وعده دوباره شهرداری اصفهان ؛ پروژه گذر آقانجفی متوقف شد ، نقش دنیا بالاخره از هجوم ماشین آلات نجات پیدا می نماید؟

به گزارش ورزش من و تو، شهردار اصفهان گفت: مقرر شد پروژه گذرآقانجفی فعلاً متوقف شده و به گونه ای تصمیم گیری گردد که نه میراث فرهنگی تهدید گردد و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

وعده دوباره شهرداری اصفهان ؛ پروژه گذر آقانجفی متوقف شد ، نقش دنیا بالاخره از هجوم ماشین آلات نجات پیدا می نماید؟

خبرنگاران: طرح ایجاد گذر آقا نورالله نجفی اصفهان به موازات محور جنوب به شمال مجموعه دنیای میدان امام (ره) (نقش دنیا) و همچنین به موازات خیابان شکرشکن اصفهان از دهه هشتاد مطرح شد. عملیات احداث این گذر نیز از حدود 7 سال قبل شروع شد و در حالی که در طرح اولیه آن این گذر با عرض 36 متر تعریف شده بود پس از مخالفت میراث فرهنگی استان اصفهان عرض این گذر به 14 متر تقلیل پیدا کرد در حالی که حامیان میراث فرهنگی با اجرای این گذر که بخشی از تاریخ اصفهان را به نابودی می کشاند مخالفت کردند و خواهان توقف این طرح شدند.

نکته قابل توجه این است که میراث فرهنگی اصفهان در حالی با افتخار از تقلیل عرض این گذر از 36 متر به 14 متر سخن می گوید که احداث این گذر خلاف قانون است و این اقدام ثبت مجموعه میدان نقش دنیا در فهرست میراث دنیای یونسکو را نیز در معرض خطر جدی قرار خواهد داد.

این خیابان که قرار است از فاصله 50 متری شرق میدان نقش دنیا و مسجد شیخ لطف الله بگذرد، به صورت L مانند، خیابان حافظ را به خیابان نشاط متصل نموده و حریم درجه یک میدان نقش دنیا را نقض خواهد نمود و موجب تخریب بافت تاریخی پشت مسجد شیخ لطف الله و بناهای تاریخی ارزشمند و ثبت ملی شده این بافت تاریخی می گردد.

فعالان میراث فرهنگی اول مرداد ماه سال جاری در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان میراث فرهنگی مجددا درباره تخریب حریم میدان نقش دنیا هشدار داده و تاکید کردند: به دنبال پافشاری مدیریت شهری اصفهان بر ساخت خیابان آقانجفی در نزدیکی مسجد شیخ لطف الله و به خاطر بی توجهی اداره کل میراث فرهنگی استان نسبت به وضع آشفته و نیمه مخروبه آن محدوده، طی مصوبه کمیسیون ماده 5 مورخ 30 دی ماه 1397 مقرر شد شهرداری اصفهان طرح ساماندهی در قالب طراحی شهری با تاکید بر رویکرد مداخله حداقلی در بافت و انطباق با گذرهای موجود را تهیه و پس از تائید اداره کل میراث فرهنگی جهت طی مراحل قانونی به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال تا امکان ادامه کار فراهم آید. با وجود این مصوبه نه تنها پیگیری برای تخلفات و جبران تخریب های گذشته دیده نشد اخیرا نیز هجوم خودسرانه ماشین آلات شهرداری برای ادامه خاکبرداری و حفاری موجب نگرانی جدی شد چنانکه گویی مدیران اصفهان کوشش چندانی برای پاسداری از سلامت آن مجموعه تاریخی ندارند و توسعه شهری را صرفا در تخریب داشته های اصیل و جایگزینی با کالبدهای نوساز میبینند.

حالا در جدیدترین خبری که برنا منتشر نموده امده است شهردار اصفهان اعلام نموده است که مقرر شده پروژه گذرآقانجفی فعلاً متوقف و به گونه ای تصمیم گیری گردد که نه میراث فرهنگی تهدید گردد و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

قدرت الله نوروزی گفته است: تصمیم گیری در مورد گذر آقانور الله نجفی با در نظر دریافت منافع همه جانبه شهر، میراث تاریخی و فرهنگی و حقوق مربوط به رفت وآمد شهروندان انجام می گردد.

او با اشاره به بازدید دکتر فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به همراه معاونین و مدیران شهری از گذر آقانور الله نجفی اظهار کرد: در سال های گذشته، تصمیماتی از سوی مراجع مربوطه در مورد این گذر گرفته شده و اقداماتی در مورد این گذر انجام شده بود.

نوروزی با تأکید بر این که اخیراً اعتراضاتی از سوی علاقه مندان میراث فرهنگی نسبت به احداث این گذر مطرح شده است اضافه نمود: این گروه نگران آثار سوء ادامه احداث این گذر بوده و نسبت به آن دغدغه داشتند، بنابراین مقرر شد این پروژه فعلاً متوقف شده و به گونه ای تصمیم گیری گردد که نه میراث فرهنگی تهدید گردد و نه آثار تاریخی این محل آسیب ببیند.

او ادامه داد: ضروری است در مورد این گذر به گونه ای تصمیم گیری و راه چاره ارائه گردد که دستاوردهای آن بتواند منافع همه جانبه شهر، میراث تاریخی و حقوق مربوط به آمدوشد مردم را لحاظ کند. منافع همه جانبه شهر و میراث فرهنگی درگذر آقانور الله نجفی لحاظ می گردد.

شهردار اصفهان توضیح داد: در مورد گذر آقانور الله نجفی، در حال حاضر شهرداری به دنبال احداث یک خیابان عمومی برای همه نوع رفت وآمد نیست و به گونه ای عمل می نماید تا ضمن حفظ آثار تاریخی، تسهیلاتی نیز برای رفت وآمد مردم در نظر گرفته گردد.

او افزود: قرار است در مورد این گذر آنالیز های لازم اجرا شده و نتایج آن به زودی اعلام گردد.

اظهارات شهردار اصفهان در زمینه گذر آقا نجفی در حالی مطرح شده است که مشابه این اظهارات بارها عنوان شده اما روند فعالیت تغییری ننموده است. حالا باید دید این تصمیم شهرداری اصفهان چه خواهد بود که به گفته شهردار این شهر قرار است هم منافع شهر در نظر گرفته گردد و هم تاریخ و میراث تخریب نگردد.

به گزارش خبرنگاران، ناهید تاج الدین و دکتر صادق مالواجرد معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی به اتفاق معاون عمرانی استاندار اصفهان و مدیران کل راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و معاون شهرسازی شهردار اصفهان نیز اواخر هفته گذشته از گذر آقا نجفی در شهر اصفهان بازدید نموده و ضمن مصاحبه با ساکنین و اهالی محل خواهان تسریع در ساماندهی هر چه سریعتر این پروژه شدند.

منبع: چمدان
انتشار: 11 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 317

به "وعده دوباره شهرداری اصفهان ؛ پروژه گذر آقانجفی متوقف شد ، نقش دنیا بالاخره از هجوم ماشین آلات نجات پیدا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وعده دوباره شهرداری اصفهان ؛ پروژه گذر آقانجفی متوقف شد ، نقش دنیا بالاخره از هجوم ماشین آلات نجات پیدا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید