استعلام ممنوع الخروجی از کشور به چه صورتی است؟

به گزارش ورزش من و تو، برای استعلام ممنوع الخروجی از کشور می توانید به سامانه exitban.ssaa.ir رجوع کرده و با ارائه شماره ملی از شرایط ممنوع الخروجی خود آگاهی یابید.

استعلام ممنوع الخروجی از کشور به چه صورتی است؟

در گذشته آنالیز ممنوع الخروج بودن یک فرد فقط با مراجعه به اداره گذرنامه و استعلام از این اداره امکان پذیر بود که با راه اندازی سامانه سازمان ثبت استاد املاک کشور به آدرس exitban.ssaa.ir این مشکل بر طرف گشت. بازدیدکنندگان گرامی به راحتی می توانند با وارد کردن کد ملی خود مانند تصویر زیر از شرایط ممنوع الخروج بودن خود از کشور آگاهی یابند.

قانون در خصوص ممنوع الخروج بودن از کشور چه می گوید؟

ماده 17 قانون گذرنامه می گوید: دولت می تواند از صدور گذرنامه و خروج بدهکاران قطعی مالیاتی و اجرای دادگستری و ثبت اسناد و متخلفان از انجام تعهدات ارزی طبق ضوابط و مقرراتی که در آیین نامه معین می گردد جلوگیری کند. بنابر این ماده به دولت یا قوه مجریه اجازه داده شده تا خروج بدهکاران اجرایی از کشور را بنا به تقاضای طلبکار تجویز نموده و تا زمانی که از طرف بدهکار موجبات پرداخت بدهی فراهم نگردد یا رضایت طلبکار دریافت نگردد، نمی توان نسبت به برطرف ممنوع الخروجی اقدام کرد.

چه کسانی ممنوع الخروج هستند؟

ممنوع الخروجی افراد 5 علت دارد و تنها 5 گروه از افراد برای خروج از مرزهای کشور دچار مشکل می شوند:

  1. بدهکاران قطعی مالیاتی
  2. بدهکارانی که به موجب صدور حکم قطعی دادگاه یا صدور اجرائیه در اجرای ثبت سازمان ثبت اسناد و املاک، بدهی آن ها محرز شده
  3. افرادی که در خارج از ایران به خاطر تکدی ولگردی، سرقت، کلاهبرداری و هر عنوان دیگری دارای سوءشهرت باشند
  4. کسانی که مسافرت آن ها به خارج از کشور به تشخیص مقامات قضایی مخالف مصالح جمهوری اسلامی ایران باشد، کسانی که به موجب اعلام کتبی مقامات قصایی حق خروج از کشور را ندارند.
  5. افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن ها به اراده فرد دیگری مانند (پدر، شوهر و…) محول شده است.

مدت اعتبار ممنوع الخروجی

به موجب ماده 133 قانون آیین دادرسی کیفری با توجه به اهمیت و دلایل جرم، دادگاه می تواند قرار عدم خروج متهم از کشور را صادر کند. مدت اعتبار این قرار 6 ماه یکبار است، اما اگر دادگاه لازم بداند می تواند هر 6 ماه یکبار آن را تمدید کند. این قرار پس از ابلاغ ظرف 20 روز در دادگاه تجدیدنظر استان قابل اعتراض است. این در حالی است که در صورت فسخ قرار توسط مرجع صادرکننده یا نقض آن توسط مرجع تجدیدنظر یا صدور قرار منع پیگرد یا موقوفی تعقیب یا برائت متهم، دادگاه بدوی مکلف است موضوع را بلافاصله به مراجع ذی ربط اطلاع دهد تا نسبت به برطرف ممنوع الخروجی فرد اقدام گردد.

منبع: setare.com
انتشار: 6 اسفند 1399 بروزرسانی: 6 اسفند 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1408

به "استعلام ممنوع الخروجی از کشور به چه صورتی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استعلام ممنوع الخروجی از کشور به چه صورتی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید