اوتس تصویر را مقابل خواننده می گیرد ولی قضاوت خود را تحمیل نمی کند

به گزارش ورزش من و تو، مهری شرفی در گفت وگو با خبرنگاران درباره عناصر و موتیف هایی که مجموعه داستان عاشقانه ای منهتن را به پیوند می دهد، گفت: وجه اشتراک این هفت داستان کوتاه که از میان 21 داستان انتخاب شده اند از نظر درون مایه اتفاقاتی است که مرگ را به دنبال دارد. البته پرداختن به موضوع مرگ (قتل یا خودکشی) انگیزه من برای انتخاب این داستان ها نبوده است بلکه کندوکاو دقیقی که اوتس در روح و روان شخصیت های داستان هایش انجام می دهد و نمایاندن جنبه های مثبت و منفی وجود انسان ها (روسری، قتل شبه عمد) و توانایی شخصیت های داستان هایش به ویژه قهرمانان زن داستان ها (پنهانی، خاموش و پیمان شکن) علت انتخاب این داستان ها بوده است.

اوتس تصویر را مقابل خواننده می گیرد ولی قضاوت خود را تحمیل نمی کند

مترجم مجموعه داستان عاشقانه ای در منهتن در ادامه درباره فضای داستان های اوتس اضافه کرد: داستان ها در مکان ها و زمان هایی متفاوت ولی همگی در جامعه آمریکا و در قرن بیستم رخ می دهند. داستان پیمان شکن با اتفاقی در سال 1923 در یک روستا شروع می گردد. موقعیت مکانی نگرانت بودیم حاشیه شهر است، داستان پنهانی، خاموش عمدتا در اتوبوس بین شهری روی می دهد و مکان داستان های دیگر مجموعه شهرهای مختلف آمریکاست.

مهری شرفی درباره نگاه اوتس به مسئله سالمندی و اساسا دیدگاه او به زندگی گفت: داستان اوسیبل ماجرای زوج سالمندی است که به دلیل بیماری تصمیم به خودکشی می گیرند ولی در عین حال معتقدند اینکه متوجه شدیم حسابی خوشبخت بوده ایم و خودمون خبر نداشتیم عجیبه... به دیگر سخن با وجود تصمیم به خودکشی زندگی را ارج می نهند. داستان پنهانی، خاموش دختر جوانی را که از خانواده ای فقیر است ولی مصمم است که با کوشش خود سرنوشتش را تغییر دهد به تصویر می کشد.

این مترجم در آخر درباره تصویری که نویسنده از جامعه آمریکا روایت می نماید، اعلام کرد: نویسنده جامعه ای را به تصویر می کشد که در آن خانواده های مرفه پس از انتها عبادت یکشنبه خود حاضر نیستند نیازمندی حاشیه نشین را سوار اتومبیل نموده و به مقصد برسانند (نگرانت بودیم). ولی به نظر من آن چه مهم است اینکه جویس کرول اوتس تصویر را مقابل خواننده می گیرد ولی قضاوت خود را تحمیل نمی نماید یعنی این خواننده است که باید قضاوت کند آیا خانواده سوار بر اتومبیل پاکارد برای سوار نکردن حاشیه نشین حق داشته یا نداشته است. جامعه ای که پسری نوجوان مادر خود را به قتل می رساند و پدری در مقابل چشمان دختر خردسالش خودکشی می نماید ولی همان طور که گفتم خواننده برای قضاوت در خصوص رفتار شخصیت ها راهنمایی نمی گردد و خودش باید برداشت خاص خود را داشته باشد.

مجموعه داستان عاشقانه ای در منهتن نوشته جویس کرول اوتس با ترجمه مهری شرفی در 176 صفحه و با قیمت 25 هزارتومان توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 فروردین 1400 بروزرسانی: 11 فروردین 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1478

به "اوتس تصویر را مقابل خواننده می گیرد ولی قضاوت خود را تحمیل نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوتس تصویر را مقابل خواننده می گیرد ولی قضاوت خود را تحمیل نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید