رشد هزینه های نظامی دنیا به رغم بحران کرونا

به گزارش ورزش من و تو، موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI) روز دوشنبه گزارش داد، هزینه های نظامی در سراسر دنیا با وجود تاثیر مخرب کرونا در سال 2020 در مقایسه با آمار سال 2019، 2.6 درصد افزایش یافته و به 1.98 تریلیون دلار رسیده است. از جمله کشورها با بیشترین بودجه نظامی هم ایالات متحده، چین، هند، روسیه و انگلیس هستند.

رشد هزینه های نظامی دنیا به رغم بحران کرونا

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، کارشناسان پیش بینی می کردند هزینه های نظامی کاهش یابد، زیرا بحران مربوط به ویروس کرونا باعث آسیب به اقتصادهای عظیم و کوچک شده است. با این وجود، بعضی گزارش ها حاکی از آن است که بعید است این پاندمی فرایندهای استراتژیک بلند مدت را که از دهه گذشته شروع شده، تضعیف کند.

این گزارش تاکید می نماید که این رشد در بحبوحه کاهش قابل توجه 4.4 درصدی فراوری ناخالص داخلی دنیا رخ داده است که عمدتا ناشی از عواقب همه گیری کروناست و فشار نظامی دنیای (به عنوان سهمی از فراوری ناخالص داخلی دنیای) رکورد 2.2 درصد را شکسته و به 2.4 درصد رسیده که بالاترین میزان هزینه کرد نظامی از زمان بحران شدید اقتصادی 2009 است.

به گفته دیگو لوپس دا سیلوا، یکی از نویسندگان این گزارش، آمار فوق غیر منتظره بود زیرا بحران مربوط به ویروس کرونا که کشورهای دنیا را درگیر نموده است، باعث شده بود تا کارشناسان تصور نمایند که هزینه های نظامی کاهش می یابد.

او گفت: اما این امکان وجود دارد که با قطعیت تقریبی نتیجه گرفت که کووید-19 تاثیر چندانی روی هزینه های نظامی دنیا نگذاشته است.

با وجود فرایند کلی، تعدادی از کشورها کاهش هزینه های نظامی داشتند، از جمله برزیل و روسیه که بودجه کمتری برای اهداف نظامی در سال 2020 از آنچه در ابتدا برنامه ریزی شده بود، اختصاص دادند.

لوپس دا سیلوا تاکید نمود: کشورهای دیگر نظیر برزیل و روسیه صراحتا نگفتند که این بودجه به دلیل پاندمی به موارد دیگر اختصاص یافت اما آنها به طور چشمگیری، کمتر از بودجه اصلی در 2020 هزینه کردند.

براساس گزارش سیپری، در صدر رتبه بندی ایالات متحده و چین قرار دارند که به ترتیب 39 و 13 درصد هزینه های دنیای را تشکیل می دهند.

الکساندرا مارک استینر، از دیگر نویسندگان این گزارش تاکید نمود: این بازتاب نگرانی های روزافزون نسبت به تهدیدات قابل درک از جانب رقبای استراتژیک مانند چین و روسیه و همچنین کوشش دولت ترامپ برای تقویت آنچه ارتش ضعیف ایالات متحده می خواند، است.

لوپس دا سیلوا همچنین گفت، دولت جو بایدن هیچ نشانه ای مبنی بر تمایل برای کاستن از هزینه های نظامی نشان نداده است.

در 13 آوریل، ژنرال کلودیو گرازیانو، رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا تاکید نمود که این پاندمی دنیای چالش های جدید و تهدیدهای امنیتی برای ارتش ها ایجاد نموده است زیرا ماموریت های آموزشی محدود شده اند. گزارش های پیشین مدعی شده بودند که هزینه نظامی سال جاری در مناطقی که به صادرات کالا وابسته هستند، به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1566

به "رشد هزینه های نظامی دنیا به رغم بحران کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد هزینه های نظامی دنیا به رغم بحران کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید