دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما با عراقچی

به گزارش ورزش من و تو، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما که در راس هیاتی جهت رایزنی در خصوص مسائل افغانستان وارد تهران شده است، با معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار کرد.

دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما با عراقچی

به گزارش خبرنگاران، خانم دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما که در راس هیاتی جهت رایزنی در خصوص مسائل افغانستان وارد تهران شده است، صبح روز یکشنبه مورخ (18 آبان 1399) با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان ملاقات و گفت وگو کرد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال تلگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی خبرنگاران بخوانید. (کلیک کنید)

در این ملاقات تحولات افغانستان و شرایط سیاسی و امنیتی آن کشور و همچنین آخرین تحولات فرایند صلح و مسائل پیش آمده در گفتگوهای بین الافغانی که هم اکنون در دوحه در جریان است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این ملاقات عراقچی با اشاره به روابط نزدیک ایران و افغانستان بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از فرایند صلح با مالکیت دولت افغانستان و مشارکت تمام گروههای سیاسی از جمله طالبان را مورد تصریح قرار داده و بر لزوم حفاظت از دستآوردهای مردم افغانستان در دو دهه گذشته بویژه قانون اساسی و ساختارهای دموکراتیک آن کشور و اهمیت توجه به حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح تاکید کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان اضافه نمود مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و با اشاره به مسائل ایجاد شده برای مردم افغانستان در اثر رویکردهای اشتباه و سیاست یکجانبه گرایانه دولت آمریکا در ارتباط با فرایند صلح در آن کشور و جایگاه سازمان ملل بعنوان تسهیل کننده بی طرف گفتگوهای صلح در گذشته، نقش یوناما برای کمک به پیشبرد گفتگوهای بین الافغانی و میزبانی مشورتهای بین المللی را مهم دانسته و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آن سازمان در این خصوص را گفت.

خانم لاینز نیز در این ملاقات با اشاره به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم افغانستان آمادگی سازمان ملل برای کمک به پیشبرد فرایند صلح در افغانستان را گفت. در این خصوص طرفین با اظهار نگرانی از افزایش تلفات در جنگ افغانستان، کاهش خشونتها را برای فراهم کردن فضای لازم جهت پیشرفت در گفتگوهای بین الافغانی ضروری دانستند.

رئیس یوناما همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای اقتصادی برای توسعه زیرساختهای افغانستان و کمک به بهبود شرایط معیشت مردم آن کشور، اقدامات گذشته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مهم دانسته و ضرورت استفاده از ظرفیتهای موجود برای توسعه اینگونه همکاریها را مورد تاکید قرار داد.

عراقچی با استقبال از ایده های مطرح شده از سوی خانم لاینز، با اشاره به همکاریهای ترانزیتی و ساخت خط آهن خواف - هرات به مذاکرات جاری بین ایران و افغانستان برای همکاریهای راهبردی در حوزه های مورد علاقه دو طرف از جمله توسعه زیرساختها، انرژی، برق و آب اشاره کرد و اهمیت نقش سازمان ملل و سازمانهای تخصصی زیر مجموعه آن در جهت تسهیل این همکاریها را مورد تاکید قرار داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 1259

به "دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما با عراقچی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما با عراقچی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید