بریتیش پترولیوم به دنبال مشارکت عملیاتی در خط لوله گاز ترانس آناتولی

به گزارش ورزش من و تو، شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم بزرگترین اپراتور پروژه های بزرگ انرژی جمهوری آذربایجان، درخواستی برای مشارکت در شرکت اپراتور خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (تاناپ) ارائه نموده است.

بریتیش پترولیوم به دنبال مشارکت عملیاتی در خط لوله گاز ترانس آناتولی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از ترند، دو شریک پروژه خط لوله گاز ترانس آناتولی یعنی شرکت دولتی نفت جمهوری اذربایجان (سوکار) و شرکت پتروشیمی بوتاش ترکیه در زمینه سرمایه گذاری مشترک و برابر جهت تاسیس یک شرکت اپراتور خط لوله گاز توافق کردند.

بر اساس این توافق، ستختار شرکت اپراتور خط لوله گاز ترانس آناتولی باید شبیه به شرکت اپراتور خط لوله نفت باکو-تفلیس-جیحان باشد.

بریتیش پترولیوم اخیرا به این فرآیند پیوسته است اما شرایط پیوستن به این شرکت اپراتور، نام آن، وضعیت سهام و شراکت با سوکار و بوتاش هنوز معین نیست. دو شرکت سوکار جمهوری آذربایجان و بوتاش ترکیه در حال مذاکره پیرامون این موضوع هستند.

خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی (تاناپ) خط لوله انتقال گاز طبیعی به طول 1841 کیلومتر است، که از جمهوری آذربایجان شروع شده و پس از گذر از گرجستان در بخش اروپایی ترکیه سرانجام می یابد. ظرفیت انتقال گاز طبیعی این خط لوله روزانه معادل 45 میلیون متر مکعب می باشد.

پروژه تاناپ از منطقه شاه دنیز 2 در نزدیکی سواحل خزر شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شروع شده و در ادامه با گذر از خاک گرجستان در خاک ترکیه ادامه یافته و قرار است تا کشور ایتالیا ادامه یابد.

این کریدور جدید انرژی بین قفقاز ـ آناتولی ـ اروپا با مشارکت 12 شرکت و 6 کشور و با سرمایه گذاری 40 میلیارد دلاری احداث شده است.

پروژه انتقال گاز جمهوری آذربایجان به اروپا به ظرفیت 16 میلیارد متر مکعب شامل دو مرحله است که مرحله اول آن موسوم به خط لوله انتقال گاز ترانس آناتولی (تاناپ) به ظرفیت اولیه انتقال 6 میلیارد متر مکعب گاز به بهره برداری رسیده است.

مرحله دوم آن نیز که ترانس آدریاتیک (تاپ) نامیده می گردد، به عنوان بخشی از دالان گازی جنوب، قرار است در اواخر سال 2019 میلادی افتتاح شده و نخستین محموله گاز آذربایجان در اوایل سال 2020 میلادی به وسیله این خط لوله به اروپا صادر گردد که ظرفیت سالانه آن در مرحله نخست 10 میلیارد متر مکعب خواهد بود.

این خط لوله در خاک ترکیه در دو نقطه اسکی شهیر (مرکز ترکیه) و تراکیا (غرب ترکیه) نقطه خروجی خواهد داشت که منطقه خروجی گاز در اسکی شهیر برای تامین گاز ترکیه در نظر گرفته شده و نقطه خروجی در منطقه تراکیا (استان ادیرنه شهر ایپسالا)، محل اتصال به ادامه طرح به سمت اروپا در خاک یونان خواهد بود.

طول این خط انتقال گاز در مجموع یک هزار و 850 کیلومتر بوده و برای انتقال گاز به وسیله آن، هفت ایستگاه تقویت فشار، چهار ایستگاه سنجش و 49 مخزن بزرگ پیش بینی شده و 19 کیلومتر از این خط انتقال نیز از بستر دریای مرمره در غرب ترکیه احداث خواهد شد.

این خط انتقال گاز که راه ابریشم انرژی خوانده شده، بنا به اعلام کارشناسان، بزرگترین پروژه انتقال انرژی قرن نیز محسوب می گردد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: manotosport.ir شناسه مطلب: 244

به "بریتیش پترولیوم به دنبال مشارکت عملیاتی در خط لوله گاز ترانس آناتولی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بریتیش پترولیوم به دنبال مشارکت عملیاتی در خط لوله گاز ترانس آناتولی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید