه داشتن کاسه توالت نقش مهمی دارد. با این حال این فلاش قدرتمند معایبی هم دارد. دکمه این نوع فلاش تانک ها ممکن است خراب گردد و شما را به دردسر بیندازد.

2. فلاش تانک اهرم دار

این فلاش تانک در بیشتر توالت های ایرانی نصب می گردد. به محض کشیدن اهرم، آب درون مخزن آزاد می گردد و از سوراخ های زیر لبه صندلی توالت وارد کاسه می گردد.

این فرآیند باعث ایجاد فشار آب می گردد که فضولات را به سمت سیستم فاضلاب شهری راهنمایی می نماید. سپس کاسه دوباره با آب تمیز پر می گردد. در واقع تفاوت فلاش تانک با سیفون این است که سیفون همواره مقداری آب را بالای لوله نگه می دارید تا مانع از انتشار بوی بد گردد.

مزایا و معایب فلاش تانک اهرم دار

این سیستم تا حدی کلاسیک است. نصب آسانی دارد و لوله کش ها در هر سطحی از تجربه به راحتی می توانند آن را تعمیر نمایند. توالت های دارای فلاش تانک اهرم دار در معرض گرفتگی هستند؛ اما به راحتی می توانید با چند مرحله ساده گرفتگی توالت را باز کنید.

بیشتر بخوانید: انواع سیفون توالت فرنگی + علل عمده تنظیم نبودن سیفون ها

نکات مهم برای انتخاب نوع توالت

بعد از اینکه با تفاوت فلاش تانک با سیفون آشنا شدید نوبت به انتخاب نوع توالت می رسد. وقتی تصمیم گرفتید کدام سیستم فلاشینگ برای خانه شما مناسب تر است موارد زیر را هنگام خرید توالت نو در نظر بگیرید:

  • هزینه توالت فرنگی و نصب آن
  • صرفه جویی در مصرف آب
  • تعمیر و نگهداری توالت ایرانی و فرنگی

جمع بندی

در این مطلب از خبرنگاران مزایا و معایب فلاش تانک و سیفون را بیان کردیم. کسب اطلاع از تفاوت فلاش تانک با سیفون و نوع کارکردشان، موجب می گردد که هنگام انتخاب فلاشینگ سرویس بهداشتی منزل خود، انتخاب بهتری داشته باشید.

سوالات متداول

فلاش تانک چیست؟

فلاش تانک مخزن ذخیره آب در پشت توالت نصب شده در داخل یا روی دیوار است. این مخزن مجرایی برای ورود آب است. خروجی این مخزن به سمت کاسه توالت است. با کشیدن اهرم یا فشردن دکمه، آب درون این مخزن خارج شده و کاسه توالت شسته می گردد.

تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟

فلاش تانک مخزنی برای ذخیره آب است که با آزادسازی یکباره آب، به شستشوی کاسه توالت یاری می نماید. سیفون جزئی از لوله کشی فاضلاب است و نصب آن الزامی است. سیفون لوله خمیده ای در زیر کاسه توالت است که با ذخیره کمی آب مانع انتشار بوی بد به محیط می گردد.

چرا فلاش تانک گاهی به خوبی تخلیه نمی گردد؟

خراب بودن دکمه یا اهرم فلاش تانک علت اصلی عدم تخلیه کامل آب آن است. برای تعمیر این قطعه بهتر است با تعمیرکار مشورت کنید.

انواع فلاش تانک کدامند؟

فلاش تانک برای توالت های ایرانی بیشتر به صورت اهرمی نصب می گردد. اما برای توالت فرنگی از نوع دکمه ای استفاده می گردد.

منبع: آچاره
انتشار: 28 دی 1401 بروزرسانی: 28 دی 1401 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 2147

به "تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفاوت فلاش تانک با سیفون چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید