خبرنگاران پارسال 200 میلیون دلار کیوی و مرکبات از مازندران صادر شد

به گزارش ورزش من و تو، ساری-خبرنگاران- مدیرکل دفتر هماهنگی امور مالی استانداری مازندران گفت: در سال گذشته حدود 200 میلیون دلار کیوی و مرکبات تولیدی این استان به خارج از کشور صادر شد.

خبرنگاران پارسال 200 میلیون دلار کیوی و مرکبات از مازندران صادر شد

مهدی گلچوب روز یکشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان مازندران در ساری اضافه نمود: در این مدت 158 هزار تن کیوی به ارزش 111 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

وی میزان صادرات پرتقال استان مازندران را در سال گذشته 184 هزار تن به ارزش حدود 89 میلیون دلار بیان نموده است.

مدیرکل مالی استانداری مازندران گفت: براساس آمار میزان صادرات کیوی استان در سال 98 نسبت به مدت مشابه آن در سال 97 از لحاظ وزنی 12 درصد و از لحاظ ارزشی نیز حدود 17 درصد رشد داشت.

گلچوب اظهارداشت : میزان صادرات مرکبات استان به خارج از کشور نیز در سال 98 نسبت به سال قبل از آن از لحاظ وزنی حدود 138 و ارزشی حدود 104 درصد رشد داشت.

به گفته وی بیشتر مرکبات و کیوی فراوریی استان مازندران از گمرکات سایر استان های کشور صادر شده است.

وی یکی از دلایل اصلی عدم صادرات مرکبات و کیوی فراوریی این استان از گمرکات مازندران را نبود شرکت بین المللی حمل و نقل و بالا بودن نرخ حمل بار در داخل استان بیان نموده است.

از مجموع 220 هزار تن کیوی فراوریی کشور بالغ بر 180 هزار تن آن در استان مازندران فراوری می گردد و از حدود هشت هزار هکتار باغ های کیوی بالغ بر 6 هزارو 500 هکتار آن در مازندران قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران از 160 هزار هکتار باغات استان 110 هزار هکتار مرکبات است و در این میان 70 درصد باغ مرکبات را گونه های مختلف پرتقال تشکیل می دهد و در میان باغ های پرتقال هم 80 درصد در اشغال درختان تامسون است.

به طور میانگین فراوری مرکبات مازندران 2 میلیون و 500 هزار تن در سال است که بیش از یک میلیون و 750 هزار تن آن پرتقال و از این میزان هم حدود یک میلیون و 400 هزار تن از گونه تامسون است.

در مجموع در سال 98 حدود یک میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش حدود 270 میلیون دلار از استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که به دلیل آنچه که کاهش تعرفه کالاهای صادراتی ایران برای رقابتی تر شدن صادرات غیر نفتی اعلام شده از لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال 97، کاهش چشمگیری داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 985

به "خبرنگاران پارسال 200 میلیون دلار کیوی و مرکبات از مازندران صادر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پارسال 200 میلیون دلار کیوی و مرکبات از مازندران صادر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید