نمایش آثار داوینچی در لوور جنجال به پا کرد

به گزارش ورزش من و تو، بیش از 500 سال از مرگ لئوناردو داوینچی هنرمند نابغه ایتالیایی می گذرد اما موضوع آثار وی امروز به یکی از نقاط اختلاف بین ایتالیا و فرانسه تبدیل شده است.

نمایش آثار داوینچی در لوور جنجال به پا کرد

به گزارش مهر، داستان از این قرار است که ایتالیا قرار بود تعدادی از آثار داوینچی را به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ این هنرمند برای نمایشگاهی که موزه لوور برای سال 2019 پیش بینی نموده است، در اختیار این موزه قرار دهد.

اما در این میان لوچیا بور، وزیر فرهنگ ایتالیا اعلام نموده است که در نظر دارد در مورد توافق انجام شده با موزه لوور مذاکرات مجددی را صورت دهد و گفته است که باید صدر تا ذیل این توافق مذاکرات مجددی صورت گیرد. همین امر موجب بروز ناخشنودی مسئولان موزه لوور و تنشی بین دو کشور شده است.

موضع گیری این مقام فرهنگی ایتالیا در شرایطی که دو کشور چند ماه قبل شاهد تنش جدی بین امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ماتئو سالوینی، نخست وزیر ایتالیا در مورد اروپا و موضوع مهاجرین بوده است، وضعیت مناسبات دو کشور را متلاطم تر نموده است. وزیر فرهنگ ایتالیا که از جناح راست افراطی این کشور بوده معتقد است که مفاد قرارد منعقده با لوور درست نیست و اگر گفته گردد که استقلال یک موزه (لوور) مهم است پس منافع ملی یک کشور (ایتالیا) به طریق اولی مهم تر است.

به گفته وی داووینچی یک ایتالیایی است و فقط در فرانسه فوت نموده و تحویل این تابلوها به لوور ایتالیا را در حاشیه یک حادثه فرهنگی مهم قرار می دهد.

پاسکال بریوست، یک مورخ فرانسوی در مورد این نظر می گوید: داووینچی در سال 1452 در توسکان متولد شد و سال های پایانی عمر خود را در فرانسه به سر برد و در سال 1519 نیز چشم از دنیا فرو بست. وی در سال 1515 به دعوت فرانسوا اول پادشاه وقت فرانسه به این کشور آمد. واقعیت این است که در آن موقع اصلا ایتالیایی وجود نداشت و کل این منطقه دوک نشین بوده و شاید به همین دلیل نمی توان گفت آیا او اصلا ایتالیایی بوده یا خیر.

ضمن آن که داووینچی در فرانسه بیش از ایتالیا شناخته شده تر بود و به دلیل رقابتی که با میکل آنژ و رافائل داشت و از آن ها رنج می کشید راهی فرانسه شد زیرا می دانست در دستگاه پاپ لئون دهم جایگاهی ندارد به همین دلیل دعوت فرانسوا اول را پذیرفت.

اخیرا در ایام برگزاری مسابقات جام دنیای فوتبال شمار زیادی از کاربران اینترنتی از این که موزه لوور از تصویر ژکوند برای تجلیل از قهرمانی تیم ملی فوتبال فرانسه استفاده نموده، پیغام های معترضانه ای منتشر کردند و خواهان بازپس دهی این تابلوی به سرقت رفته و ارزشمند به ایتالیا شدند.

این مطلب را رایزن فرهنگی ایران در فرانسه ترجمه و در اختیار مهر قرار داده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 145

به "نمایش آثار داوینچی در لوور جنجال به پا کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش آثار داوینچی در لوور جنجال به پا کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید