بولدوزر، سنگین ترین ماشین عمرانی در ساخت و ساز

به گزارش ورزش من و تو، بولدوزرها ماشین آلات سنگینی هستند که از آن ها برای حفاری، خاکبرداری و هم سطح کردن خاک استفاده می گردد. این وسیله دارای تیغه های عظیم و سنگین در قسمت جلویی می باشد که از آن ها برای جا به جایی مصالح و خاک استفاده می گردد. بعضی مدل های دیگر نیز دارای قسمت هایی ریپر ماننددر قسمت عقب هستند که از آن برای حفاری زمین استفاده می گردد. بولدوزر انواع مختلفی داشته که کاربرد هریک متفاوت می باشد. در این مطلب از ما به معرفی این وسیله، قسمت های مختلف و کاربرد هریک خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بولدوزر، سنگین ترین ماشین عمرانی در ساخت و ساز

جهت دریافت خدمات آلاچیق شیشه ای با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

انواع بولدوزر

همان گونه که در بالا نیز اشاره شد، بولدوزرها انواع مختلفی دارند که با توجه به پروژه باید نمونه مناسب آن انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد. از جمله فاکتورهایی که برای انتخاب نمونه مناسب این ماشین باید به آن توجه داشته باشید، نوع پروژه و نوع زمین می باشد. انتخاب بولدوزر مناسب کارآمدی و ایمنی را در پروژه شما به همراه دارد.

بولدوزر زنجیری

بولدوزر زنجیری که با نام خزنده نیز شناخته می گردد، شباهت زیادی به تراکتور دارد. این نمونه از ماشین آلات سنگین برای جا به جا کردن متریال سنگین از نقطه ای به نقطه دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. این نمونه برای عبور و حرکت از زمین های ناهموار بسیار مناسب می باشد. چرا که وجود زنجیره ها به حرکت آن یاری می نمایند. بولدوزرهای زنجیری عظیم تر دارای ریپر هایی هستند که می توان برای هموار کردن زمین از آن ها استفاده کرد.

بولدوزر چرخی

این نمونه در مقایسه با انواع زنجیری عظیم تر می باشد. بولدوزر چرخی نسبت به نمونه قبلی که در بالا معرفی گردید، مانور بیش تری دارد، چرا که چرخ های زمنیه عملکرد بهتری را برای آن فراهم می نمایند. این وسیله مجهز به فرمان هیدرولیکی می باشد و امکان حرکت در یک محور کوچک تر برای آن وجود دارد. این نمونه برای استفاده در زمین هایی که خاک نرمی دارند، مناسب می باشد. چرا که تایرهای آن می توانند به راحتی بر روی خاک حرکت نمایند.

مینی بولدوزر

استفاده از این نمونه بولدوزر برای پروژه هایی که احتیاج به مانور بیش تری دارند، مناسب می باشد و تطبیق پذیری بیش تری نسبت به ماشین آلات عظیم تر دارد. اندازه کوچک و جمع و جور این ماشین استفاده از آن را در انواع مختلف پروژه ها امکان پذیر می نماید.

بولدوزرهای هیبریدی

بولدوزرهای هیبریدی تجهیزات پیشرفته ای هستند که در ساخت آن ها از قطعات الکترونیکی استفاده می گردد. این نمونه بولدوزر به تیغه هایی مجهز هستند که می توان از آن ها برای کارهای سخت و هم زمان در آب استفاده کرد. در این نمونه بولدوزر، امکان نصب تیغه های سفارشی وجود دارد.

انواع تیغه های بولدوزر

یکی از فاکتورهایی که بر اساس آن می توان نسبت به تقسیم بندی بولدوزر ها اقدام کرد، تیغه های آن می باشد. تیغه هایی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند که هرکدام بر اساس هدف خاصی ساخته و فراوری می شوند. هریک از تیغه ها طیف مختلفی از وزن و بار را تحمل می نمایند. در ادامه به معرفی پرکاربردترین انواع آن ها می پردازیم.

تیغه مستقیم

تیغه مستقیم که با نام تیغه s نیز شناخه می گردد، کوتاه ترین انواع تیغه می باشد که می توان در بولدوزرها مورد استفاده قرار داد. این نمونه فاقد بال های جانبی می باشد. نصب این تیغه در قسمت پایین و در گوشه و در اتصال به بازو صورت می گیرد. ساختار این تیغه آن را برای کندن انواع مصالح نرم، متوسط و سخت مناسب نموده است. در مقابل شکل مستقیم این تیغه ها قابلیت حمل و انتقال متریال را سخت نموده است. از این تیغه می توان برای پر کردن حفره ها استفاده کرد.

تیغه U شکل

این تیغه ها دارای بال های عظیم و خمیده مانند می باشد که آن را برای جمع کردن مصالح در امتداد جهت طولانی ایده آل نموده است. وجود این بال ها از ریختن مصالح به بیرون در هنگام حرکت جلوگیری به عمل می آورد. این تیغه ها همانند نمونه مستقیم در قسمت پایینی متصل می شوند. این مدل عظیم ترین نوع تیغه از نظر ارتفاع و عرض می باشد و برای استفاده در خاک های نرم و متوسط مناسب می باشد. از این تیغه ها می توان برای مصارفی هم چون کندن گودال، حمل مواد و جمع کردن خاک و مصالح استفاد کرد.

تیغه های شبه U

این تیغه ها به انواع نمونه های S و U شباهت دارند. همین ویژگی سبب شده است قدرت تیغه ها بیش تر شده و تطبیق پذیری آن ها بیش تر گردد. از لحاظ ظاهری شکل این تیغه ها باریک تر و دارای انحنای کم تری نسبت به تیغه U می باشد. این ویژگی جمع کردن خاک و سایر مصالح در امتداد جهت طولانی تر را آسان می نماید. این نمونه برای خاک های نرم تا متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. از این تیغه ها می توان برای فعالیت هایی نظیر جا به جایی خاک و مصالح سنگین استفاده کرد.

تیغه های زاویه دار

این مدل در قسمت میانی پنل بولدوزر نصب می گردد. محل قرار گیری این تیغه ها استفاده از آن ها را برای جا به جایی متریال به قسمت کناری آسان نموده است. چرا که امکان چرخش 30 درجه به چپ یا راست برای آن ها وجود دارد. بر همین اساس می توان گفت، تیغه های زاویه دار دوکاره هستند. بد نیست بدانید که احتمال ریختن خاک و مصالح از قسمت های کناری آن ها وجود دارد، چرا که این نمونه فاقد بال های جانبی می باشد. این نمونه می تواند گزینه ای ایده آل برای استفاده در خاک های نرم تا متوسط و برای جمع آوری برف و شن باشد.

تیغه های PAT

این مدل نمونه ای از تیغه های تطبیق پذیر می باشد که با توجه به ساختار آن زمینه مانور زیادی داشته و یکی از پرکاربردترین انواع تیغه ها می باشد. این تیغه ها امکان کنترل از داخل کابین را دارا می باشد و امکان حرکت آن در تمام جهات و زاویه ها وجود دارد. همانند تیغه های زاویه دار این مدل تیغه نیز در قسمت میانی کابین بولدوزر نصب می گردد. از کاربردهای این تیغه ها می توان به تراز کردن خاک اشاره نمود.

قسمت های مختلف بولدوزر و عملکرد آن ها

در بالا با انواع مختلف بولدوزر، تیغه ها و طراحی های آن ها آشنا شدیم. بد نیست بدانید آن چه که باعث ایجاد تغییر اساسی در انواع مختلف این ماشین عمرانی می گردد، تیغه ها، ریپر ها، چرخ یا زنجیر آن می باشد. در ادامه به معرفی قسمت های مختلف این ماشین و عملکرد آن ها خواهیم پرداخت.

ریپر

ریپرها یک اتصال ضمیمه ای هستند که در قسمت عقب بولدوزر قرار دارند و شبیه به پنجه می باشند. از این وسیله برای مصارفی هم چون شخم زدن زمین و جا به جا کردن سنگ ها استفاده می گردد. با توجه به احتیاج پروژه می توانید از انواع تک شاخه و چند شاخه استفاده نمایید.

فاینال درایو

یکی از پر کاربردترین قسمت های بولدوزر با قابلیت جایگزینی فاینال درایو می باشد. فاینال درایوهای مدرن، بار را بر روی چندین دنده توزیع نموده و از توقف موتور جلوگیری به عمل می آورند.

کابین

کابین بولدوزر یکی از مهم ترین قسمت ها می باشد چرا که راننده از این قسمت کنترل ماشین را بر عهده می گیرد. کابین ها ویژگی های مختلفی دارند که بر راحتی و ایمنی تاثیر می گذارد. در حین انجام کار باید آنالیز لازم در جهت کاهش صدا در کابین مورد آنالیز قرار گرفته گردد. این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد چرا که اپراتور باید ساعاتی را در کابین بگذراند.

زنجیر/ چرخ

زنجیرها و چرخ ها بر چگونگی حرکت بولدوزرها تاثیرگذار می باشند. زنجیرها برای حرکت در زمین های ناهموار گزینه مناسبی می باشند. این در حالی است که لاستیک ها برای حرکت در زمین های نرم مناسب هستند. استفاده از انواع بولدوزر لاستیک دار در مناطق حساسی که احتمال آسیب دیدگی به ماشین وجود دارد نیز گزینه ای مناسب می باشد.

موتور

بولدوزرها معمولا به موتورهای پر قدرت احتیاج دارند. چرا که باید از توانایی لازم برای جا به جا کردن متریال سنگین برخوردار باشند. موتورهای بولدوزر انواع مختلفی دارند که بر اساس احتیاج های مختلف ساخته و بر روی دستگاه سوار می شوند. برای مثال نمونه موتورهای جدید نسبت به موتورهای قدیمی گازهای سمی کم تری فراوری می نمایند تا بر این اساس الزامات EPA را رعایت نمایند.

اهرم فشار

اهمیت این اهرم در جا به جایی مواد مختلف نشان داده می گردد. وظیفه این قسمت حرکت تیغه ها می باشد.

تیغه

تیغه ها المان های فلزی هستند که در قسمت جلویی بولدوزر نصب می شوند و از آن ها برای جمع کردن و جا به جایی متریال مختلف استفاده می گردد. همان گونه که قبلا نیز به این نکته اشاره شد، استفاده از تیغه ها باید با توجه به نوع پروژه صورت پذیرد.

چگونگی انتخاب بولدوزر مناسب

خرید یا انتخاب بولدوزر مناسب می تواند بر میزان کارایی پروژه تاثیرگذار باشد. از جمله نکات کلیدی که برای انتخاب نمونه مناسب باید به آن ها توجه گردد شامل موارد زیر می باشد:

هدف استفاده از بولدوزر

در ابتدا باید هدف از استفاده این ماشین معین گردد. آیا قصد دارید از آن برای کندن زمین استفاده نمایید یا در نظر دارید برای جا به جایی متریال های مختلف از آن بهره ببرید؟

آنالیز محیط کار

آیا مکانی که قصد استفاده از این ماشین در آن را دارید ناهمواری زیادی دارد یا یک زمین مسطح می باشد. میزان مانور بولدوزر در این فضا چه اندازه می باشد.

آنالیز زمین

آیا زمین مورد نظر سخت است یا نرم؟

آنالیز شرایط مصالح برای جا به جایی

اگر قصد استفاده از بولدوزر به منظور جا به جایی متریال مختلف را دارید، متریال از چه میزان سختی یا نرمی برخوردار می باشد؟

منبع: ساختمانچی
انتشار: 12 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 964

به "بولدوزر، سنگین ترین ماشین عمرانی در ساخت و ساز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بولدوزر، سنگین ترین ماشین عمرانی در ساخت و ساز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید