تونی بلر: جانسون خواستار مدل کانادا در مناسبات پسابرگزیت با اروپا است

به گزارش ورزش من و تو، نخست وزیر پیشین انگلیس برگزیت را یک نقطه عطف و تغییر سرنوشت برای انگلیس دانسته و تأکید کرد که جانسون مدل کانادا را در مناسبات آینده با اتحادیه اروپا می خواهد.

تونی بلر: جانسون خواستار مدل کانادا در مناسبات پسابرگزیت با اروپا است

از سفر با تورهای نوروزی کانادا لذت ببرید. سفری فراموش نشدنی به تورنتو و آبشار نیاگارا که حسابی حال شما را دگرگون خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، تونی بلر، نخست وزیر پیشین انگلیس در تبادل نظر با روزنامه دی ولت آلمان با توجه به وقوع سناریوی برگزیت گفت: ما باید حالا یک آینده جدید را برای خودمان، کشورمان و مناسباتمان با اروپا بسازیم. این فصل اکنون شروع شده است و هیچ راهی جز این وجود ندارد.

وی اضافه کرد: من اعتقاد دارم که اگر همچنان این انتقاد را وارد کنیم که همه چیز وحشتناک است، نه شهروندان اروپایی و نه انگلیسی از ما قدردانی نخواهند کرد. بدیهی است که من چه از نظر احساسی و چه سیاسی متأسفم، اما آنچه رخ داده دیگر رخ داده است.

بلر برگزیت را یک نقطه عطف و تغییر سرنوشتی برای انگلیس دانسته و آن را البته مسئله ای ناراحت نماینده ارزیابی نموده و در بخش دیگری از این مصاحبه در پاسخ به این پرسش که برگزیت با کشور شما چه کار می نماید؟ گفت: دو امکان وجود دارد؛ یا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا به مفهوم یک نگاه تنگ ناسیونالیستی به آینده انگلیس است و عناصری در ائتلاف برگزیت هستند که دقیقاً همین را می خواهند و یا انگلیس خود را از ساختار سیاسی و مالی اروپا جدا می نماید، اما هم زمان یک عنصر مستقل آزاد و خارجی باقی می ماند.

وی درباره بوریس جانسون نیز گفت: من فکر می کنم وی اساساً از افرادی است که انگلیس را به عنوان یک شخصیت بیرون گرا می بیند و در واقع مانع ارتباط تنگاتنگ با اروپا نخواهد شد. وی اکنون به هدف سیاسی خود رسیده است. اکثریتی که او در مجلس دارد به وی یک ظرف سیاسی بزرگی می دهد.

بلر در بخش دیگری از این تبادل نظر در پاسخ به این پرسش که جانسون در مذاکرات پسابرگزیت با بروکسل چه مسیری را طی خواهد نمود گفت: تا به حال وی این گونه اظهار نظر نموده است که در مناسبات با اروپا مدل کانادا و نه نروژ را می خواهد. این برای اروپاییان یک چالش است زیرا کانادا چند هزار مایل با این اتحادیه فاصله دارد، اما انگلیس بسیار نزدیک به اروپا است.

وی در بخش دیگری از این تبادل نظر توضیح داد: انگلیس در مذاکرات پسابرگزیت نباید همان خطای مرحله اول برگزیت را انجام دهد. رهبری سیاسی و دستگاه های مسئول باید در مذاکرات در یک خط مشی حرکت نمایند.

بلر دوره زمانی 11ماهه برای مذاکرات پسابرگزیت را که مدنظر جانسون است یک تصمیم زمانی بلندپروازانه ارزیابی نموده گفت: روش مذاکرات بسیار مهم است، اما مهم ترین نکته این است که بدانیم واقعاً چه می خواهیم و چه چیزی واقعاً باید به دست آوریم و در زمینه جزئیات کار کنیم.

وی همچنین با توجه به مواضع جانسون گفت: وی برای برگزیت دردناک تصمیم گیری نموده است، اما به هرحال میزان درد فرق می نماید؛ این درد بستگی به این دارد که کشور ما تا چه اندازه از اتحادیه اروپا رویگردان می گردد. انگلیس باید بر مبنای علایق مشترک همچنین در زمینه تکنولوژی با اروپا همکاری کند.

انگلیس آدینه شب به وقت محلی در تاریخ 31 ژانویه (11 بهمن ماه) رأس ساعت 23:00 به وقت گرینویچ پس از سه سال و نیم کشمکش و دعوای سیاسی بر سر برگزیت، رسماً به کار خود در اتحادیه اروپا سرانجام داد. همزمان با اعلام برگزیت، هزاران نفر از هواداران آن مقابل مجلس در مرکز لندن تجمع نموده این اتفاق مهم را کنار هم جشن گرفتند .

پس از این رویداد تاریخی، مرحله گذار 11ماهه از امروز (اول فوریه) تا سرانجام امسال میلادی (21 دسامبر سال 2020) شروع شده است و کشور انگلیس در این دوره گذار می تواند به عنوان یکی از اعضای بازار مشترک اتحادیه اروپا باقی بماند، اما طبق قانون، هرگونه طول دادن دوره گذار فراتر از سرانجام سال 2020 ممنوع است. انگلیس در دوران گذار پسابرگزیت همچنان در بازار داخلی و اتحادیه گمرکی اروپا باقی خواهد ماند .

اینک انگلیس بعد از سه سال و اندی کشمکش سیاسی غزل خداحافظی از اتحادیه اروپا را خوانده و به عنوان اولین عضو، این تشکل را بعد از 47 سال ترک نموده است، با این حال، هزاران انگلیسی که خارج از این کشور زندگی می نمایند و هزاران شهروند اروپا که در انگلیس به سر می برند به روشنی نمی دانند دقیقاً چه در انتظارشان است .

+

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 659

به "تونی بلر: جانسون خواستار مدل کانادا در مناسبات پسابرگزیت با اروپا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تونی بلر: جانسون خواستار مدل کانادا در مناسبات پسابرگزیت با اروپا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید